Gå til innhold

En ny mobilprodusent har sett dagens lys


Anbefalte innlegg

Pussig å hoppe fra malaria-tråden til denne, for å få "Windows Phone" definert inn i "billigmarkedet". Jaja, alt innenfor sin kontekst. Nokia definerte at Windows Phone var deres toppmodeller, og en del av deres strategi var å pushe internett til 1 mrd nye mennesker inn i "malaria-markedene", gjennom S40. Der har det blitt sagt at S40 har blitt truet av stadig billigere kinesiske Android-telefoner, altså langt under Windows Phone i pris. Men det var et sidetema, siden vi snakker om Europa her. Synes likevel ikke det er (europeisk) billigmarked vi snakker om med Windows Phone, men mer midt i det europeiske markedet.

 

Så spørs det om Shazam legger seg under f.eks. ZTE i pris med greie produkter, eller om det bare skal føles som en god deal med å selge billige telefoner billig. Det har jeg ikke vurdert, og det virker som trådjurien er usikker.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Pussig å hoppe fra malaria-tråden til denne, for å få "Windows Phone" definert inn i "billigmarkedet". Jaja, alt innenfor sin kontekst. Nokia definerte at Windows Phone var deres toppmodeller, og en del av deres strategi var å pushe internett til 1 mrd nye mennesker inn i "malaria-markedene", gjennom S40. Der har det blitt sagt at S40 har blitt truet av stadig billigere kinesiske Android-telefoner, altså langt under Windows Phone i pris. Men det var et sidetema, siden vi snakker om Europa her. Synes likevel ikke det er (europeisk) billigmarked vi snakker om med Windows Phone, men mer midt i det europeiske markedet.

 

Så spørs det om Shazam legger seg under f.eks. ZTE i pris med greie produkter, eller om det bare skal føles som en god deal med å selge billige telefoner billig. Det har jeg ikke vurdert, og det virker som trådjurien er usikker.

 

Vet lite om hva som er på resten av det europeiske markedet men her til lands vil jeg påstå wp er kongen på haugen når det gjelder telefoner med touch uansett pris. I ren brukeropplevelse på standard oppgaver yter nokia lumia 800 (3år gammel wp7 telefon) bedre enn s4. I dag kan du kjøpe htc 8x og ativ s for rett over 1500kr, sett bort i fra kamera er det ingenting hos de som kan overgås av noen for den prisen. For å nevne nyere modeller har du lumia 620 som et godt alternativ for alt android under 2000kr.

 

Og før fanboyene skriker, jeg eier selv nexus 4.

Lenke til kommentar

Jeg er ikke fan hverken ene eller andre veien, siden Maemo ikke finnes mer.

 

Jeg sier bare at når du får en firekjerners arbeidshest til f.eks. 2000 kroner, og jeg kan kjøpe en telefon på Elkjøp til 199 uten binding eller sponsing, så befinner ikke Windows Phone seg i "billigmarkedet", men relativt midt på markedet.

 

Edit: Til 099,- uten binding eller sponsing, faktisk.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Jeg sier bare at når du får en firekjerners arbeidshest til f.eks. 2000 kroner, og jeg kan kjøpe en telefon på Elkjøp til 199 uten binding eller sponsing, så befinner ikke Windows Phone seg i "billigmarkedet", men relativt midt på markedet.

Og mitt enkle poeng var bare at en WP til 995 kr gjerne gir bedre opplevelse for brukeren enn en "firekjerners arbeidshest til 2000 kr".

Lenke til kommentar

Det skal veldig mye til for å slå Windows Phone på billigmarkedet. Jeg vet ikke hvordan det står til i andre markeder, men i Norge har vi hatt fantastiske tilbud på WP-mobiler det siste året. Gjerne halvgamle toppmodeller til under 1500 kr.. Og som de fleste som har prøvd WP kan si seg enig i, telefonene yter veldig godt "per hw".

Det er vel dumpsalg siden folk ikke vil ha det? :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og mitt enkle poeng var bare at en WP til 995 kr gjerne gir bedre opplevelse for brukeren enn en "firekjerners arbeidshest til 2000 kr".

 

Og det er en subjektiv vurdering som jeg ikke skal motsi deg på. Det var bare fordi jeg kom direkte fra Malaria-tråden at det skurret slik når Windows Phone ble definert inn i "billigmarkedet". Men det passer vel for hva vi her på forumet regner som billig.

 

Nokia er størst på Windows Phone. Nokia selv definerer Windows Phone som deres "toppmodeller" mens de har [eventuelt har hatt, når Microsoft overtar styringen] en egen strategi med S40 for massesalg med lavere priser.

