Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

oppkjøring om 3 dager! :o


Petterboy95

Anbefalte innlegg

Hei har oppkjøring om 3 dager. Nervene er der. Jeg føler at jeg er komfortabel bak rattet. Men mye som kan sje. Noen som har tips til meg?

Hva er 1 ,2 og 3er feil? Finnes dette fortsatt? Eller ser de på helheten. Om du kjører feil i 1 rundkjøring og kanskje litt for fort inn mot vikeplikt vei. (I fartsgrensen) stryker du da? Å hvor stor del av oppkjøring er sikkerhetsspørsmål ig rygging?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det finnes en megastor tråd allerede rundt temaet: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=468325

 

Du er sikkert kjempenervøs akkurat nå og vil gjøre hva som helst for at det skal bli litt bedre.

Sensoren ser på helheten. Om det er trygt å la deg kjøre selvstendig.

Hold fartsgrenser hvis forholdet tilsier det.

Sensor vil spørre to sikkerhetsspørsmål før du starter. Dette trekker han ut tilfeldig. Muligens la deg parkere på parkeringsplass og rygge ut.

Lenke til kommentar

Det finnes en megastor tråd allerede rundt temaet: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=468325

 

Du er sikkert kjempenervøs akkurat nå og vil gjøre hva som helst for at det skal bli litt bedre.

Sensoren ser på helheten. Om det er trygt å la deg kjøre selvstendig.

Hold fartsgrenser hvis forholdet tilsier det.

Sensor vil spørre to sikkerhetsspørsmål før du starter. Dette trekker han ut tilfeldig. Muligens la deg parkere på parkeringsplass og rygge ut.

beklager så stressa at jeg ikke tenkte å søke opp. Men nå skal jeg ta meg en snus å slappe helt av.

 

for dette skal gå bra :D

Lenke til kommentar

Hvor mye du må rygge varierer. Mange jeg kjenner rygget ikke i det hele tatt. Selv måtte jeg kjøre inn en blindvei, for så å rygge ut igjen (ca 50 meter med en lang slak sving).

 

Jeg gjorde forresten en haug med feil under min oppkjøring, men i følge sensoren var ingen av feilene mine noe som skapte, eller kunne skape, farlige situasjoner. Jeg er ikke helt enig, men heldigvis var det ikke min avgjørelse; jeg hadde gitt meg stryk.

 

Nå er det en del år siden jeg tok lappen, men mye er nok det samme. Jeg fikk imidlertid kun ett "sikkerhetsspørsmål".

Lenke til kommentar

Hvor mye du må rygge varierer. Mange jeg kjenner rygget ikke i det hele tatt. Selv måtte jeg kjøre inn en blindvei, for så å rygge ut igjen (ca 50 meter med en lang slak sving).

 

Jeg gjorde forresten en haug med feil under min oppkjøring, men i følge sensoren var ingen av feilene mine noe som skapte, eller kunne skape, farlige situasjoner. Jeg er ikke helt enig, men heldigvis var det ikke min avgjørelse; jeg hadde gitt meg stryk.

 

Nå er det en del år siden jeg tok lappen, men mye er nok det samme. Jeg fikk imidlertid kun ett "sikkerhetsspørsmål".

føler meg trygg for min kunnskap, Men ikke alle situasjoner som kan komme. Hvilke feil hadde du?

Lenke til kommentar

Det er jo flaut å si det, men jeg kjørte nesten hele oppkjøringen med parkeringslys, jeg hadde en liten tur opp på kanten i en rundkjøring, jeg kjørte litt i et kollektivfelt og da girkassen på egenhånd bestemte seg for å sette seg i fri brukte jeg evigheter på å skjønne hva som hadde skjedd, noe som førte til en del mindre blide bilister bak meg.

Lenke til kommentar

føler meg trygg for min kunnskap, Men ikke alle situasjoner som kan komme. Hvilke feil hadde du?

Husk alltid på etterkontroller:

- rett før du svinger inn et sted, sjekk alltid en siste gang før du faktisk kommer inn på veien, at det ikke er noen forbud mot motorkjøretøy/innkjøring forbudt-skilt eller lignende som du overså første gangen.

- selv om du er sikker på at det ikke er noen i nærheten av fotgjengerovergangen, slakk alltid ned farten og ta en ekstra kontroll rett før du krysser den.

- vær veldig forsiktig med tanke på kryss hvor du har vikeplikt fra høyre.

