Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hvor firkantet kan virkelig NRK være ? Ingen antenne kabel i leilghet...


Evil-Duck

Anbefalte innlegg

Ja , nå har det seg slik at NRK har værdt et par ganger på døren min i leilgheten jeg nylig flyttet til i Ålesund. Jeg har begge ganger sakt at jeg kun har monitorer og ikke trekt ned antennekabel i leilgheten engang , hvor jeg har fått høre at at det spiller ingen rolle om jeg har antenne kabel eller ikke. Men har uansett stått fast på at jeg bare har monitorer og ingen TV og nektet å slippe han inn .

 

Sannheten er jo det at jeg selvsakt har en TV , en samsung plasma TV for å være eksakt. Men antennekabel har jeg ikke i leilgheten da husværten ikke hadde laget til dette når jeg flyttet inn da det var helt nyopppusset. Jeg sa da at det ikke spilte noen rolle siden jeg ikke ser noe særlig på TV uansett , så denne kabelen har altså ikke blitt trekt ned.

 

I tilleg har jeg ingen dekoder boks , noe som faktisk gjør det umulig for meg å se på TV overhode , da TVen heller ikke har et slikt dekoder kort. Det jeg da egentlig lurer på er hvordan det vil gå dersom denne lisens kontrolløren plutselig dukker opp på døra igjen og jeg slipper han inn og peker ut disse tingenne ? Skulle gjerne plombert TVen , hadde det ikke vært for at jeg må frakte den 50" store klossen ut av huset til et vertifisert verksted å betale over 2000 kroner for jobben å samtidig miste garrantien på TVen... Synst det er helt utrolig om de er så firkantet at jeg skal ha nøtt å betale lisens uansett , når det faktisk er en umulighet for meg å se på TV.

 

takker for svar.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikke fått noe regning enda nei , men en blir jo lei av at de til stadighet dukker opp på døren min å skal kontrolere at jeg ikke har TV... Så kunne forsovidt tenkt meg å fått det ut av værden å registrert at jeg ikke har mulighet å faktisk se på NRK... Om eneste muligheten er å plombere TVen så for jeg vel bare fortsette å nekte å slippe de inn , har verken bil til å få fraktet TVen til et verksted eller særlig lyst å betale i dyre dommer for noe jeg selv mener er helt tåpelig.

Lenke til kommentar

Nei plombering er for tåpelig, alternativet er å fjerne tv'en en stund, men de tar deg på noen pc-skjermer også, så vær forsiktig, de er noen sleipe ****er ^^

 

Siden jeg alltid har hatt deaktivert ringeklokke, kan de gjerne få stå på trappa og brenne andres lisenspenger for min del, tv er utdatert allerede, og likeså måten de krever inn nrk-lisens.

Å ikke ha lisensen koblet til tv-abonnementer istedenfor de fysiske mulighetene for tv-abonnement er bare... ja

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kunne fortalt en lang historie ang lisenstilsynet i Ålesund, men for å gjøre en lang historie kort: Ikke slipp de inn, og forklar at vedkommende er uønsket hjemme hos deg i fremtiden. Juridisk har de ingen rett til å komme inn uten fullmakt fra politi/domstol. Så langt går de ikke for en "studentbolig" så steng døren og ta livet med ro.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Synst det er helt utrolig om de er så firkantet at jeg skal ha nøtt å betale lisens uansett , når det faktisk er en umulighet for meg å se på TV.

 

Du har per definisjon en fjernsynsmottaker og skal defor betale kringkastingsavgift (lisens). Hvordan du bruker den har ingen ting med saken å gjøre. Dette er en lovpålagt offentlig avgift omtrent på linje med årsvgiften på bil hvor man også må betale uansett om bilen står i garasjen hele tiden eller er i mye bruk. Når det gjelder bilen kan man levere inn skiltene og dermed ikke ha mulighet til å kjøre på norske veier, men for TVens del kan man plombere den slik at mottakere settes permanent ut av funksjon. Alternativt kan du kvitte deg med TVen og erstatte den med en monitor.

