Gå til innhold

Sony A9, A7, A7r, A7s tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-ZyWaQ24q

Hei,

 

jeg vurderer å kjøpe Mitakon Speedmaster f/0.95 nå som det er lite lys tilgjengelig, men har problemer med å se for meg akkurat hvor mye mer lys som kommer gjennom denne enn min FE55 F/1.8 (antall stopp sier meg ikke så mye når jeg ikke har noe som går under 1.8). Er det noen som har et F0.95 objektiv liggende og som kunne tatt et par bilder med F/0.95, 1.8 og 2.8 i et relativt mørkt/kvelds-scenario for sammenligning der ISO og shutter er låst (iso 800/1/125sek f.eks.)? Jeg har ikke klart å finne noen representative bilder på nettet. De fleste som viser f-stop har varierende lukketid f.eks. for å kompensere. Tenker hovedsaklig å bruke den inne og i bymiljø på kveldstid, og ønsker ikke å gå over iso 1600 og under 1/125sek om mulig.

 

Evt. pek gjerne til en lenke om det allerede finnes.

Endret av Slettet-ZyWaQ24q
Lenke til kommentar

Hei,

 

jeg vurderer å kjøpe Mitakon Speedmaster f/0.95 nå som det er lite lys tilgjengelig, men har problemer med å se for meg akkurat hvor mye mer lys som kommer gjennom denne enn min FE55 F/1.8 (antall stopp sier meg ikke så mye når jeg ikke har noe som går under 1.8). Er det noen som har et F0.95 objektiv liggende og som kunne tatt et par bilder med F/0.95, 1.8 og 2.8 i et relativt mørkt/kvelds-scenario for sammenligning der ISO og shutter er låst (iso 800/1/125sek f.eks.)? Jeg har ikke klart å finne noen representative bilder på nettet. De fleste som viser f-stop har varierende lukketid f.eks. for å kompensere. Tenker hovedsaklig å bruke den inne og i bymiljø på kveldstid, og ønsker ikke å gå over iso 1600 og under 1/125sek om mulig.

 

Evt. pek gjerne til en lenke om det allerede finnes.

 

 

Sett kameraet ditt i M.

 

ta et bilde med eks:

lukker 1/250

Iso 100

f1.8

 

så ta et bilde med :

lukker 1/250

iso 320 eller 400, trur jeg skal være riktig.

f1.8

 

så sammenligne hvor mye lysere det siste bilde er.

 

 

 

Mye nytt på sonyalpharumors idag,

 

- ny sony a7II med 5 axis stabilisering sr4

- ny sony a9 pro ff med neste generasjon sony sensor sr5

Endret av tomme86
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-ZyWaQ24q

 

Hei,

 

jeg vurderer å kjøpe Mitakon Speedmaster f/0.95 nå som det er lite lys tilgjengelig, men har problemer med å se for meg akkurat hvor mye mer lys som kommer gjennom denne enn min FE55 F/1.8 (antall stopp sier meg ikke så mye når jeg ikke har noe som går under 1.8). Er det noen som har et F0.95 objektiv liggende og som kunne tatt et par bilder med F/0.95, 1.8 og 2.8 i et relativt mørkt/kvelds-scenario for sammenligning der ISO og shutter er låst (iso 800/1/125sek f.eks.)? Jeg har ikke klart å finne noen representative bilder på nettet. De fleste som viser f-stop har varierende lukketid f.eks. for å kompensere. Tenker hovedsaklig å bruke den inne og i bymiljø på kveldstid, og ønsker ikke å gå over iso 1600 og under 1/125sek om mulig.

 

Evt. pek gjerne til en lenke om det allerede finnes.

 

 

Sett kameraet ditt i M.

 

ta et bilde med eks:

lukker 1/250

Iso 100

f1.8

 

så ta et bilde med :

lukker 1/250

iso 320 eller 400, trur jeg skal være riktig.

f1.8

 

så sammenligne hvor mye lysere det siste bilde er.

 

 

 

Mye nytt på sonyalpharumors idag,

 

- ny sony a7II med 5 axis stabilisering sr4

- ny sony a9 pro ff med neste generasjon sony sensor sr5

 

 

Takk for tips!

Endret av Slettet-ZyWaQ24q
Lenke til kommentar

Hei,

 

jeg vurderer å kjøpe Mitakon Speedmaster f/0.95 nå som det er lite lys tilgjengelig, men har problemer med å se for meg akkurat hvor mye mer lys som kommer gjennom denne enn min FE55 F/1.8 (antall stopp sier meg ikke så mye når jeg ikke har noe som går under 1.8).

