Gå til innhold

Overklokke i7 4770K - Hvor mye?


IceBlitz

Anbefalte innlegg

Forresten, må dele denne med dere. Min bror ble akkurat ferdig med bygging av en drømmemaskin :)

 

Specs:

 

CPU: Intel Core-i7 4960X Extreme

GPU: 2stk GTX TITAN 6GB PhysX CUDA
RAM: 64 GB Corsair Dominator Platinum DDR3 2133MHz CL9 4x8GB
Kabinett: Fractal Design Define R4 Black Pearl
Hovedkort: MSI X79A-GD45 PLUS
Kjøler: Noctua NH-U12S
Lagring: 2stk i RAID 0 Samsung SSD 840 PROSeries 256GB
PSU: XFX ProSeries Black Edition 1250W
Kortleser: ICY BOX IB-867-B 5,25" Card Reader/Port
Prislapp? 39 000kr
Funker nok fint dette :)
Er jobbpc da, til rendring og 3D arbeid.
Men dæven så digg å sitte å jobbe med noe slikt :)
post-131058-0-14744300-1383736812_thumb.jpg
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så mye volt? Jøss, da spørs d om jeg skal prøve meg nærmere 5ghz ^^ min ligger på 1.35v nå med 4.6ghz.

 

Ja, har tilogmed et hefte med dette fra Intel liggende et sted, kan lastes opp som PDF hvis man finner det.

 

Vanskelig med 5000MHz med 4770K. Fleste har en markant vegg på 4.8GHz - 4.9GHz som krever mye spenning, og det vil bli stabilitetsproblemer og varme vil oppstå. Ikke at det er farlig, men disse chippene blir aldeles varme selv med en custom loop.

Lenke til kommentar

Jeg kan love deg at du ikke kan kjøre 1.55v på chippen med luft. Kan vel knapt gjøre det med skikkelig vannkjøling også.

 

Var snakk om hva som var skadelig vell og merke, ikke hva som er kjørbart eller ei.

 

Er strengt tatt veldig vanskelig å kjøre 1.55V hvis du ikke har LN2, fasekjøling eller chiller, siden Haswell spesielt genererer mye varme over en liten brikke.

Lenke til kommentar

He, under 105c skal vel cpu'en være uansett kjøling. Thermal throttling and so on. Og tror du kan glemme 1.55v ved luft og vann. Blir alt for varmt. 1.35v er høyeste anbefalte 24/7.

 

Var ikke snakk om hva som anbefalt, var snakk om hva det TÅLTE.

 

1.35V er høyeste anbefalte? Haha, manskit, er ikke noe forskjell på levetid med ulik spenning. Er bare over 1.5V det begynner å skje ting, og over 1.6V levetid redusering kan forekomme.

Lenke til kommentar

Da er hvertfall overklokkingen i boks :)

 

Testet stabilt med Prime95 27.9 64-bit i 1 time på maximum heat programmet, samt 2 timer BF4 sammenhengende med grafikken makset :)

 

Ganske fornøyd, bare forferdelig irriterende med USB 3.0 lortet. Asus har heller ikke noe svar på det, så jeg bestilte meg en 4TB interndisk. Synd at jeg må legge 4TB med eksterne disker på hyllen pga dårlige drivere fra Asus/Win8 sin side.

 

 

post-131058-0-52924400-1383855141_thumb.png

 

post-131058-0-03296300-1383855225_thumb.png

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar

Wow, blir ikke cpu'en din vel varm med 1.36v med evo kjøler? Skulle da ikke være nødvendig med så høy volt på 4.5?!

 

EVO-kjøleren er tross alt tilnærmet like effektiv som Noctua D14 så er liten grunn til koking.

Men det hjelper nok at det på mitt Antec Nine Hundred kabinett er en 25cm vifte rett over CPU-kjøler som blåser luft i den, og kjøleren suger inn luften fra oversiden, altså suger inn luften som blir blåst inn av kabinettviften :)

 

Holder gode 74-77 grader på maks load i Prime95 :)

 

 

Helt enig. Det hørtes noe drøyt ut for å få den stabil. Jeg kan selv kjøre med 1.360 på 4.8ghz. MEN, det er alltid forksjellige chipper.. Noen har mere flaks enn andre der gitt.

 

 

Til dere begge; ja jeg syntes også det var litt mye spenning for 4.5GHz. Men den trynte på 1.33 volt etter 5 minutter i Prime95.

 

Men den er ikke på 1.36, den veksler stabilt sånn hvert 2. - 3. sekund frem og tilbake mellom 1.360 og 1.375 volt. Hva kan være grunnen til det?

 

Har et Asus Maximus VI Hero hovedkort. Er det noen autoboosting eller noe greier på spenningen eller lignende?

 

Det er derfor den veksler mellom 74 og 77 grader på varmen. Den sprett opp og ned mellom 74-77 hver gang spenningen endres.

Lenke til kommentar

Syntes heller ikke det igrunn. Kjørte 1.55 volt på min FX-8350 husker jeg. Men 1.36v virker mer enn mange andre har brukt for å overklokke til samme nivå som meg da :)

 

Men, noen som vet hvorfor volten hopper opp og ned som den gjør i ovenstående innlegg?

Glemte forresten å si at jeg har stilt volten til 1.33. Den har hele tiden ligget litt over det jeg stiller den til så jeg har tatt det i betraktning under overklokkingen. Er dette normalt?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...