Gå til innhold

Sony A9, A7, A7r, A7s tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Er det noen som kan si noe om de praktiske resultatene av råfil-komprimeringen til Sony?

 

Jeg er ikke interressert i kunstig fremprovoserte artifakter, som kun vises i testlab når man eksponerer merkelig på testplansjer og viser med 1:1 utsnitt, men snarere om det er noen "real-life" begrensinger som .feks. dårligere tonalitet i krevende himmelgraderinger.

Hvis du tar nok mange bilder "in real life" så vil du før eller senere komme over et motiv som tilfeldigvis har (likt nok) mønster som en gitt test-plansje.

 

Hvis svaret du søker er av type "problemet viser seg på 1 av 10000 bilder in real life" så gjelder det bildene til en person. Ikke nødvendigvis på dine bilder...

 

-k

 

Beklager men det er ikke dette jeg spør etter. Jeg prøvde å konkretisere med et eksempel, alså himmelgraderinger, som vi vet kan være krevende mtp. fargerom og toneforløp, og som er en nokså vanlig komponent i bilder tatt ute i verden. Og det fikk jeg flere gode svar på.

Endret av tech8
Lenke til kommentar

Synes det er litt rart at ikke versjon 2 av a7r kom også, sånn egentlig det samme med a7s. Lurer litt på om/når de kommer. Og det skal bli spennende å se om a9 får det også.

 

Sånn sett skulle jeg ønske at Nikon og Canon også kom med IBIS. Det virker så mye bedre å ha det i selve kameraet enn i objektivet.

Lenke til kommentar

Vurderer å kjøpe Sony A7r.

Har lest mange positive tester av kameraet, men ingen som omtaler problemer med lukkerforsinkelse (shutter lag).

Kan noen si noe om sine erfaringer med dette?

 

Det spørs hva du mener med shutter lag. For meg er det tiden det går fra man trykker utløseren helt ned til kameraet tar bilde - med manuell fokus eller kameraet prefokusert. Den tiden er veldig kort, tilnærmet null.

 

Tenker du på autofokushastigheten vil det variere med objektiv, avstand, lys, hvor mye ute av fokus objektivet er og hvilket objektiv. Sikkert andre faktorer også. Slik sett vanskelig å si noe generelt, men jeg oppfatter A7r som et hakk dårligere på AF-hastighet sammenlignet med de kjappeste speilløse kameraene. Jeg oppfatter heller ikke A7r som direkte tregt, og for "vanlig bruk" er ikke AF-hastigheten noe problem, men jeg ville ikke valgt A7r hvis du har actionfoto i tankene.

Lenke til kommentar

 

Vurderer å kjøpe Sony A7r.

Har lest mange positive tester av kameraet, men ingen som omtaler problemer med lukkerforsinkelse (shutter lag).

Kan noen si noe om sine erfaringer med dette?

 

Det spørs hva du mener med shutter lag. For meg er det tiden det går fra man trykker utløseren helt ned til kameraet tar bilde - med manuell fokus eller kameraet prefokusert. Den tiden er veldig kort, tilnærmet null.

 

Tenker du på autofokushastigheten vil det variere med objektiv, avstand, lys, hvor mye ute av fokus objektivet er og hvilket objektiv. Sikkert andre faktorer også. Slik sett vanskelig å si noe generelt, men jeg oppfatter A7r som et hakk dårligere på AF-hastighet sammenlignet med de kjappeste speilløse kameraene. Jeg oppfatter heller ikke A7r som direkte tregt, og for "vanlig bruk" er ikke AF-hastigheten noe problem, men jeg ville ikke valgt A7r hvis du har actionfoto i tankene.

 

Takk for svar.

Da blir det A7r på meg.

Lenke til kommentar

 

Da blir det A7r på meg.

 

Jeg synes A7r er et flott kamera, men er du bekymret for hastighet så vil A7 være et hakk raskere på både fokus og seriebilder, og Sony lover at det nylig lanserte A7 II vil bli ennå bedre. 24MP rekker også ganske langt.

 

Jeg tar for det meste naturbilder. Selvfølgelig også andre ting, men jeg har sjelden behov for et kamere som må være raskt på autofokus.

Det jeg ser etter nå er et kamera med en billedkvalitet som jeg kan bruke til relativt store formater.

Lite, lett med bra optikk (vidvinkel).

Mulig jeg legger for stor vekt på Mp, men jeg føler derfor A7r er et bedre valg for meg enn A7.

 

Lenke til kommentar

Jeg tar for det meste naturbilder. Selvfølgelig også andre ting, men jeg har sjelden behov for et kamerea som må være raskt på autofokus.

Det jeg ser etter nå, er et kamera med en billedkvalitet som jeg kan bruke til relativt store formater.

Lite, lett med bra optikk (vidvinkel).

Mulig jeg legger for stor vekt på Mp, men jeg føler derfor A7r er et bedre valg for meg enn A7.

Lenke til kommentar

Aiai. Første rykter skulle ha det til at A7 II kom til Europa og USA i januar, men nå tyder det på at i alle fall USA har levering fra 9.12: http://www.stevehuffphoto.com/2014/11/26/the-new-sony-a7-mark-ii-pricing-and-ship-dates/

 

Noen som har sett noe om Europa evt. Norge?

 

Følg med på sonyalpharumors.com

 

 

EU preorders:

Sony Alpha a7II (Body Only) for 1.799 Euro at Amazon Germany (Click here) and 1299 pounds at Wex UK (Click here).

Sony Alpha a7II with FE 28-70mm OSS Lens for 2.099 Euro at Amazon Germany (Click here) and 1699 pounds at Wex UK (Click here).

Endret av tomme86
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...