Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

"Så du vil i militæret for å myrde folk?"


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sjansen for at du redder eller beskytter flere liv enn du tar i det norske militæret (spesielt heimvernet) er vel i grunn rimelig stor. :wee:

 

For ikke å snakke om at det nok mer enn en gang har forvandlet livet til unge mennesker til det bedre, eller at de skaffer seg et bedre utgangspunkt for et voksent liv.

 

Men la meg gjette, denne personen har aldri vært i militæret? Kanskje til og med blitt nektet. :green:

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Nei. Ikke hør på sånt venstreradikalt hippie-fjas.

 

Hahah! Nei får ikke det! :D

 

Høres ut som en som prøver å provosere frem en reaksjon eller debatt.

 

Ja, regner med det. Men hun er ganske anti-militær. Utviklet seg jo til en Afghanistan debatt (typisk) dessverre. Som jeg tar i neste qoute :)

 

Sjansen for at du redder eller beskytter flere liv enn du tar i det norske militæret (spesielt heimvernet) er vel i grunn rimelig stor. :wee:

 

For ikke å snakke om at det nok mer enn en gang har forvandlet livet til unge mennesker til det bedre, eller at de skaffer seg et bedre utgangspunkt for et voksent liv.

 

Ja sa det også. Noe som "Nei jeg er der for at jeg kan beskytte andre/uskyldige mennesker fra å ikke bli myrdet". Da ble det jo selvfølgelig fort til at USA har drept flere i Afghanistan enn de har reddet.. Lol, men hvis hun tenker at jeg er en morder :p Vet ikke hva jeg skal tro om det i det hele tatt ^^

 

 

Anonymous poster hash: d0107...6b6

Lenke til kommentar
Det er heller ikke mord per definisjon (i følge wikipedia i hvert fall):

 

 

Murder is the unlawful killing, with malice aforethought, of another human, and generally this premeditated state of mind distinguishes murder from other forms of unlawful homicide (such as manslaughter). A person who commits murder is called a murderer.[1]

Det er ikke ulovlig å drepe en annen soldat i krig, gitt at du gjør det på korrekt måte. Ergo har du ikke brutt noen lover, og da er det heller ikke mord.

 

Du kan dog kalle det drap, som også inkluderer både lovlige og ulovlige hendelser der en person er direkte ansvarlig for en annen person sin død. Dette inkluderer da også nødverge.

 

Så uansett hvordan man vrir og vender på det, så har henne galt og du har rett. Måtte det gjelde moralsk eller teknisk sett.

Lenke til kommentar

 

Det er heller ikke mord per definisjon (i følge wikipedia i hvert fall):

Det er ikke ulovlig å drepe en annen soldat i krig, gitt at du gjør det på korrekt måte. Ergo har du ikke brutt noen lover, og da er det heller ikke mord.

 

Du kan dog kalle det drap, som også inkluderer både lovlige og ulovlige hendelser der en person er direkte ansvarlig for en annen person sin død. Dette inkluderer da også nødverge.

 

Så uansett hvordan man vrir og vender på det, så har henne galt og du har rett. Måtte det gjelde moralsk eller teknisk sett.

 

 

Takk! Gode poenger :) Men som man ser fra L4R5 sitt bilde, så nytter det ikke. Vil nok bare si at etisk sett så er det galt, og andre unnskyldninger. Som da jeg sa at hvis noen invaderer landet vårt, så trenger vi noen til å beskytte oss, så bare ignorerte hun det og sa at hun kjedet seg og gikk.

 

Anonymous poster hash: d0107...6b6

Lenke til kommentar

du er en drapsmann om du dreper noen selv i tjeneste, men å avtjene militær tjeneste gjør deg ikke til noe morder.

Morder og drapsmann er to forskjellige begreper som er verdt skille på i en diskusjon som dette. :) (er som regel lite viktig å skille mellom dette i dagligtalen)

DU er en drapsmann om noen prøver å drepe deg, og du ikke har noen annen mulighet enn å drepe den andre personen. Du er en drapsmann om du dreper en annen soldat i tjeneste (om du selv er soldat).

 

Du er derimot ikke en morder.Da dette krever at du er direkte årsak til at din kriminelle handling tar livet av noen.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Morder og drapsmann er to forskjellige begreper som er verdt skille på i en diskusjon som dette. :) (er som regel lite viktig å skille mellom dette i dagligtalen)

DU er en drapsmann om noen prøver å drepe deg, og du ikke har noen annen mulighet enn å drepe den andre personen. Du er en drapsmann om du dreper en annen soldat i tjeneste (om du selv er soldat).

 

Du er derimot ikke en morder.Da dette krever at du er direkte årsak til at din kriminelle handling tar livet av noen.

 

Tenkte ikke over forskjellen på ordene my bad..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...