Gå til innhold

Graving etter verdifulle gjenstander


BirgerCaC

Anbefalte innlegg

Jeg vil veldig gjerne nå ha en ny hobby. Jeg har jo fyrverkeri og data, men også gjerne noe å ha med på sommeren. Da syntes jeg at det å grave etter verdifulle gjenstander hadde vært noe jeg hadde syntes vært morsomt. Da har jeg enkelte spørsmål angående dette :)

 

Jeg vil finne alt verdifullt og ting som er verdt å samle på. Ting som f eks mynter, ting fra krigen og andre ting av f eks jern. Jeg bryr meg ikke om tingen er fra 90 tallet for den slags skyld så lenge det er noe morsomt jeg kan ha i en egen samling :)

 

Spørsmålene er da:

 

Hvor er det best å grave?

Jeg vil helst ikke reise langt og bruke så ille mye tid på dette i og med at jeg har en del å gjøre. Jeg vil helst grave på ett sted hvor jeg i løpet av kanskje en time kan forvente å finne ett eller annet.

 

Hvordan finne?

Jeg vil ikke bruke detektor, men rett og slett grave på steder der jeg tror at jeg kan finne ett eller annet. Hvordan kan jeg da grave? :)

 

Hvordan tjene penger?

Målet med denne hobbyen er ikke å tjene penger, men å kose meg, men hvis jeg finner noe så er det mulig at jeg selger det. Hvor selger jeg da det? Noen steder å selge via nettet? :)

 

Lurer også kanskje på noen andre ting som jeg kommer på. Diskuter gjerne.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-YQ8U8xbZ

Visst du er i et område hvor det er en del bunkere fra krigen, kan du jo prøve å grave i de områdene. Kanskje det ligger noe kult der. Det er sånn at man må levere inn, men om jeg finner noe gammel, sjeldent og verdifullt holder jeg heller stilt om det og beholder det selv :)

Lenke til kommentar

Du vil egentlig gå i din egen hage peke med metalldektektoren og finne en gammel gullskatt verdt milioner av kroner. .

Helst slippe og jobbe med å grave også, så den bør ligge oppå gresset?

 

Aint gonna happen!!

 

Men i barns sinn, og evige optimisme er alt mulig så det er bare å glede seg til sommeren. Da kan du kose deg på stranden og grave frem tusenvis av bruskorker og andre skatter. ;)

 

jeg sier ikke at det er umulig men normat søker skattejegere målbevisst i mange år før de evt finner noe.

Lykke til.

Endret av DeathByDigital
Lenke til kommentar

Hvis jeg finner jeg noe så leverer jeg det ikke inn for å si det slik! Syntes at dette er ett idiotisk system i Norge og at det heller burde ha vært mer som det var i USA. Hvor er det jeg eventuelt kan finne noe? Gode plasser? Jeg vet ikke helt om det er noen bunkerplasser, i nærheten her.

 

Jeg kan godt bruke mye tid så lenge jeg finner noe :) Om jeg finner noen korker så blir jeg glad for det også ;)

Lenke til kommentar

Dersom du er litt bevist på rollen din som hobbyarkeolog, og at du dokumenterer og melder frå om eventuelle viktige funn så er det ikkje eit problem å ha dette som hobby.

 

Når det gjeld kvar du skal leite så må du nesten bestemme deg for kva du vil finne. Dersom du berre går ut av døra og starter å grave på ein tilfeldig plass så vil du mest sannsynlig ikkje finne noke som helst.

 

Vil du finne rester etter krigen så må du oppsøke plasser der det var militær aktivitet under krigen, ikkje nødvendigvis slagfelt men alle plasser der det var festningsverk, leirer, øvelsesområder, observasjonsposter og liknande kan være aktuelle å leite i.

 

Vil du finne rester etter gammle bosettninger så må du lese deg opp på kvar havnivået gjekk for X-antall år sidan og deretter leite på det som hadde vært attraktive områder å busette seg på. Typisk i nærheita av det som hadde vært viker og bukter før i tida.

Lenke til kommentar

Hvis jeg finner jeg noe så leverer jeg det ikke inn for å si det slik! Syntes at dette er ett idiotisk system i Norge og at det heller burde ha vært mer som det var i USA. Hvor er det jeg eventuelt kan finne noe? Gode plasser? Jeg vet ikke helt om det er noen bunkerplasser, i nærheten her.

 

Tenkte berre å kommentere dette. Systemet er ikkje på plass for at ein ikkje skal kunne tjene på å finne ein skatt, du har tross alt rett på finnerlønn av det du finner.

 

Men det er viktig at funnet blir dokumentert og satt i system slik at viktig kunnskap ikkje går tapt. I tillegg så er regelverket på plass for at ein ikkje skal plyndre graver. Det er mange gravhauger som er kjent og som ikkje er utgravd, men det er sjølvsagt ikkje lov å reise ut med spade for å plyndre gravhaugen, mykje på samme måte som at du ikkje kan gå på kirkegården for å grave opp kister på leiting etter smykker og verdigjenstander som folk er gravlagt med.

