Gå til innhold

NAV-støtte - hvor mye får man?


Anbefalte innlegg

Jeg har holdt meg unna NAV til nå, men to år etter endt utdanning og med et års jobbsøk på over hundre og femti jobber som ikke har ledet til annet enn intervjuer (ser bort fra et par måneders sommerjobb), ønsker jeg få støtte fra nav. Pinlig ja, men det er vel en grunn til at de tjenestene finnes. Dessverre er det nesten umulig få jobb om man ikke har yrkesrettet utdanning, hvis man ikke har masse erfaring, er svensk og 19 år (takk til regjeringen for å snikinnmelde oss i eøs etter folket stemte nei til eu...) e.l. Det jeg lurer på, som jeg ikke har klart finne ut via nav sine sider, er hvor mye man får i støtte i min situasjon? Antar det varierer litt, men har altså kun jobbet noen få måneder siste året. Har klart meg på gamle penger som begynner ta slutt og støtte fra familie.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har en venninne som fikk dekket husleien sin + 5000 kr i mnd. til livsopphold.
Hun hadde aldri jobbet, så jeg regner med at dette er det minste du kan få.

 

Dette var for et par år siden, før hun fikk barn, så jeg vet ikke om beløpet har endret seg til nå...

Ring og hør, så får du sikkert greie på det.

Lenke til kommentar

Det vanlige er vel å få dekket utgifter til livsopphold? Hva de legger i det aner jeg ikke, men det virker som om det ikke er mye ut fra hva man hører rundt om kring.

 

Btw, hvilken utdanning har du siden du enda ikke har fått jobb? Er jo mange ledige stillinger om man hiver seg litt rundt. Kanskje ikke drømme jobben, men en jobb er bedre enn ingenting.

 

Edit: Leste feil. Takker for at noen er våken i hvertfall.

Endret av TheHawk
Lenke til kommentar

Hvis du aldri har jobbet og er barnløs så har du ikke rett på noe mer enn sosialstøtte. https://www.nav.no/sosiale+tjenester/%C3%98konomisk+st%C3%B8nad+%28sosialhjelp%29

 

Dette er den minste støtten NAV kan gi og er til de mest vanskeligstilte. Denne støtten er ikke noe å rope hurra for og er kun for livsopphold.

 

Hvis det du har tjent med sommerjobb / strøjobb mer enn 3G de siste 3 kalenderårene eller 1,5G det siste kalenderåret så har du rett på dagpenger. Dette er inntektssikring for arbeidsløshet og har krav om at du er aktiv jobbsøker. https://www.nav.no/Arbeid/Arbeidss%C3%B8ker/Inntektssikring/Dagpenger

 

Uansett hva slags støtte du får så må du regne med å fortsette å leve frugalt

Endret av LordjOX
Lenke til kommentar

Du kan få støtte til livsopphold. Dette vil da si at NAV vil betale en rimelig husleie samt livsopphold. Som regel er regnestykket noe som husleie + strøm + livsopphold/mat.

 

Hva du får i livsopphold som skal dekke mat, telefon og ting som gjør at du aktivt kan delta i samfunnet, varierer fra kommune til kommune. Denne satsen ligger på mellom 3500 og 5500 kroner avhengig av hvor du bor.

Lenke til kommentar

Hva du kan forvente i støtte via sosialhjelp varierer ifra kommune til kommune OG om du er bosatt i leilighet å har leie å betale. Dersom du har gratis bo opphold vil du få mindre. Livsopphold innebærer mat + drikke, klær og sko, og husholdnings produkter, samt den aktive delen Fox sier. Jeg mottar bare 2000 kroner måneden i sosialhjelp. Det dekker ingenting så og si. Min saksbehandler skulle hatt en hjernebehandling. :)

Lenke til kommentar

Jeg har vært aktiv og jobbet siden jeg var 15. Har fire års høyere utdanning, og etter at jeg søkte jobb i et halvt år etter studier på jobber jeg var "overkvalifisert til"(var det jeg fikk høre -søkte på alt nesten) så fikk jeg 6000 kr i Mnd fra individstønad. Disse 6000 måtte dekke husleie, strøm, mat, telefon, ja, alle faste utgifter, og jeg fikk avslag på supplerende sosialstøtte, med begrunnelse om at husleie på 3800,-/Mnd var for dyr plass å bo. Selv om man jobber, prøver så godt man kan, skatter, så kan du ikke regne med å få noe særlig hjelp :-/

Lenke til kommentar

Sosial stønad gir opp til 4000kr for husleie, og ca 3600kr for mat og annet. Kan også søke om å få dekket strømutgifter du måtte ha. Usikler på maks beløp.

 

Nedsiden er dog at du ikke kan ha inntekter inn på konto, som vil bli trukket fra neste måned utbetaling. Må derfor levere og vise kontoutskrift over inntekter hver måned.

 

Kjipt, men man overlever. :-)

Lenke til kommentar

Satsene folk kommer med her må man ta med en klype salt, da dette varierer fra kommune til kommune.

 

Min kommune dekket husleie på 5 000,- i måneden, samt at de ga 3 900,- i månden til livsopphold. Veiledende sats er fra departementet på (ca.) 5 500,- til livsopphold, samt at man i tillegg skal få støtte til husleie for en bolig av rimelig standard, denne satsen følger ikke alle kommunene - da den kun er veiledende.

