Gå til innhold

Overklokke i7 4770K - Hvor mye?


IceBlitz

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Da har jeg besluttet å kjøpe meg et Asus Maximus VI Hero og en Intel Core i7 4770K.

 

Dette erstatter mitt nåværende MSI 890FXA-GD70 og min AMD FX-8350.

Mitt nåværende hovedkort, for å si det mildt, er ganske gammelt.

 

Det ble lansert i April 2010, og støtte for Windows 8 mtp drivere er fraværende. Muligheter for overklokking er det også plumpt med, hvorav et spinkelt 4+1 kraftfase design er noe som kan nevnes.

 

Egentlig skulle jeg kjøpe Sabertooth Z87, men jeg ønsker ikke vifte på selve hovedkortet, og siden Sabertooth og Hero er tilnærmet identiske falt valget da på et Hero kort.

 

Spørsmålet nå er hvor mye dere tror jeg kan overklokke prosessoren?

Bestilte en CM Evo 212 vifte i samme slengen, er tilnærmet like god som de beste fra Noctua av det jeg kan se på tester.

 

Og hvor mye strøm tror dere dette kommer til å trekke sammen med et 7970 GHz Edition og en Samsung 840 PRO 256 GB SSD? Ikke at jeg bryr meg så mye, men interessant å vite :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høres nice ut :)

 

Hvilke parametre har dere endret på da?

Kun multiplier og cpu v?

 

Noen felleskjente sikkerhetsgrenser man helst ikke bør overskride av temp og spenning?

 

Har for øvrig et Antec Nine Hundred som ser ut til å være noe av det beste for temperatur og kjøling til cpu, så om jeg klarer 4.5 GHz blir jeg kjempeglad :)

 

Prosessortemperaturer_.png

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar

 

Ett tips, delid den. 20-30c kaldere cpu.

 

Ja, jeg vett.

 

Men vil kjøleren passe da ? Eller må jeg ha kortere skruer?

Jeg økte kun ratioen til 46, alt annet på auto. Volten er sikkert alt for høy, men siden tempen er grei og PCen er stabil så bryr jeg meg ikke så mye. ^^

 

 

Har du kjørt noe stabilitetsprogrammer?

 

 

Prime95(12 timer)?

Intelburntest?

Lenke til kommentar

Jeg økte kun ratioen til 46, alt annet på auto. Volten er sikkert alt for høy, men siden tempen er grei og PCen er stabil så bryr jeg meg ikke så mye. ^^

 

 

Hehe, komisk :D

 

Måtte timesvis med vitenskap til før jeg klarte å dytte min FX-8350 over 4.4 GHz.

Det skyldtes dog hovedkortet, men alikevel ganske morsomt å se hvor enkelt det er å overklokke Intel :)

Lenke til kommentar

Prime95 måler annerledes enn Intel burn test 2.0.

 

2.0 vil faktisk få CPU til å generere vesentlig mye mer varme, så er tildels en mer skikkelig og bedre test.

 

 

Hvordan får du det til å henge sammen?

 

Prime95 får alle kjerner til å ligge på 100% konstant ved å regne ut ekstremt store matematikkstykker. I tillegg fyller den RAM helt opp.

 

Hvordan mener du man da kan generere enda mer varme?

Lenke til kommentar

Du kan sikkert få 4ghs har litt å si hvilken vifter du har og om du har god luftstrøm og du kan ikke ha sånn billig ram. for det kan ha litt å si.

Du klokker jo med å øke cpu multiplier. Ikke base clock eller hva det nå heter ( den som vanligvis er 100Mhz)

 

cpu multiplier skal da ikke påvirke ram hastighet.....så du kan klokke med billig standard RAM.

 

Edit. leste ikke gjennom hele tråden, og ser at TS har fått mange gode svar...derav mitt svar litt unødvendig.

Endret av dopus
Lenke til kommentar

Du klokker jo med å øke cpu multiplier. Ikke base clock eller hva det nå heter ( den som vanligvis er 100Mhz)

 

cpu multiplier skal da ikke påvirke ram hastighet.....så du kan klokke med billig standard RAM.

 

Edit. leste ikke gjennom hele tråden, og ser at TS har fått mange gode svar...derav mitt svar litt unødvendig.

 

 

Neida, blir aldri overflødig når det er fakta som blir presentert :)

 

Han du siterte har tydeligvis ikke peiling på hva han snakker om, og da er det bare på sin plass at noen irettesetter så feilinformering ikke forekommer :)

 

Men ja, satser på 4.5 GHz først og ser om det blir stabilt med Prime95. Gjør det det vil jeg forsøke 4.6-4.7. Er jo mulig jeg kanskje får et veldig godt eksemplar fra en god batch, man vet jo aldri :)

 

Silisiumet skal hvertfall få seg en trøkk før jeg gir meg :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...