Gå til innhold

- Vi er alle fotografer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

At vi alle er fotografer som tittelen sier er jeg helt uenig i. Ikke at det egentlig har noen relevans i den forstand, men måtte bare kommentere det :)

 

Når noen knipser et bilde med sin 2 år gamle smart telefon og bildet tilfeldigvis ble akseptabelt og ikke like stygt som de fleste mat-tallerken-bilder alle legger opp på face, og så sier i sitt eget kommentarfelt; "så flink fotograf jeg er", så kremter, gisper og tipper jeg av stolen. For det er knipsing, ikke fotografering om man tenker litt litt lengre enn nesen om definisjonen fotografi :)

 

Tittelen kunne sånn sett vært: "Vi er alle knipsere" :D :D

 

Men sikkert interessant serie, blir å se den jeg hvertfall :)

Lenke til kommentar

Jeg er ikke en fotograf selv om jeg har drit dyrt utstyr -Men man må vel ha foto høyskole for å være eller der om kring for å kalle seg det.

Tar noe helt gæli bilder med lav kvalitet med minimalt av opp skarping og uinteressante emner men men hva skal til for å kalle seg fotograf--

Ser på gubben til min mor han er vist fotograf i 3 ledd og har ødelagt både hud og syn på fremkalling helt fra krigens dager mange diplomer og høy faglig kunnskap drev en av Hannovers Støre foto butikker i sin tid men bilde taking klarer han ikke den fotografen

Lenke til kommentar

Alle som tar bilder kan kalle seg fotograf. Fotograf er ikke en beskyttet tittel, så det er dermed heller ingen krav til utdannelse.

 

Ut ifra beskrivelsen av programmet, så vil jeg si at tittelen er meget passende.

 

Vi er alle fotografer, men det er ikke alle som er gode fotografer.

 

Det er riktig det du sier. Men jeg er bare uenig i hvordan ordet blir misbrukt av alle med et 2 megapiksel-og-oppover mobilkamera etc. Eller de som har kjøpt seg en brukt 550D med 18-55 kit-en som første kamera og oppretter nettside uken etterpå som "profesjonell" fotograf, når brukeren kun har vært ute og tatt bilder closeup av blomster som ikke er spesielle overhodet :)

 

For å ta meg som eksempel, så turte jeg aldri å egentlig kalle meg fotograf før jeg hadde holdt på i noen år med GH2, GF3 og diverse kompakter før dette, og til slutt kjøpte meg GH3. Først da følte jeg meg ok nok i ferdighetene mine til å kunne kalle meg fotograf uten å føle meg dum eller få dårlig samvittighet.

 

Og nå føler jeg det meste sitter støpt. Har rundt 1000 timers fartstid i photoshop med manipulering, fargekorrigering og belysning, har vel knipset rundt 100 000 bilder tilsammen, hvorav 20 000 har vært seriøst komponert. Ergo, flere tusen timer med fotografering generelt sett. Jeg sier ikke at jeg er en skikkelig god fotograf, men jeg tør hvertfall nå å kalle meg en fotograf.

 

Og det er med tanke på hvor ekstremt mye arbeid folk som oss legger i fotografering at jeg føler det blir så nedverdiget å kalle seg fotograf når folk snakker om seg selv som fotograf fordi de har tatt noen bilder med mobilen sin proppfulle av støy og smakløshet :p Men, fotografi er som du sier ikke en beskyttet tittel :)

Lenke til kommentar

Skulle ha sett en med digital kamera som kaller seg Seriøs fotograf opp mot en som bruker god gammelt speilrefleks kamera som kan bruke det og er kjent med bruken av det og er seriøs tatt en del bilder og sett sluttresultata.

mm tipper den som bruker digitalt måtte jobbe en del på pc en for å oppnå det samme .

Men nokk om det

:green:

Fotografer kan som nevnt tidligere alle som tar bilder i en bildetaker situasjon kalle seg fotograf i momentet de tar bilder ville jeg tro

Lenke til kommentar

Vi er alle fotografer, noen dårlige fotografer, noen kreative, noen dyktige, noen middelmålige osv.

 

SVT har nett-tv og noen av programmene er tilgjengelige i Norge, hvis programleverandøren tillater det. Følg med på SVT-siden til "Vi er alle fotografer" så finner vi nok ut om vi tillates å se programmene fra Norge.

 

Her er sendeplanen for de som kan og vil se det via ordinære tv-kanaler.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

hva synes du er en fotograf pr. Definisjon ?, siden det ikke er nok og bare ta bilder.

 

Hva jeg syntes har lite å si for definisjonen av ordet fotograf.

Dette er som sagt ikke en beskyttet tittel og alle kan derfor påberope seg den.

 

Men, om jeg skulle uttalt meg om hva jeg syntes, så er det vel ikke så vanskelig å gjette seg til.

Jeg mener at om man skal kalle seg en fotograf bør man ha god erfaring og en portefølje med en del flotte bilder. Akkurat som at feks en bilmekaniker ikke kan kalle seg det før han har ekstremt med erfaring eller gått skole for det. Men igjen, så har min mening lite å si om akkurat dette.