 

En blender på f/0,95 har dobbelt så stor diameter som f/1.8, i areal er dette fire ganger så stort, dvs. den slipper gjennom fire ganger så mye lys.

 

Så om du må bruke f.eks lukkertid på 1/15s med f/1.8 kan du bruke 1/60s med blender f/0,95.

 

Eller: trenger du ISO 1600 på f/1.8 klarer du deg med ISO 400 på f/0.95.

Lenke til kommentar

Sony A7II er lansert, med 5-axis sensorstabilisering. Lånt fra Olympus? (Sony måtte redde selskapet for en stund tilbake, og et samarbeid ble lansert i den forbindelse).

 

http://www.sonyalpharumors.com/sony-a77i-officialy-announced-in-japan/

Ja, dette er nok hentet fra Olympus. Fint å se at det er mulig å samarbeide teknologisk :)

 

Håper de også oppdaterer lukkeren og begynner med 14 bit RAW uten komprimering.

Lenke til kommentar

Skal tro om det er det samme kameraet som ble nevnt som a9 her om dagen? a9 skulle visstnok være en mer pro modell enn a7 og med bedre autofokus enn a6000. Skulle også komme i januar, så hvis det er 2 forskjellige kameraer så holder Sony på et voldsomt tempo på å spy ut nye kamera modeller.

 

http://petapixel.com/2014/11/19/rumor-sony-a9a7ii-pro-full-frame-e-mount-will-first-new-higher-end-line/

Lenke til kommentar

Er det noen som kan si noe om de praktiske resultatene av råfil-komprimeringen til Sony?

 

Jeg er ikke interressert i kunstig fremprovoserte artifakter, som kun vises i testlab når man eksponerer merkelig på testplansjer og viser med 1:1 utsnitt, men snarere om det er noen "real-life" begrensinger som .feks. dårligere tonalitet i krevende himmelgraderinger.

 

Sitter litt på gjerdet å funderer på om jeg skal kjøpe et A7 kamera.

Endret av tech8
Lenke til kommentar

Hei,

 

jeg vurderer å kjøpe Mitakon Speedmaster f/0.95 nå som det er lite lys tilgjengelig, men har problemer med å se for meg akkurat hvor mye mer lys som kommer gjennom denne enn min FE55 F/1.8 (antall stopp sier meg ikke så mye når jeg ikke har noe som går under 1.8). Er det noen som har et F0.95 objektiv liggende og som kunne tatt et par bilder med F/0.95, 1.8 og 2.8 i et relativt mørkt/kvelds-scenario for sammenligning der ISO og shutter er låst (iso 800/1/125sek f.eks.)? Jeg har ikke klart å finne noen representative bilder på nettet. De fleste som viser f-stop har varierende lukketid f.eks. for å kompensere. Tenker hovedsaklig å bruke den inne og i bymiljø på kveldstid, og ønsker ikke å gå over iso 1600 og under 1/125sek om mulig.

 

Evt. pek gjerne til en lenke om det allerede finnes.

Jeg har et eksemplar på vei og kan legge ut når det dukker opp! Du vil dog få veldig kort dof på 0,95 og kan ikke forvente i nærhet samme skarphet kontra FE55 på åpen blender...

Lenke til kommentar

Er det noen som kan si noe om de praktiske resultatene av råfil-komprimeringen til Sony?

 

Jeg er ikke interressert i kunstig fremprovoserte artifakter, som kun vises i testlab når man eksponerer merkelig på testplansjer og viser med 1:1 utsnitt, men snarere om det er noen "real-life" begrensinger som .feks. dårligere tonalitet i krevende himmelgraderinger.

 

Sitter litt på gjerdet å funderer på om jeg skal kjøpe et A7 kamera.

 

Jeg har fått ulik grad av "banding" på A7R i gradienter fra himmel, men da særlig på objektiver som har mye vignettering som resulterer i et stort gradientforløp.

Lenke til kommentar

Er det noen som kan si noe om de praktiske resultatene av råfil-komprimeringen til Sony?

 

Jeg er ikke interressert i kunstig fremprovoserte artifakter, som kun vises i testlab når man eksponerer merkelig på testplansjer og viser med 1:1 utsnitt, men snarere om det er noen "real-life" begrensinger som .feks. dårligere tonalitet i krevende himmelgraderinger.

 

Sitter litt på gjerdet å funderer på om jeg skal kjøpe et A7 kamera.

