Gå til innhold

Min slanketur


Anbefalte innlegg

  • 1 år senere...
Videoannonse
Annonse

Statusoppdatering!

Veier idag 75 kg. Er 184 cm høy (ifølge siste måling hos politiet 😂) så det gir en BMI på rett over 22. Målvekt er 68—70. Bare noen få kilo igjen, så justerer jeg kaloribudsjettet til å opprettholde i stedet for reduksjon. ☺️

Har gått fra klær i størrelse XXL til M. Kan nå handle finklær uten problemer. Pga. stort vekttap er det stor sannsynlighet for at det etter hvert blir bukplastikk på meg. Er glad jeg fikk dette til uten gastric bypass hvert fall. 🙏

Trener styrke to ganger i uka. Lite kondisjonstrening utover litt spinning. 

Kanskje legger jeg ut progresjonsbilder fra årene som er gått. ☺️☺️

Endret av Star Fox
  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Star Fox skrev (På 11.5.2021 den 22.58):

Målvekt er 68—70. Bare noen få kilo igjen

Gratuler med en meget imponerende reise/tur, og uten å ha lest alle innlegg i tråden, så synes jeg du skrev på en av de forrige sidene, om at målet var 80 kilo? Stusser litt på at du nå er 5 kilo under dette, og vil likevel under 70grensa. Nå er jo selvsagt kropp og høyde osv, veldig ulikt, fra person til person. Men synes det høres litt lavt ut, er i noenlunde samme høyde/vekt, og havner jeg under 70-talls grensa, da er det ikke mye igjen av meg, og gikk også med "bare noen få kilo igjen, så er man der". Men for min del, så det tok til slutt helt overhånd, og holdt på å gå veldig galt. Hadde aldri vært i dårligere fysisk og psykisk form, enn når vekta for ned under 60 kilo, og var helt utslitt, bare av å sitte oppreist i en stol. Alt handla om vekt, kaloritelling og kan ikke spise ditt og datt, og ja, man var tynn, men alt annet enn lykkelig. Heldigvis fikk familie og nære, samt legen min meg til å komme meg ut av det, for ser jeg på bildene fra den tiden, var jeg skinn og bein, men det var kun vekttallet og fettprosent osv, som betydde noe, og nei, en vond tid, jeg ikke vil gjenta.

Ikke ment å skremme eller være negativ, for du har nok hatt en mye lengre ferd, og tatt vektreduksjonen/livsstilsendringene mer over langen, enn det en selv gjorde for et par år siden, hvor man slanka bort det som var, på kort tid men bare fortsatte i feil vei, og nei, håper du stopper i tide (ikke går ned for mye), og at du kan sette pris på forandringene, men uten å la vekt og kosthold ta over alt. 

Som mushi skrev i et eldre innlegg: "Å gå ned i vekt er ikke vanskelig, men å holde vekta er det."

Noe av det beste en gjorde, var å kaste baderomsvekta, og slutte å telle kalorier/og dele opp mat/kosthold i "fy og forbudt" kategorier, og godta at kroppen trenger litt av alt, og klarer en å opprettholde en fysisk og aktiv hverdag, med et variert kosthold, og hvor det også er plass til å kose seg, så er jo mye gjort, tror nå jeg da. Ikke banebrytende opplegg, men det tok laaaang tid, før jeg greide å snu den tankegangen.

Uansett, ønsker deg lykke til videre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Gratulerer med resultatet. Fantastisk innsats og ønsker deg vel videre :)

Samtidig synes jeg det er viktig på påpeke reisen ikke er lik for alle. Serien til Ronny på NRK synes jeg setter et fint søkelys på hvor forskjellig denne utfordringen kan være for mange. Spesielt når han besøker den kvinnelige forskeren som jobber med dette.

Noen er rammet av en eller flere kroniske sykdommer (før man ble overvektig) som direkte motarbeider innsatsen man gjør.
Likevel er det viktig å feire de som oppnår reisen. I tillegg er mange underlagt den mentale belastningen av trakassering, hets og stigmatisering i sine nærmiljøer.

En god venn av meg gikk ned 25kg for ca. 10 år siden. I årene etterpå ble han stadig påminnet av kolleger om at "du holder nok ikke vekten i mer enn 5-7 år i følge forskning". Hver gang han gikk opp 5-6 kilo i tunge perioder ble han påminnet om at "Ja se der ja, nå sprakk det akkurat slik forskning tilsier". Dette førte etter mange år med slik behandling at han sykemeldte seg når han ikke klarte å holde vekten og utviklet spiseforstyrrelser på basis av den psykologiske trakasseringen han opplevde. Hvorfor ble han behandlet slik?

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Frank.N.Steen skrev (5 timer siden):

Gratuler med en meget imponerende reise/tur, og uten å ha lest alle innlegg i tråden, så synes jeg du skrev på en av de forrige sidene, om at målet var 80 kilo? (...)

Takk for gratulasjonene folkens! :)

 Målet har flyttet seg fordi jeg jeg ser at det er rom for å ta av litt til. Da jeg kom til 80 følte jeg fortsatt at jeg hadde for mye mage. Jeg er ikke ute etter vaskebrett, men ønsker ikke noen muffinstopp over beltespenna. Derfor er målet satt rundt 10 kg ned. Da er jeg fortsatt godt innenfor ideal etter BMI. Etter BMI vil jeg være undervektig ved 62 kg, og så langt skal jeg ikke gå. 

Nå er ikke BMI noen fasit. Jeg er imidlertid ikke særlig muskuløs. Når jeg når vektmålet tenker jeg å bygge opp igjen med litt muskler håper jeg. 

Jeg har et ganske avslappet forhold til kosthold. I gjennomsnitt prøver jeg å ligge litt under 2000 kcal dagen. Jeg drikker ikke noe med sukker (det var i hovedsak brus som gjorde at jeg la på meg) og inntar omtrent ikke noe alkohol. Spiser mest kylling og fisk. Lite brødmat siden jeg er hveteintolerant. 

Til slutt for øvrig et bilde fra 2014 og et fra idag. 

foretter.thumb.png.212496356fe47b84f92e66d39a39add7.png

 

 

  • Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

Wow, du ser faktisk nesten ut som en annen person på bildet i dag.

Ikke sikkert du trenger å gå mer ned i vekt, i hvert fall ikke om du har overflødig hud etter vektnedgang (kan se for meg at det er issue mtp at du har gått ned svært mye i vekt) 

BMI er egentlig veiledende bare ja, så om du går opp i vekt når du begynner å trene fordi du legger på deg muskler så gjør det ikke noe. Husk fokus på holdningsmuskulatur når du trener, en god kroppsholdning gjør at magen ser mindre ut (kan ikke se noe mage på bildet altså)

Vaner med regelmessig spising og stabil døgnrytme med nok søvn er det som gjør at du holder vekttapet over tid.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
  • 9 måneder senere...
GiaMahan skrev (9 timer siden):

Hvordan går det her, @Star Fox? Klarer du å holde vekten stabilt nede ett år etter? :)

Artig at du skulle skrive nå. Gjennomgikk full bukplastikk for fire uker siden og det ble fjernet litt over 1 kg hud. Omtrent ingen fett. Veier 70 kg i dag og vekten er stabil. Mye enklere å se "arbeidet" som er gjort nå når det ikke er noe mage igjen, men i stedet antydning til magemuskler. Så enden på visa er at jeg har gått ned ca. 60 kg og er temmelig fornøyd med det! 

Endret av Star Fox
  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...