Gå til innhold

Holder boligmarkedet på å kræsje?


  

50 stemmer

  1. 1. Kræsj?

    • Ja
      25
    • Nei
      25


Anbefalte innlegg

Den siste tiden har man kunne lese flere artikler i media som har vært negative.

 

Er dette et tegn på at massepsykologien holder på å befeste seg i boligmarkedet?

 

Har massene omsider innsett at prisnivået er den komplette galskap?

 

Svinger pendelen nå i motsatt retning?

 

Post gjerne bilder av overprisede hus og leiligheter.

Endret av Militant Bærplukker
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, ingenting krasjer før jeg har solgt leiligheten min neste uke!

 

Har forøvrig liten tro på enormt fall, men litt pessimisme inn i markedet hadde ikke gjort noe på kort sikt. På lenger sikt gjør det at boligbyggingen bremser, og boliger som først oppføres lages ekstremt små for å holde prisene nede.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg stod og pratet med entreprenøren som har fått jobben med å skifte kledning på huset vårt i går. Han sa at han hadde kolleger som slet med å få solgt nybygde prosjekter her i Bergen. Tryggere kanskje å reparere gamle hus, de er det alltid nok av. Eller gjøre jobber som er "solgt" på forhånd, som offentlige bygg.

 

Nå har jeg ingenting i mot en prisnedgang. Jeg synes synd på neste generasjon som skal inn på markedet til disse prisene. Jeg er reddere for at nedgangen skal følges av en ny "hetebølge" med påfølgende renteoppgang.

 

Vi kjøpte huset vårt for 1,25 millioner i '95. Etter oppussingen kan vi kanskje bruke 5-gangen på det. Det er nokså spinnvillt.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Prisene er spinnville, men Norsk økonomi går godt og folk har bolig og hytte som økonomisk "overtrykksventil" å bruke pengene på når de har kjøpt alt annet. En katastrofal boligpolitikk har gjennom mange år også bidratt sterkt til å blåse opp prisene. Den politiske skuta er tung å endre kurs på så det kan ta mange år før bedre boligpolitikk kan bremse prisstigningen. Et norsk økonomisk krakk kan derimot komme på kortere sikt og gi boligprisene en betydelig korrigering nedover. Kanskje så mye som 20% og kanskje innen et par år.

 

Jeg og kona har vært boligeiere i 5 år og verdien har steget tilsvarende 5 netto årslønner på den tiden. Vi har to normale fulltidsjobber og inkludert verdistigning tjener i praksis som om vi har tre fulltidsjobber. Vi startet på ca 90% belåningsgrad med 25 års nedbetaling og er allerede nede på 60% belåningsgrad. Rimelig spinnvilt ja. En sånn verdistigning kan selvsagt ikke vedvare så det er bare et spørsmål om tid før det bryter.

 

I teorien kan man drømme om å flytte til campingvogn og bo der til krakket er overstått og så kjøpe noe mye større og bedre, men det blir nok med drømmen. Vi vet jo ikke når krakket kommer eller om det blir stort nok til at det er verd det. Jeg vil ikke bo under sånne forhold på ubestemt tid.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Vet ikke om det kræsjer, men jeg tror ikke man kan forvente stor fortjeneste på kort sikt. Leiligheten jeg bor i nå gikk for omtrent 2 millioner blank for 3 år siden. Naboen prøver i disse dager å selge sin tilsvarende med en prisantydning på 2,2. Hun får bud, men ikke høye nok, synes hun, og nå har de hatt fem visninger.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Ungdommer har jo ikke råd til å kjøpe leiligheter og hus med de prisene som er nå så forstår ikke hvordan det kan fortsette.

Synes synd på de som ikke får kausjonister o.l. fra foreldre, disse risikerer jo å bo hjemme i lang tid for det er mye penger som skal spares.

 

Ser det begynner å komme en del hus og leiligheter som blir liggende flere måneder uten at folk får solgt, er jo tegn på det begynner å gå ned.

