Gå til innhold

Sony A9, A7, A7r, A7s tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

... er det de 36MP som gjør det? Dynamic contrast.

Det er naturligvis litt mer detaljer fra A7r, forutsatt at objektivet du bruker er bra nok. Men for å redusere behovet for HDR er det ikke antall piksler som teller, men det som kalles Dynamic Range (DR) på engelsk. Som jeg skrev i forrige innlegg har du først glede av ekstra megapiksler ved store forstørrelser. God DR har du glede av også på mye mindre kopier.

 

DR avgjøres primært av sensorstørrelsen og produksjonsteknologi/design. Sonys sensorer gjør det veldig bra på dette området, og A7r og A7 scorer nesten identisk på DR hos for eksempel DxO som måler dette.

http://www.dxomark.com/Cameras/Compare/Side-by-side/Sony-A7S-versus-Sony-A7-versus-Sony-A7R___949_916_917

 

Forøvrig scorer Nikons kameraer ennå bedre enn A7-modellene i disse testene selv om de bruker samme sensorer, så Nikon gjør tydeligvis noe lurt.

http://www.dxomark.com/Cameras/Compare/Side-by-side/Nikon-D750-versus-Nikon-D810-versus-Sony-A7___975_963_916

 

 

Både D810 og D750 er nyere modeller kontra A7/A7R og Nikon har nok brukt tiden godt på å optimalisere signalbehandlingen ytterligere. Det som blir spennende nå er å se om A7 II får en tilsvarende bedre score.

Lenke til kommentar

Objektivet virker solid bygget og objektivet står ikke noe tilbake for Voigtlander i forhold til "finnish". Det er stort, hvertfall i forhold til RF optikk som jeg vanligvis bruker.

post-71158-0-23812100-1417507469_thumb.jpg

 

Solblenderen som fulgte med virker skikkelig cheapo i tynn, billig plast. Tipper jeg bruker en i ventilert metall istede. Jeg har ikke noe kamera om dagen da jeg venter på A7 II så jeg får ikke testet det :hm:

Lenke til kommentar

Jeg krøp til korset og la inn bestilling på A7 II hos JapanPhoto :whistle:

 

Det er mange forbedringer:

 

- Raskere oppstart (2x)

- Bedre følgefokus (tilsvarende A6000)

- Bedre grep

- Utløser på grep

- Bedre FPS i søker

- IBIS fungerer godt på bilder med skarpe bilder på vesentlig lengre lukkertider

- Vekten er økt (kansje ikke en forbedring?) = bedre stabilitet

- Størrelsen på huset er økt (bredden) = bedre grep

 

Noen av de første bildene som tikker ut er også lovende:

http://www.slrclub.com/bbs/vx2.php?id=minolta_forum&divpage=168&no=896978&category=3

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Toralf Sandåker sitt førsteinntrykk av A7 II stemmer godt med det som allerede er kommet frem og det er godt. Interesant var det dog at IBIS er helt anderledes en den som Olympus bruker i sine modeller.

 

Det er jo kanskje ikke så rart, Sony har jo laget bildestabiliseringsløsninger for kameraer (video) siden sent i middelalderen.

 

Husker en messe for en evighet siden (fort 20år) hvor man kunne bevege på en plate, så kunne man se en sensor montert på en plate bevege seg.

Endret av fcuk_IT
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...