 

 

Har ikke hatt noe problem så langt med mine filer, MYE bedre enn 5DII filene ihvertfall.

Endret av tomme86
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-ZyWaQ24q

 

Hei,

 

jeg vurderer å kjøpe Mitakon Speedmaster f/0.95 nå som det er lite lys tilgjengelig, men har problemer med å se for meg akkurat hvor mye mer lys som kommer gjennom denne enn min FE55 F/1.8 (antall stopp sier meg ikke så mye når jeg ikke har noe som går under 1.8).

 

En blender på f/0,95 har dobbelt så stor diameter som f/1.8, i areal er dette fire ganger så stort, dvs. den slipper gjennom fire ganger så mye lys.

 

Så om du må bruke f.eks lukkertid på 1/15s med f/1.8 kan du bruke 1/60s med blender f/0,95.

 

Eller: trenger du ISO 1600 på f/1.8 klarer du deg med ISO 400 på f/0.95.

 

 

Takk for nyttig info! Utslaget ser ut til å være større enn jeg trodde :)

 

 

Hei,

 

jeg vurderer å kjøpe Mitakon Speedmaster f/0.95 nå som det er lite lys tilgjengelig, men har problemer med å se for meg akkurat hvor mye mer lys som kommer gjennom denne enn min FE55 F/1.8 (antall stopp sier meg ikke så mye når jeg ikke har noe som går under 1.8). Er det noen som har et F0.95 objektiv liggende og som kunne tatt et par bilder med F/0.95, 1.8 og 2.8 i et relativt mørkt/kvelds-scenario for sammenligning der ISO og shutter er låst (iso 800/1/125sek f.eks.)? Jeg har ikke klart å finne noen representative bilder på nettet. De fleste som viser f-stop har varierende lukketid f.eks. for å kompensere. Tenker hovedsaklig å bruke den inne og i bymiljø på kveldstid, og ønsker ikke å gå over iso 1600 og under 1/125sek om mulig.

 

Evt. pek gjerne til en lenke om det allerede finnes.

Jeg har et eksemplar på vei og kan legge ut når det dukker opp! Du vil dog få veldig kort dof på 0,95 og kan ikke forvente i nærhet samme skarphet kontra FE55 på åpen blender...

 

 

Så bra! Jeg er klar over at det er et stykke unna FE55 som jeg er svært glad i, men er villig til å inngå kompromisser så lenge det ikke blir mye glow/fringe/CA og er generelt ganske uskarpt. Så vidt jeg kan se har det god kvalitet i sentrum på største blender. Ser frem til å høre hva du mener om det etterhvert. Bilder på nettet virker ihvertfall ganske lovende, selv om jeg ikke er helt sikker på bokeh i ytterkant. Ser gjerne at det hadde hatt en elektronisk kobling med kamera også, men men. Har ikke bestemt meg enda :)

Endret av Slettet-ZyWaQ24q
Lenke til kommentar

Herlige nyheter!

 

 

Liker det at de har puttet stabilisering på sensoren. Virket som den virker bra ifølge videoen. Det burde jo vel få objektivene enda mindre når man ikke trenger stabiliseringen i de og alle objektivene som blir brukt med adapter får jo og stabilisering nå. Begynner å friste veldig med et sony ff kamera nå. Blir spennende å se hvordan det virker i real life.

Lenke til kommentar

Ser veldig lovende ut det der! Håper de har fikset sensorrefleksjonene, det er mitt störste problem med A7. Sensorstabilisering dessuten, det vore helt topp!

 

Om Mitakon-objektivet: Dessverre har jeg lest om flere som falt i stykker (bokstavligen) etter kort tid, f.eks. her:

http://www.fredmiranda.com/forum/topic/1289710/4

Virker som de er kjempegode optisk, men har dårlig byggkvalitet.

Lenke til kommentar

Er det noen som kan si noe om de praktiske resultatene av råfil-komprimeringen til Sony?

 

Jeg er ikke interressert i kunstig fremprovoserte artifakter, som kun vises i testlab når man eksponerer merkelig på testplansjer og viser med 1:1 utsnitt, men snarere om det er noen "real-life" begrensinger som .feks. dårligere tonalitet i krevende himmelgraderinger.

Hvis du tar nok mange bilder "in real life" så vil du før eller senere komme over et motiv som tilfeldigvis har (likt nok) mønster som en gitt test-plansje.

 

Hvis svaret du søker er av type "problemet viser seg på 1 av 10000 bilder in real life" så gjelder det bildene til en person. Ikke nødvendigvis på dine bilder...

 

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...