Lenke til kommentar

Søkte om stønad selv for noen dager siden. Har søkt jobb siden juni uten hell, så tenkte å søke om støtte ihvertfall til jeg får meg jobb / fast inntekt.

Kan jeg forvente å få noe? Jeg har nesten ikke jobbet før (under skattegrensen på 40k tilsammen) så oppførte ikke noe arbeid i søknaden. Bor hjemme enda, så det må bli støtte til livsopphold bare evt.

Hvor lang tid tar det før man får svar på søknaden?

Lenke til kommentar

Behandlingstiden er maksimum to til tre uker. Det går ofte litt raskere om man bor i en mindre kommune.

 

Selv om du bor hjemme har du krav på støtte til livsopphold, men utbetalingen er mest sannsynlig redusert. Stort mer enn 2 000 - 2 500 kroner i måneden tror jeg ikke du kan håpe på, men det varierer. Noen kommuner gir full livsoppholdsstønad selv om man bor hjemme.

Lenke til kommentar

Jeg trodde selv det var så lett å få jobb i Norge, siden det kommer mange svensker bl.a. for å jobbe her. Men virker jo ikke slik. Kanskje ufaglærte jobber, som er hva en kunstutdannet kan få¨, er verre å få enn før. Synes hele kunstskoleordningen burde endres, enten kutte studieplasser eller gjøre det lettere få f eks museumsjobber. Ingen tjener på at mange med høy utdanning går på nav og koster staten penger.

Det er jo mye bedre jobbe enn å nave. Så kom gjerne med forslag til jobber uansett hvor i Norge, eller verden for den saks skyld.

Jeg har en venn som for en del år siden gikk på nav. Han måtte være med i en deprimerende jobbklubb noen uker.

Har noen peiling på hvor mye man må ha tjent for å få dagpenger? Har ikke tjent mer enn i underkant av seksti tusen i år, enda mindre i fjor.

Lenke til kommentar

Jeg trodde selv det var så lett å få jobb i Norge, siden det kommer mange svensker bl.a. for å jobbe her. Men virker jo ikke slik. Kanskje ufaglærte jobber, som er hva en kunstutdannet kan få¨, er verre å få enn før. Synes hele kunstskoleordningen burde endres, enten kutte studieplasser eller gjøre det lettere få f eks museumsjobber. Ingen tjener på at mange med høy utdanning går på nav og koster staten penger.

Det er jo mye bedre jobbe enn å nave. Så kom gjerne med forslag til jobber uansett hvor i Norge, eller verden for den saks skyld.

Jeg har en venn som for en del år siden gikk på nav. Han måtte være med i en deprimerende jobbklubb noen uker.

Har noen peiling på hvor mye man må ha tjent for å få dagpenger? Har ikke tjent mer enn i underkant av seksti tusen i år, enda mindre i fjor.

Når jeg søkte høyere utdanning, så var det absolutt fokus på hvor det trengtes arbeidskraft, og noe man selvsagt må og bør kunne spørre eventuelle rådgivere om. (samt gjøre noe research selv)

Nå har ikke jeg ikke peiling på hvordan det er for de med kunstutdannelse, men litt etter hvordan reaksjonen har vært på visse personer som har gått der, ditt poeng, og slik jeg generelt forventer at markedet er i dag, så kan jeg umulig se for meg at en slik utdannelse er særlig lukrativ rent jobbmessig.

 

Selv kom jeg frem til at ingeniør var et av de mest lukrative yrkene å bli på markedet for over tre år siden, og dette jeg også utdannet meg som. Og selv om de skriker etter arbeidskraft stort sett over alt, så var det som nyutdannet ikke like lett som man har inntrykk av. Mye på grunn av risikoen ved å ansette en helt fersk, og ikke minst hvor dyrt det er i opplæring. Derfor måtte jeg også gå et par måneder på NAV (selv om det meste av tiden var midt i fellesferien, og lite ansettelsesprosesser)

 

Å få butikkmedarbeiderjobb og andre ufaglærte jobber er nok ikke så vanskelig nei, som du selv nevner.

 

Nei du har ikke rett på dagpenger, kun sosial stønad, som jo ikke er så alt for mye mindre enn hva man fikk i studielån uansett (selv om det som sagt vil variere fra kommune til kommune)...

Hovedvilkårene for å få dagpenger er at du

  • har fått redusert arbeidstiden din med minst 50 prosent
  • har fått utbetalt arbeidsinntekt på minst 1,5 G (folketrygdens grunnbeløp) i siste avsluttede kalenderår (i fjor), eller minst 3 G (folketrygdens grunnbeløp) i løpet av de siste tre avsluttede kalenderårene. Foreldrepenger, svangerskapspengerog svangerskapsrelaterte sykepenger regnes med i kravet til minsteinntekt
  • er registrert som arbeidssøker, og sender meldekort hver 14. dager
  • er reell arbeidssøker (herunder at du aktivt søker arbeid, og holder din CV oppdatert på nav.no)
  • bor eller oppholder deg i landet
  • som hovedregel ikke skal være skoleelev eller student
Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...