Gå til innhold

Spørsmål om overklokking


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du bør kunne presse ut ca 10% mer av askjermkortet ditt. Du kan bruke EVGA PrecisionX http://www.guru3d.com/files_details/precisionx_dowload_evga.html

Her er kortet testet http://www.bit-tech.net/hardware/graphics/2012/11/12/gigabyte-geforce-gtx-670-2gb-review/9

Så du mener at jeg skal gjøre omtrent det samme som står her?

 

"We ramped up the voltage the maximum available, which was 1175mV, and also increased the available power to the maximum of 112 per cent. With these settings, we were able to add an extra 100MHz to the core clock, taking it to 1,080MHz. This represents roughly a 10 per cent overclock, or an 18 per cent one over stock frequencies, which is not too shabby. It's also 40MHz higher than we were able to overclock the stock GTX 670 2GB to. The claimed boost clock at this setting is 1,159MHz, but we saw it boost to 1,254MHz in use.

 

As for the memory, we were able to clock it up by a whopping 350MHz (1.4GHz effective) before the card begun to become unstable. This gave us a memory frequency of 1.85GHz (7.4GHz effective), a 23 per cent increase, far higher than the 1.7Ghz (6.8GHz effective) we managed with our stock sample. At these frequencies, our power draw test took our peak system power consumption up to 284W."

Lenke til kommentar

Overklokking av CPU i BF3 og spesielt BF4 har mye å si. CPUen din vil raskt være en flaskehals her. Gikk fra i5 750 3,5Ghz, og fikk dobling av ytelsen i BF4 ved å oppgradere til en betraktelig kraftigere CPU jeg klokket høyt.

 

Og det var med GTX 480!

 

Så dine kilder er nok ikke helt 100%, selv om GPU ofte vil være svakeste ledd, så er dette langt fra alltid tilfelle.

 

Ved FP-fall i andre GPU-krevende spill så kan plutselig CPUen ha noe å si for hvor store FPS fall du får osv... Det er ikke så svart/hvitt, og sprsielt i BF som er kjent for å få enhver CPU til å knele.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Men er redd for at noe skal gå galt. Hva begynner jeg først med?

 

Du bør ha programvare som tester skjermkortet, jeg vil anbefale å kjøre 3DMark Fire Strike Extreme f.eks. Jeg ville bare kjørt opp kjerneklokken 50-75MHz med en gang, er den ustabil fryser maskinen eller programmet, eventuelt at det bare stopper å kjøre slik at du kommer til desktop. Artifacts kan du og få. Ingen av disse er farlige, i verste fall må du restarte PCen. Hvis alt synes å være stabilt kan du pushe litt til, f.eks. 25MHz opp på kjernen av gangen. Når det blir ustabilt kan du velge om du vil øke spenningen eller klokke litt ned. Setter du opp spenningen fortsetter du på samme vis så langt du gidder.

Lenke til kommentar

 

Du bør ha programvare som tester skjermkortet, jeg vil anbefale å kjøre 3DMark Fire Strike Extreme f.eks. Jeg ville bare kjørt opp kjerneklokken 50-75MHz med en gang, er den ustabil fryser maskinen eller programmet, eventuelt at det bare stopper å kjøre slik at du kommer til desktop. Artifacts kan du og få. Ingen av disse er farlige, i verste fall må du restarte PCen. Hvis alt synes å være stabilt kan du pushe litt til, f.eks. 25MHz opp på kjernen av gangen. Når det blir ustabilt kan du velge om du vil øke spenningen eller klokke litt ned. Setter du opp spenningen fortsetter du på samme vis så langt du gidder.

Men om alt får til helvete, kan jeg komme tilbake til standard?

Lenke til kommentar

Men om alt får til helvete, kan jeg komme tilbake til standard?

 

Du skal gjøre MYE galt før du ikke kommer inn i operativsystemet etter noe slikt. Trykker du bare "apply" fungerer det til du restarter maskinen. Trykker du "apply at startup" vil innstillingene settes slik hver gang du logger deg inn i windows, men selv da kan du fjerne dette - enten ved å fjerne innstillingene i programmet, eller ved å avinstallere programvaren.

 

Når det gjelder CPU-overklokking må du i verste fall resette BIOS. Ofte er det en egen knapp på hovedkortet som gjør dette, men på billigkort kan det være du må flytte en jumper eller lignende. Hvordan står forklart i manualen til hovedkortet, så liten grunn til å ta det her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...