 

Dette er diskutert mange ganger både på dette og andre fora, og det er altfor mange som synser om dette uten at de vil eller gidder å sette seg litt inn i reglene. Personlig er jeg sterkt i mot både TV-lisens og årsavgift på bil, men det er dessverre lover og regler vi har her i landet.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

 

Du har per definisjon en fjernsynsmottaker og skal defor betale kringkastingsavgift (lisens). Hvordan du bruker den har ingen ting med saken å gjøre. Dette er en lovpålagt offentlig avgift omtrent på linje med årsvgiften på bil hvor man også må betale uansett om bilen står i garasjen hele tiden eller er i mye bruk. Når det gjelder bilen kan man levere inn skiltene og dermed ikke ha mulighet til å kjøre på norske veier, men for TVens del kan man plombere den slik at mottakere settes permanent ut av funksjon. Alternativt kan du kvitte deg med TVen og erstatte den med en monitor.

 

Og sammenligne det med årsavgift er i bunn og grunn et dårlig eksempel. Fjerner du skiltene, og da muligheten til å lovlig kjøre på vei, så slipper du årsavgiften.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det holder at mottageren ikke er i bruk. (Merk at det står mottagereren, ikke fjernsynsapparatet). Det står til og med skrevet på lisensregningga man får. Er også mange som har sluppet lisensen på dette grunnlaget, selv uten å ha plombert. Finnes egen tråd for dette med mal, forkløaringer og en heftig diskusjon rundt det hele.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og sammenligne det med årsavgift er i bunn og grunn et dårlig eksempel.

Ikke så enig. Begge avgiftene er gamle "luksusavgifter" som man kan slippe ved å gjøre endringer som gjør at man bruker TV/bil på annen måte en det som opprinnelig er vanlig bruksmåte.

(Også heter det å sammenligne... :tease: )

 

Fjerner du skiltene, og da muligheten til å lovlig kjøre på vei, så slipper du årsavgiften.

Det skrev jeg jo i innlegget du siterte...? Ikke ordrett, men tilsvarende. Og skal vi være presise, så holder det ikke å fjerne skiltene. De må leveres inn til en av Statens vegvesens trafikkstasjoner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det holder at mottageren ikke er i bruk. (Merk at det står mottagereren, ikke fjernsynsapparatet). Det står til og med skrevet på lisensregningga man får. Er også mange som har sluppet lisensen på dette grunnlaget, selv uten å ha plombert. Finnes egen tråd for dette med mal, forkløaringer og en heftig diskusjon rundt det hele.

Kjenner dette og er fortsatt undrende til at noen har gjort noe med ordlyden. Fra gammelt av var meningen at man fikk fritak hvis apparatet ble satt bort og ikke brukt (lagring). I dag tolker man mottakeren som tuneren. Men hvis man leser hele teksten, så er fjernsynsmottaker og mottaker det samme. Fordi på neste punkt står det "Dersom mottakeren overdras til annen bruker...", og man kan vel ikke overdra bare tuneren?

 

 

Den som har fjernsynsmottaker i bruk plikter å betale kringkastingsavgift. Dette gjelder enten man eier, leier eller låner mottakeren.

Du skal selv melde fra til NRK når du tar fjernsynsmottaker i bruk.

Dersom mottaker ikke lenger er i bruk må NRK Lisensavdelingen underrettes skriftlig om dette straks, og før ny termin begynner.

Dersom mottakeren overdras til annen bruker må NRK Lisensavdelingen få skriftlig melding med navn og adresse på ny bruker av mottakeren.

Lenke til kommentar

Forskrifter om fjernsynsmottakere:

 

 

 

§ 9 Mottaker ikke i bruk

Når mottaker ikke lenger er i bruk, må skriftlig melding sendes NRK straks og før ny termin begynner. I motsatt fall må avgift betales på forskriftsmessig måte.

 

Det gis ikke refusjon for innbetalt kringkastingsavgift.

 

Ønsker en fortsatt å beholde fjernsynsmottakeren, må det i meldingen gis erklæring om at den er satt bort og ikke vil bli tatt i bruk igjen før NRK er underrettet om dette, se § 6.

 

Dersom NRK ønsker det, skal det også være adgang til å plombere mottaker og/eller antenneinntak.

