Gå til innhold

Skal i gang med sparing, hva er smarteste valg?


Anbefalte innlegg

Tenker komme i gang med en spareplan her som skal i all hovedsak gå til bolig, men det er også ønske om å spare til andre ting som ferier, en buffer osv.

 

Boligkjøp er planlagt innen tre år, ferie til sommeren, buffer snarest mulig osv.

 

Så da er mitt spørsmål, hva er beste måte å spare på, og hvordan bør jeg fordele sparebeløpet mellom de ulike måtene å spare på? Rentefond, aksjefond, sparing direkte i bank?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sitter selv i samme posisjon, men lurer på om det er noe vits å spare mer i BSU enn hva man betaler i skatt?

Får selv bare to utbetalinger i i år, og har da prosenttrekk hvor jeg har beregnet 70 000 i brutto inntekter.

Netto blir dette 63 000kr, og 7000kr i skatt (10%) for 2013. Vil jeg da tjene noe som helst på å spare mer i BSU? Eller vil en sparekonto du da også kan bruke til buffer være bedre (har på dette tidspunkt null buffer).

 

Kort sagt: Bør jeg sette inn 7000kr på BSU i år, og får jeg da 7000kr i skattelette?

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Nå har jeg vansker for å se hvordan man klarer å spare 20 000 uten å ha en inntekt som gir skatt på 4000 eller mer (med mindre man er veldig ung og bor hjemme og dermed har alle utgifter dekket), men for å svare på spørsmålet ditt: Du får kun 20% av sparebeløpet i fradrag, og fradraget gjøres direkte på utlignet skatt (og ikke på skattbar inntekt). Med andre ord: Om man skal skatte mer enn 4000 kroner bør man sette inn fullt beløp. Juster etter behov, og husk en viss sikkerhetsmargin.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ikke anbefalt å spare på noen annen måte enn høyrentekonto når det er kun snakk om tre år?

Hvis du ønsker høyere avkastning enn 3-4% må du ta større risiko. Et alternativ til bank kan være f.eks https://www.klp.no/person/fond/kombinasjonsfond som ikke vil svinge like mye som aksjemarkedet.. Jeg sparer noe der, og tror nok det vil være endel bedre enn bank på tre år samtidig som risikoen ikke er så veldig stor for å tape.

Endret av Mythos
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Skal du spare til bolig over tre år så hadde jeg droppet alt som heter aksjer, og istedenfor bare spart vanlig på bok. Sparing i akser kan gi god avskastning fordi risikoen er høyere, men det folk ofte glemmer er at risiko faktisk er høyere. Den første tommelfinger regelen ved sparing i aksjer er at du ikke sparer mer enn du har råd til å tape - så dette er noe jeg hadde vurdert etter et eventuelt bolig kjøp.

 

Sjekk finansportalen.no og finn beste innskuddsrente, gjør det samme i forhold til boliglånsrente den dagen du skal kjøpe bolig. Eventuelt vis de tallene til rådgiveren i din nåværende bank og få de til å justere den renten du har idag. Ikke sikkert de justerer innskuddsrenten (kommer an på størrelsen på innskudd samt hvor ønskelig det er å ha deg som kunde forøvrig), men min bank har vært veldig flinke til å justere boliglånsrenten min de gangene jeg har spurt om det.

 

Dersom du enten har økonomi og finans som hobby eller som utdanning og ønsker å bruke endel tid på å følge markedet, så kan du forsøke deg på indeksfond spredt over forskjellige indekser - men da vet du også at markedet idag er rimelig høyt, og at økonomien (iallefall hvermannsens opplevelse av den) ikke er helt friskmeldt enda. En god måte å følge tempen i markedet på er faktisk boligmarkedet - her i Norge står det vel rimelig stille enn så lenge?

 

Hadde jeg vært deg så hadde jeg gått i dialog med banken min og sjekket muligheten for å kjøpe bolig litt tidligere, til syvende og sist er vel det den beste måten å spare penger på. Tror du kan gjøre et godt kjøp akkurat nå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...