Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Anbefalte innlegg

Hei!

Eg har funnet ut at det er sprekke i blinklyset framme på bilen min. Eg har bestilt ny blinklys og eg lurer på det med blinklysolje. Er ikkje mykje informasjon eg har funnet ut om det. Kan nokon hjelpe meg på kor ofte det bør skiftast ut og kor man får tak i det? Eg vil ha så mykje informasjon som mogleg om dette, for eg veit ingenting om dette. Takker for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser det er en del misforståelser her og i tråden Mr D linket til. Det er ikke så rart egentlig. Det har lenge vært mange myter angående bruk av blinklysolje. Jeg kjenner til og med en mekaniker som insisterer på at en ikke trenger å bruke olje, men at vann blandet med litt Zalo vil gjøre samme nytten. Om dere leser dere litt opp på tema vil dere se at dårlig olje ikke bare kan svi lyktene, men også føre til at fleinpinnen ruster opp fra innsiden. Selv bruker jeg kun kvalitetsolje fra Snake Oil.

Endret av Sentenza
Lenke til kommentar

Blinklysolje er viktig for blinklysets funksjon over tid. Det klarer seg muligens en viss periode uten , eller med billigere varianter som zalo vann som er nevnt over her . Har selv ærfart at blinklys relé'enne har kilt seg og ført til at hele lyktehuset har tatt store skader , noe som er fryktelig dyrt bare for å spare seg noen kroner med å bruke billigere tilsetninger .

 

Ellers er det igrunnen ikke nødvendig å bytte alt for ofte , når det først er fylt opp med blinklysolje holder det stort sett lyktens levetid men du må påregne noen etterfyllinger. Om f.eks blinklyset starter å blinke fortere eller saktere enn normalt er dette et tegn på at du bør vurdere å enten etterfylle eller bytte oljen.

Endret av Evil-Duck
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Talk for tips! Kjørte bak en relativt ny Audi med led-blinkers. Virket som blinklysene var svært dårlig i rundkjøringene.

 

Trenger led-blinkelyd spesialblinklysolje?

Det er vel forøvri en kjent problematikk blant audi , bmw , mercedes og generelt sett "premium" merkenne . Virker som de sliter mer med blinklysenne sine enn alle andre, hvorvidt dette har noe med LED bruk eller spesielle typer blinklysolje kan jeg ikke uttale meg betydelig om , men kan være noe i det du sier

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette her er riktignok et ekstremtilfelle av hva som kan skje, men jeg tenkte at det var lurt å informere om, at det kan gå veldig dårlig dersom man benytter blinklysolje som er ment for et annet bilmerke.

I de fleste tilfeller vil det fungere med blinklysoljeolje som er ment til en annen modell, fra samme produsent, men det burde man dobbeltsjekke med leverandør først.

Noe av det du har minst lyst til er å bruke feil blinklysolje da dette kan føre til overoppheting av blinklysene. Dette igjen fører til at blinklysoljen i værste fall kan bli presset ut igjen fra blinklysoljebeholderen, på en slik måte at det legger seg blinklysolje overalt i motorrommet.

Kjenner en dette skjedde med, og han var såpass uheldig at motoren hans røyk pågrunn av det. Han hadde dessverre en liten oljelekasje og siden blinklysolja han brukte var såpas tynn kom den seg inn der og tynnet ut motorolja, som førte til at motorolja ikke smørte godt nok. Det var en trist dag icon_sad.gif

Lenke til kommentar

En jeg kjenner som brukte feil type blinklysolje fikk etterhvert problemer med blinklysene. Når han slo dem på lyste de bare i ett sekund, så slo de seg av igjen, så på igjen og så videre. Så du skjønner sikkert at det er viktig med rett type olje. Jeg kjøpte min siste olje hos den katolske kirken.

 

 

Tillegg: Det beste er kanskje å kjøpe på felleskjøpet, for da kan du kjøpe mat til kjølsvinet i samme slengen.

Endret av Tåkelur
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...