 

Kanskje jeg er litt konservativ når det gjelder tittelen fotograf? :)

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar
Akkurat som at feks en bilmekaniker ikke kan kalle seg det før han har ekstremt med erfaring eller gått skole for det. Men igjen, så har min mening lite å si om akkurat dette.

 

Kanskje jeg er litt konservativ når det gjelder tittelen fotograf? :)

Da burde faktisk ingen uten utdannelse kalle seg fotograf for og sette det litt på spissen :)

 

Har en kamerat som kan engelske biler som spesialitet og enorm god kompetanse generelt når det gjelder bil, spør ha om dimensjonen på slavesylinderen på en jaguar fra 1967 og han vet svaret eller spissingen/innpresset på en triumf spitfire, jeg er ganske sikker på at han har mye bredere erfaring og generell kunnskap en 90% av alle mekanikere her i landet men han er ikke mekaniker og kan ikke kalle seg det, det han kan kalle seg er hobbymekaniker.

 

Jeg ville nok heller kategorisert fotografene i forskjellige kategorier som flere her har nevnt.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Da burde faktisk ingen uten utdannelse kalle seg fotograf for og sette det litt på spissen :)

 

Har en kamerat som kan engelske biler som spesialitet og enorm god kompetanse generelt når det gjelder bil, spør ha om dimensjonen på slavesylinderen på en jaguar fra 1967 og han vet svaret eller spissingen/innpresset på en triumf spitfire, jeg er ganske sikker på at han har mye bredere erfaring og generell kunnskap en 90% av alle mekanikere her i landet men han er ikke mekaniker og kan ikke kalle seg det, det han kan kalle seg er hobbymekaniker.

 

Jeg ville nok heller kategorisert fotografene i forskjellige kategorier som flere her har nevnt.

 

 

Men det er jo dette jeg mener.

 

På bakgrunn av det du sier, ville jeg mye heller ønsket at vennen din skrur på bilen min enn en ambisjonsløs lat mekaniker på et vanlig verksted. Og da mener jeg at din venn er bilmekaniker. I realiteten mangler han kun et papir som dokumenterer hans kunnskaper. Og jeg forstår at det er nødvendig å ha det slik som dette, ellers kan alle jobbe som alt og da går det fort galt.

 

Så, hva jeg mener om det har lite å si, men det er det jeg mener.

Jeg mener at folk som tar suppebilder med mobilen sin ikke kan kalle seg fotografer.

De kan kalle seg knipsere, for det er det de gjør. De komponerer ikke, redigerer ikke og streber ikke etter gode resultater. De knipser et bilde av en bolle med suppe, legger på et filter i instagram og skriver "mm deilig med suppe! #suppe #koselig #stemning" og håper så på å få likes på facebook.

 

Dette er IKKE fotografi i ordets rette forstand, mener jeg. Men det er kun en mening basert på mine verdier og preferanser om dette området og har derfor liten relevanse til hva som er korrekt eller galt offisielt sett :)

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar

Glad er jeg for at muligheten for at alle kan fotografere på den ene andre måten å si at et bilde ikke er foto er absurd fordi det ikke er blitt brukt et akseptabelt instrument mmm husker mitt første kamera på det Hvar det kun blenderåpningen og knipse knappen som var bevegelig ble masse knalle bilder i sort hvit i et format 3,5x3,5 snålt men - men det kan man vel ikke kalle fotografisk bilde ei heller fotografen er den som er inni i hodet på den som tar bilde trodde jeg

ja sånn er det å være grønskolling her :green:

Lenke til kommentar

Glad er jeg for at muligheten for at alle kan fotografere på den ene andre måten å si at et bilde ikke er foto er absurd fordi det ikke er blitt brukt et akseptabelt instrument mmm husker mitt første kamera på det Hvar det kun blenderåpningen og knipse knappen som var bevegelig ble masse knalle bilder i sort hvit i et format 3,5x3,5 snålt men - men det kan man vel ikke kalle fotografisk bilde ei heller fotografen er den som er inni i hodet på den som tar bilde trodde jeg

ja sånn er det å være grønskolling her :green:

 

 

Eneste som var absurd her var skrivingen din :D

Ikke ett eneste punktum noe sted og setninger som ikke henger sammen.

 

Vet ikke om det er noe du prøver å spørre meg om eller hva du vil frem til her? :)

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar

Glad er jeg for at muligheten for at alle kan fotografere på den ene andre måten å si at et bilde ikke er foto er absurd fordi det ikke er blitt brukt et akseptabelt instrument mmm husker mitt første kamera på det Hvar det kun blenderåpningen og knipse knappen som var bevegelig ble masse knalle bilder i sort hvit i et format 3,5x3,5 snålt men - men det kan man vel ikke kalle fotografisk bilde ei heller fotografen er den som er inni i hodet på den som tar bilde trodde jeg

ja sånn er det å være grønskolling her :green:

 

Har du ikke punktum eller komma på tastaturet?

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...