Lenke til kommentar

Leser litt i noen artikler fra i sommer hvor det i kommentarfeltene er flere som er bekymret for negative artikler og at det kan føre til nedadgående spiraler, ord som boligterrorisme blir også brukt. Ganske komisk med tanke på at de ikke hadde samme holdning når media hypet opp boligmarkedet på samme måte. Hva med boligterrorismen de som ikke kommer inn på markedet blir utsatt for? Grådige tåper.

 

Tegn på frykt er det i alle fall.

 

Ser også at snittprisen falt med 36% under forrige boligkrakk.

Lenke til kommentar

Tja, nei boligmarkedet går nok ikke på en smell med det første.

 

Dette har blitt spådd siden prisene begynnte å virkelig stige for noen år tilbake og utviklingen har stagnert, så lenge norsk økonomi vokser og folk fortsetter å tjener like bra som vi gjør så vil nok boligprisene følge trenden, at det er meglerhus som går ut med slikt er mer propaganda fordi di mangler prospekter og selge..

Lenke til kommentar

Hvor stor var korreksjonen under det forrige boligkrakket? Noen som har tall?

 

Ikke i farten. Boligprisindeksen hos SSB går ikke lenger tilbake enn '92.

 

Men når vi flyttet til Bergen leide vi ut til noen som hadde kjøpt hus på Nordstrand for 1,5 millioner rett før krakket og måtte selge det for litt over halvparten. De var riktig nok tvunget til å selge siden firmaet de drev gikk overende samtidig.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Fra 1987 til 1992 økte boliglånsrenten fra ca 4 til ca 15 %. Mange klarte ikke å betjene lånene og så seg nødt til å selge. Tilbudet av ledige boliger ble høyere enn etterspørselen og prisene sank i gjennomsnitt 36%. At renten steg så dramatisk hang sammen med at børsbobla sprakk og "alle" ville flytte sparepengene sine fra børs (risiko) til bank (trygt).

 

http://e24.no/makro-og-politikk/ingen-forutsaa-boligkrakket/1895542

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fra 1987 til 1992 økte boliglånsrenten fra ca 4 til ca 15 %. Mange klarte ikke å betjene lånene og så seg nødt til å selge. Tilbudet av ledige boliger ble høyere enn etterspørselen og prisene sank i gjennomsnitt 36%. At renten steg så dramatisk hang sammen med at børsbobla sprakk og "alle" ville flytte sparepengene sine fra børs (risiko) til bank (trygt).

 

http://e24.no/makro-og-politikk/ingen-forutsaa-boligkrakket/1895542

 

 

Hvilken rente snakker du om her?
Renta til publikum var allerede rundt 13-15% i 1988 og holdt seg på dette nivå gjennom perioden du nevner. Det var en svak renteøkning rundt 1986, men til tross for dette steg boligprisene i Oslo over 25% i 1986. Det var ikke slik at det kom en kraftig renteøkning som tok knekken på boligmarkedet som du beskriver.
Hvis du ser på f.eks. 3mnd NIBOR i fra Norges Bank så ser du at denne steg litt i starten (NB 1993 til venstre i grafen, gidder ikke å snu den). Styringsrenta kom først inn i statistikken i januar 1991 og var da 8,5% (da var 3mnd NIBOR 11,5%). Til sammenligning er 3mnd NIBOR i dag 1,71%.

 

post-309153-0-75524000-1383291340_thumb.png

 

 

Kilde:
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvor stor var korreksjonen under det forrige boligkrakket? Noen som har tall?

 

Fra september 2008 og ut året falt prisene med nesten 10%. Faktisk et av de bratteste prisfallene på lang tid, om ikke det bratteste prisfallet vi har hatt noen gang.
Realprisene falt med ca. 45% fra tiden 1987 til 1992. Det var først i 1999 (altså 12 år senere) at prisene var tilbake på samme nivå.
I 1899 var det krakk, det var først i 1985 at realprisene var tilbake på samme nivå.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...