Gå til innhold

Denne TV-en har alt: 8K-oppløsning og brillefri 3D


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Høres jo flott ut :)

Men hvor godt fungerer 3D effekten i praksis?

 

 

Leste forresten at den har "en lysstyrke på 300 cm/m2". Dette forvirret meg litt. Etter å ha søkt på wikipedia en stund kom jeg til at dere må ha ment Candela, cd? (omtrent lysstyrken til et stearinlys).

 

Hei!

 

Det har du helt rett i :) Jeg skal rette opp i skrivefeilen nå!

 

- Niklas

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Husker jeg så dette Konseptet basert på innsynsvinkel for noen år siden. Dette er rett og slett brilliant, og jeg gleder meg til å se hva de kan lage med de kule effektene innsynsvinklene vil gi. Kan ikke se for meg at det er lett å lage 8K video med dette konseptet innebygd, men desto mer gjør det at jeg gleder meg!

Lenke til kommentar

Etter som at jeg faktisk husker konseptet så kan jeg fortelle at vær eneste piksel i dette tilfellet er en spesialpiksel der vær enkelt er formet på en slik måte at den tillater alle innsynsvinklene å eksistere. Dermed så vil vær pixel i dette tilfelle bli på 28 plassert i en. Dette er hvorfor jeg lurer på hva slags maskin de skal kunne kjøre i bakgrunne for å i det heletatt ta i bruk den latterlig store faktiske oppløsningen. I bestefall så blir det bare bilder i starten.

Lenke til kommentar

Jeg lar meg irritere av disse upresise k-ene igjen. Denne gangen betyr vist k-en hverken 1000 eller 1024 (Ki).

 

Skjermen har 7,68k * 4,32k piksler, der k=1000.

 

Det har du rett i. Jeg tipper de har tatt utgangspunkt i 1920x1080 som 2k i bredden, som da etter samme resonnement gir 8k på denne skjermen her. Det ser ut til å være den vanlige standarden på angivelse av skjermoppløsninger i denne sammenhengen. Jeg for min del hadde forestukket at k = k, altså 1000, men industrien ser ikke ut til å ta hensyn til sånne som oss.

Lenke til kommentar

Det har du rett i. Jeg tipper de har tatt utgangspunkt i 1920x1080 som 2k i bredden, som da etter samme resonnement gir 8k på denne skjermen her. Det ser ut til å være den vanlige standarden på angivelse av skjermoppløsninger i denne sammenhengen. Jeg for min del hadde forestukket at k = k, altså 1000, men industrien ser ikke ut til å ta hensyn til sånne som oss.

Industrien kaller det jo ikke 2k/4k/8k, De kaller det jo HD HD/UHD(4k)/UHD(8k).

 

Vi bruker jo bare 1080p/4k/8k fordi det er enklere enn å forholde seg til de faktiske tallene. Godt mulig at vi begynner å bruke 2160p(4k)/4320p(8k) når dette har grodd litt på oss, men det klinger ikke like fint ;)

Endret av Thomkris89
Lenke til kommentar

Industrien kaller det jo ikke 2k/4k/8k, De kaller det jo HD HD/UHD(4k)/UHD(8k).

 

Vi bruker jo bare 1080p/4k/8k fordi det er enklere å forholde seg til de faktiske tallene. Godt mulig at vi begynner å bruke 2160p(4k)/4320p(8k) når dette har grodd litt på oss, men det klinger ikke like fin ;)

Stemmer, de gikk bort ifra å skille mellom 4k og 8k for en stund tilbake, og kaller det bare UHD som i første omgang handler om 4k-apparatene det iblant skrives om, for det skrives fortsatt sånn i artikler bla. på hw.no. Vi oppfatter 4k som en oppløsning med ca. 4000 pixler pr. linje (varierer litt ift. cinemaformat/TV-format ol.), og på samme måte som med megabytes og sånt forstår vi hva som menes.

Jeg syns ikke det hadde vært så dumt å beholde angivelsen slik den var, folk uten teknisk bakgrunn hadde nok vendt seg til det etterhvert.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...