 

Hvis du er innom en travel by/gate, kjøre veldig sakte og forsiktig. Mye bedre å kjøre sakte nok til å kunne oppfatte ting enn å holde fartsgrensa (hold for eksempel 30 i en 40-sone i en by, og slakk ned til 20 når det er fotgjengerovergang/vikeplikt fra høyre.

 

På oversiktlige landeveier bør du holde fartsgrensa. Pass også på å følg med på retningsskilter når sensoren gir deg et stedsnavn du skal finne fram til. Prøv å holde hodet kaldt og ikke la noe kjørelæreren sier stresse deg opp (veldig vanskelig). Så lenge du ikke bryter vikeplikten (for alle trafikanter, også fotgjengere) eller kjører i mot skilt (enveiskjørt gate/innkjøring forbudt/forbudt for motorkjøretøy), kan du gjøre småfeil og allikevel stå.

 

Om du skulle gjøre en og annen feil, glem det med en gang. Se heller framover og fokuser på å gjøre ditt beste resten av timen. Alle småfeil du eventuelt gjør under oppkjøringen, føles tusen ganger verre enn de egentlig er.

 

 

Edit:

Og vær forberedt på at du kan få en lite omgjengelig sensor, uten empati. I starten av min oppkjøring prøvde jeg å bryte stillheten ved å si at jeg var veldig stressa/nervøs, siden det tross alt var oppkjøring og mye penger investert - fikk kontant tilbake av sensor at "om du blir stresset av å kjøre bil burde du kanskje ikke sitte bak rattet, da?" Dette gjorde det så mye verre, men jeg klarte å fokusere på å kjøre så bra som mulig resten av oppkjøringa.

Endret av Quantage
Lenke til kommentar

Husk alltid på etterkontroller:

- rett før du svinger inn et sted, sjekk alltid en siste gang før du faktisk kommer inn på veien, at det ikke er noen forbud mot motorkjøretøy/innkjøring forbudt-skilt eller lignende som du overså første gangen.

- selv om du er sikker på at det ikke er noen i nærheten av fotgjengerovergangen, slakk alltid ned farten og ta en ekstra kontroll rett før du krysser den.

- vær veldig forsiktig med tanke på kryss hvor du har vikeplikt fra høyre.

 

Hvis du er innom en travel by/gate, kjøre veldig sakte og forsiktig. Mye bedre å kjøre sakte nok til å kunne oppfatte ting enn å holde fartsgrensa (hold for eksempel 30 i en 40-sone i en by, og slakk ned til 20 når det er fotgjengerovergang/vikeplikt fra høyre.

 

På oversiktlige landeveier bør du holde fartsgrensa. Pass også på å følg med på retningsskilter når sensoren gir deg et stedsnavn du skal finne fram til. Prøv å holde hodet kaldt og ikke la noe kjørelæreren sier stresse deg opp (veldig vanskelig). Så lenge du ikke bryter vikeplikten (for alle trafikanter, også fotgjengere) eller kjører i mot skilt (enveiskjørt gate/innkjøring forbudt/forbudt for motorkjøretøy), kan du gjøre småfeil og allikevel stå.

 

Om du skulle gjøre en og annen feil, glem det med en gang. Se heller framover og fokuser på å gjøre ditt beste resten av timen. Alle småfeil du eventuelt gjør under oppkjøringen, føles tusen ganger verre enn de egentlig er.

 

 

Edit:

Og vær forberedt på at du kan få en lite omgjengelig sensor, uten empati. I starten av min oppkjøring prøvde jeg å bryte stillheten ved å si at jeg var veldig stressa/nervøs, siden det tross alt var oppkjøring og mye penger investert - fikk kontant tilbake av sensor at "om du blir stresset av å kjøre bil burde du kanskje ikke sitte bak rattet, da?" Dette gjorde det så mye verre, men jeg klarte å fokusere på å kjøre så bra som mulig resten av oppkjøringa.

takk dette ga mye hjelp :D kjører i trondheim

Det er jo flaut å si det, men jeg kjørte nesten hele oppkjøringen med parkeringslys, jeg hadde en liten tur opp på kanten i en rundkjøring, jeg kjørte litt i et kollektivfelt og da girkassen på egenhånd bestemte seg for å sette seg i fri brukte jeg evigheter på å skjønne hva som hadde skjedd, noe som førte til en del mindre blide bilister bak meg.

oj da hadde du en snill sensor :D hvor kjørte du opp?