Lenke til kommentar

Hva er denne "brukeropplevelsen" det snakkes så mye om? Er det et raskt GUI, eller er det opplevelsen av hvordan telefonen kjører tunge moderne spill i full HD?

 

Tipper det er førstnevnte, siden en telefon med pinglespecs ikke klarer sistnevnte.

 

Man kan jo sammenligne dette med vanlige datamaskiner (for smarttelefon = computer).

Min gamle maskin med drittspecs kjører Windows 3.1 kjempeflott, men den går nok nedenom og hjem om jeg starter Crysis 3.

Lenke til kommentar

Det er vel dumpsalg siden folk ikke vil ha det? :p

Ja det tviler jeg ikke på. Godt for oss kjøpere er det uansett.

 

Hva er denne "brukeropplevelsen" det snakkes så mye om? Er det et raskt GUI, eller er det opplevelsen av hvordan telefonen kjører tunge moderne spill i full HD?

Ja, brukeropplevelsen jeg tenker på handler blant annet om et raskt GUI, et enkelt GUI, god byggekvalitet osv.. Jeg tror majoriteten av brukerne prioriterer dette fremfor evnen til å kjøre fullHD-spill eller lignende. Men det er selvfølgelig bra markedet også byr på telefoner for de som ønsker un-rare 5 GB kjappest mulig eller kjøre 3D-spill i 60fps.

 

For å ta et konkret eksempel. Min mor har en Lumia kjøpt for 995 kr på ryddesalg og min stemor har en Galaxy til over doble prisen. Begge ønsker en telefon med greit kamera, enkle delingsmuligheter, mail, nettleser og selvfølgelig telefoni. Her leverer Lumiaen så til de grader, mens Galaxyen oppleves som litt tungvindt og heller ikke imponerende i byggekvaliteten. Til tross for over dobbel pris.

 

Vi sporer nok litt av her. Jeg får gjenta mitt enkle poeng, at her i Norge er Lumiaer på billigsalg enormt mye for pengene for de som ønsker en grei smartmobil uten så mye fancy ekstra.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Knust glass garantien gjelder kun ett år, og er uansett noe mange forsikringer man allerede har dekker. I seg selv bør ikke det være årsaken til at man velger den fremfor en annen.

 

Savnet mer RAM. Når antivirus, applock, apper for å vise tapte anrop og mottatte sms kjører i bakgrunnen sammen med OS og alt annet som kjører i bakgrunnen er det ikke mange MB igjen til å gjøre noe.

De skulle vel også vært mulig å presse prisen under 10000,- selv om man slo på stortromma og doblet til 1024 MB RAM.

 

Vet heller ikke om man trenger flere produsenter av 32 bit mobiler. Det hadde jo vært bedre om ihvertfall nye produsenter hoppet over 32 bit og gikk rett på 64 bit.

 

Ser heller ingen vannbeskyttede blandt de 7 første, og ser liten grunn til å velge de fremfor andre i samme prisklasse.

Lenke til kommentar

Knust glass garantien gjelder kun ett år, og er uansett noe mange forsikringer man allerede har dekker.

 

Jeg har ikke "mange forsikringer" som dekker om jeg mister mobilen og den blir knust. Ikke en eneste en faktisk. Hvor har du det fra? Hva med egenandel, verdiavskrivning og evt. krav om tredjepartsansvar for uhellet?

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Jeg har ikke "mange forsikringer" som dekker om jeg mister mobilen og den blir knust. Ikke en eneste en faktisk. Hvor har du det fra? Hva med egenandel, verdiavskrivning og evt. krav om tredjepartsansvar for uhellet?

Det er tabbeforsikringer, reiseforsikringer og innboforsikringer som dekker slikt.

 

Se f.eks If sin Super innboforsikring.

http://www.if.no/web/no/privat/forsikringer/innboforsikring/pages/default.aspx

 

http://www.dinepenger.no/bruke/dette-koster-din-knuste-telefon-deg/10075428

Men om det er en annen som med vilje har kastet telefonen din i bakken, kan reiseforsikringen likevel gjelde, bekrefter hun.

 

Hmm, tlf til europeiske...duu...det kom en fremmed fyr og bare kastet mobilen min i bakken før han stakk av videre....lurte på....får jeg noe dekket?

 

http://www.dinepenger.no/bruke/dette-koster-din-knuste-telefon-deg/10075428

 

Det hintes også om at telefoner skal tåle ett fall i bakken da det kan regnes som normal bruk. Isåfall kan knust glass være omfattet av reklamasjonsloven.

 

Personlig bruker jeg superforsikringen når slikt skjer.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...