Lenke til kommentar

Å grave i graver er heller ikke noe jeg har særlig lyst til for å si det slik! :p Mulig jeg finner en skatt av det, men samtidig så kommer det opp en del jeg helst ikke vil se også. Kanskje jeg skaffer meg en metalldetektor, avhengig av hvor mye det koster og om det koster mye å drifte denne. Da kan jeg eventuelt gå på åkere, i skogen hvor det er mulig å grave, og på plasser som f eks daler osv. Jeg har f eks selv store daler som virker interessant, som ligger nærme en elv. Elven er igjen forbundet med en stor by. Dermed tenker jeg at det kan ha kommet folk fra byen og oppover elven for å så ha utforsket disse beitedalene mine, eller kanskje bare tatt en pause.

Lenke til kommentar

Systemet med innlevering er jo klin kokos - finnerlønn?!? Seriøst? Det eneste jeg ser er fornuftig er at staten bør ha en mulighet til å kjøpe eventuelle funn til markedspris.

 

Det er jo akkurat det finnerlønn er i denne samanhengen.

I alle fall når det er snakk om funn gjenstander med ein verdi som er lett å fastsette som gull og sølv.

Då følger det av loven at finnerlønna er gull/sølvverdien pluss eit tillegg på minst 10%. Finnerlønna skal delast mellom finner og eventuell grunneigar.

Så staten kjøper ut funnet slik at ein får fortjeneste, men sidan verdiane er funnet på norsk grunn så har staten definert at dei har eigerskapet til ein del gjenstander som ikkje har ein bestemt eigar, typisk eldre kulturminner som er så gammle at store deler av befolkninga er etterkommere etter den som eigde gjenstanden. Typisk eksempel er at sjølv om eg nok kan sannsynleggjere ein familliær tilknyttning til Osebergskipet, så betyr ikkje det at eg automatisk er deleigar av (ein bitte bitte liten del) av Osebergskipet.

Så staten betaler med fortjeneste for varene, men dei har laga seg ein forkjøpsrett som gjer at staten kan gå inn og ta over gjenstanden for samme pris som høgste bud etter f.eks ein auksjon.

 

Så dersom du finner ein skatt som ingen eig så får du rikelig betalt, men staten skal få muligheit til å kjøpe skatten før du selg den ut av landet.

Lenke til kommentar

 

Det er jo akkurat det finnerlønn er i denne samanhengen.

I alle fall når det er snakk om funn gjenstander med ein verdi som er lett å fastsette som gull og sølv.

Då følger det av loven at finnerlønna er gull/sølvverdien pluss eit tillegg på minst 10%. Finnerlønna skal delast mellom finner og eventuell grunneigar.

Så staten kjøper ut funnet slik at ein får fortjeneste, men sidan verdiane er funnet på norsk grunn så har staten definert at dei har eigerskapet til ein del gjenstander som ikkje har ein bestemt eigar, typisk eldre kulturminner som er så gammle at store deler av befolkninga er etterkommere etter den som eigde gjenstanden. Typisk eksempel er at sjølv om eg nok kan sannsynleggjere ein familliær tilknyttning til Osebergskipet, så betyr ikkje det at eg automatisk er deleigar av (ein bitte bitte liten del) av Osebergskipet.

Så staten betaler med fortjeneste for varene, men dei har laga seg ein forkjøpsrett som gjer at staten kan gå inn og ta over gjenstanden for samme pris som høgste bud etter f.eks ein auksjon.

 

Så dersom du finner ein skatt som ingen eig så får du rikelig betalt, men staten skal få muligheit til å kjøpe skatten før du selg den ut av landet.

 

Hvis man finner en tilfeldig klump med gull, så ja - men det er jo viden kjent at f.eks. mynter ofter har en langt større verdi enn materialet de består av, spesielt sjeldne mynter. Råmaterialverdien er langt fra noen korrekt pris, det er verdien som et samlerobjekt som må legges til grunn. Hvis jeg finner en mynt fra 1532 i hagen og en ekspert på eldre mynter mener den er verdt 30.000kr får staten betale noe rundt der.

Lenke til kommentar

 

Hvis man finner en tilfeldig klump med gull, så ja - men det er jo viden kjent at f.eks. mynter ofter har en langt større verdi enn materialet de består av, spesielt sjeldne mynter. Råmaterialverdien er langt fra noen korrekt pris, det er verdien som et samlerobjekt som må legges til grunn. Hvis jeg finner en mynt fra 1532 i hagen og en ekspert på eldre mynter mener den er verdt 30.000kr får staten betale noe rundt der.

 

Sidan myntane i dette eksempelet er frå før 1650 så er det etter lova staten som eig myntane. Staten kan då ta over mytane. Dersom dei gjer dette så skal eigaren ha erstattning.

Og dersom myntane blir solgt på auksjon så har staten forkjøpsrett.

Så det blir tatt hensyn til heile verdien av gjenstanden, ikkje berre verdien av det den er laga av.

 

 

 

 

Metaldetektorer får du kjøpt i alle prisklasser, men du må nok over 1000-lappen for å få noke brukbart. Til slik hobbyvirksomheit så bør du legge 2-3 tusen i ein skikkelig detektor som kan detektere ting som ligger begravd og som også kan skille mellom dei forskjellige metalla (det er greit å hoppe over alt av moderne metaller som f.eks aluminium).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...