 

Med andre ord: Regelen om at den tas ut av bruk forutsetter som hovedregel at man da også kvitter seg med den. Dersom man ikke gjør det, må den settes bort. Da er det ikke relevant om det er tuneren eller tv-en som sådan som er mottakeren, da man ikke kan sette bort tuneren alene.

 

Med andre ord: Det er bare tull at det holder at mottakeren ikke er i bruk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det jeg la merke til med det du limte inn var at de skulle være mulig for NRK å komme inn for å plombere antenne mottaker/inntak.

 

Da slipper man å kjøre til verksted med tven, NRK kommer å gjør det gratis? :)

Jeg personlig har ikke tv, jeg har prosjektor, greier meg fint med det. Ikke ser jeg på tvkanaler heller (har ikke mottaker i noen form.)

Lenke til kommentar

Forskrifter om fjernsynsmottakere:

 

 

 

 

Med andre ord: Regelen om at den tas ut av bruk forutsetter som hovedregel at man da også kvitter seg med den. Dersom man ikke gjør det, må den settes bort. Da er det ikke relevant om det er tuneren eller tv-en som sådan som er mottakeren, da man ikke kan sette bort tuneren alene.

 

Med andre ord: Det er bare tull at det holder at mottakeren ikke er i bruk.

 

Man kan selv fjerne tunerdelen eller deler av den så den ikke er brukelig eller faktisk er en komplett tuner. Hva sier NRK om dette?

 

I mitt tilfelle er dette et meningsløst inngrep siden RF tuneren ikke kan ta inn TV signaler etter at det analoge bakkenettet ble slått av.

Lenke til kommentar

Ja, man kan nok fjerne tuneren og sette denne vekk. Da vil ikke lengre TVen være en mottaker. Men om tuneren ikke fjernes, så hjelper det ikke at man ikke bruker TVen som mottaker, og heller ikke at man anser tuneren for å være mottaker - så lenge ikke tuneren settes bort fritas man ikke for avgift.

 

Jeg er helt enig i at det er tåpelige regler sett i lys av stengingen av bakkenettet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja , nå har det seg slik at NRK har værdt et par ganger på døren min i leilgheten jeg nylig flyttet til i Ålesund. Jeg har begge ganger sakt at jeg kun har monitorer og ikke trekt ned antennekabel i leilgheten engang , hvor jeg har fått høre at at det spiller ingen rolle om jeg har antenne kabel eller ikke. Men har uansett stått fast på at jeg bare har monitorer og ingen TV og nektet å slippe han inn .

 

Sannheten er jo det at jeg selvsakt har en TV , en samsung plasma TV for å være eksakt. Men antennekabel har jeg ikke i leilgheten da husværten ikke hadde laget til dette når jeg flyttet inn da det var helt nyopppusset. Jeg sa da at det ikke spilte noen rolle siden jeg ikke ser noe særlig på TV uansett , så denne kabelen har altså ikke blitt trekt ned.

 

I tilleg har jeg ingen dekoder boks , noe som faktisk gjør det umulig for meg å se på TV overhode , da TVen heller ikke har et slikt dekoder kort. Det jeg da egentlig lurer på er hvordan det vil gå dersom denne lisens kontrolløren plutselig dukker opp på døra igjen og jeg slipper han inn og peker ut disse tingenne ? Skulle gjerne plombert TVen , hadde det ikke vært for at jeg må frakte den 50" store klossen ut av huset til et vertifisert verksted å betale over 2000 kroner for jobben å samtidig miste garrantien på TVen... Synst det er helt utrolig om de er så firkantet at jeg skal ha nøtt å betale lisens uansett , når det faktisk er en umulighet for meg å se på TV.

 

takker for svar.

Normalt sett kommer de jo ikke på døra oftere enn en gang hvert 2/3 år eller så, så det bør ikke være for plagsomt å sende dem bort en sjelden gang?

Holder at du åpner døra, sier "nei du, jeg har nok med internett jeg - trenger ikke TV - alt er som det var sist. Snakkes neste år?".

De kan aldri kreve å komme inn(de fleste kontrollører ber ikke om dette heller, mener tilogmed å ha lest at de ikke har lov å komme inn), Så med mindre de har bevis for at du eier mottager(innrapportert fra forhandler vanligvis), har de intet gyldig krav mot deg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...