Lenke til kommentar

Det gir deg bare enda bedre grunn til å kjøre mer forsiktig på uoversiktlige steder, hvor det ser ut som det kan være glatt. Prøv fortsatt å holde fartsgrensa på de lange, rette strekningene, med mindre det er veldig glatt. Så bør du så klart spørre foreldre/venner om å få øvelseskjøre litt før oppkjøringa, slik at du i hvert fall får inn følelsen av å kjøre på litt glattere føre.

 

Om sensoren skulle si at du kjørte veldig sakte eller lignende under praten i slutten av timen, så må du stå for valget du har tatt og si at du mente det ikke var forsvarlig å kjøre fortere enn du gjorde på de uoversiktlige strekningene eller inn mot svinger osv. på grunn av at det var glatt og samtidig uoversiktlig. Han spør for å se om du roet ned farta av de riktige grunnene.

 

Edit:

Vet ikke om du har fått det av kjørelæreren din, men her er i alle fall en liste over de sikkerhetsspørsmålene du kan få i starten av oppkjøringa:

http://www.forerkortet.no/Erik/sikkerhetskontrollB.pdf

 

Her er samme kontrollene forklart hos AB trafikkskole (last ned vedlegget):

http://www.abtrafikkskole.no/default.asp?pageid=5499

Endret av Quantage
Lenke til kommentar

Det gir deg bare enda bedre grunn til å kjøre mer forsiktig på uoversiktlige steder, hvor det ser ut som det kan være glatt. Prøv fortsatt å holde fartsgrensa på de lange, rette strekningene, med mindre det er veldig glatt. Så bør du så klart spørre foreldre/venner om å få øvelseskjøre litt før oppkjøringa, slik at du i hvert fall får inn følelsen av å kjøre på litt glattere føre.

 

Om sensoren skulle si at du kjørte veldig sakte eller lignende under praten i slutten av timen, så må du stå for valget du har tatt og si at du mente det ikke var forsvarlig å kjøre fortere enn du gjorde på de uoversiktlige strekningene eller inn mot svinger osv. på grunn av at det var glatt og samtidig uoversiktlig. Han spør for å se om du roet ned farta av de riktige grunnene.

 

Edit:

Vet ikke om du har fått det av kjørelæreren din, men her er i alle fall en liste over de sikkerhetsspørsmålene du kan få i starten av oppkjøringa:

http://www.forerkortet.no/Erik/sikkerhetskontrollB.pdf

 

Her er samme kontrollene forklart hos AB trafikkskole (last ned vedlegget):

http://www.abtrafikkskole.no/default.asp?pageid=5499

ska kjør litt i dag og i mårra :) å kjørt litt vinter i fjor. Ja sant det
Lenke til kommentar

Så vidt jeg vet skal det være skilta over alt, med mindre det er lyskryss. Og angående kjøring på vinterføre så er det bare å ikke kjøre fortere enn at du har kontroll og overblikk. Det er ikke meningen å kjøre så fort at du sklir både hit og dit, for så å ratte som en rallysjåfør for å forhindre at du kjører ut. Du skal bare tilpasse farten så du ikke sklir i utgangspunktet, ingen som forventer noe særlig mer under oppkjøringa.

Lenke til kommentar

Nei, så lenge du kun ligger under fartsgrensa på steder du kan gi en god begrunnelse for hvorfor du holdt den farta du hadde der (f.eks. at du anså det som uforsvarlig å kjøre fortere pga. kjøreforholdene), så skal du ikke kunne strykes.

 

Det hele oppkjøringa går ut på er å vise at du har kontroll over bilen, klarer å samhandle med andre trafikanter og at du ikke kjører uforsvarlig/er en fare i trafikken. Kjør forsiktig, bruk blinklys hver gang du er usikker på om du burde blinke eller ikke, sjekk speilene, ikke bryt vikeplikten og ikke kjør imot skiltforbud. Lykke til i morgen, det går sikkert bra :-)

Endret av Quantage
Lenke til kommentar

Nei, så lenge du kun ligger under fartsgrensa på steder du kan gi en god begrunnelse for hvorfor du holdt den farta du hadde der (f.eks. at du anså det som uforsvarlig å kjøre fortere pga. kjøreforholdene), så skal du ikke kunne strykes.

 

Det hele oppkjøringa går ut på er å vise at du har kontroll over bilen, klarer å samhandle med andre trafikanter og at du ikke kjører uforsvarlig/er en fare i trafikken. Kjør forsiktig, bruk blinklys hver gang du er usikker på om du burde blinke eller ikke, sjekk speilene, ikke bryt vikeplikten og ikke kjør imot skiltforbud. Lykke til i morgen, det går sikkert bra :-)

takk håper det. Men har en dårlig følelse

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...