Gå til innhold

Sony A9, A7, A7r, A7s tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+0987123

Det er kommet nytt vertikalgrep også ifbm A7 II?!? (VG-C2EM)

 

Spørs om de har flyttet på festeskruen da?

Da må jeg selge grepet mitt også... :mellow:

Det er flere ting som er endret , grepet er større på a7II og det også fører sannsynligvis til at det ikke passer.

Selv har jeg kamera plate fra Really Right Stuff som har arca suiss hurtigfeste til stativhodet , den passer heller ikke av samme årsak. :hm:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-U8ZiojSR

 

Det er kommet nytt vertikalgrep også ifbm A7 II?!? (VG-C2EM)

 

Spørs om de har flyttet på festeskruen da?

Da må jeg selge grepet mitt også... :mellow:

Det er flere ting som er endret , grepet er større på a7II og det også fører sannsynligvis til at det ikke passer.

Selv har jeg kamera plate fra Really Right Stuff som har arca suiss hurtigfeste til stativhodet , den passer heller ikke av samme årsak. :hm:

 

Typisk Sony :tease:

Lenke til kommentar

Er det noen andre som synes den norske prisen på A7 II er høy? I USA lanseres kamera til samme pris som A7 $1699 og A7 settes ned til $1299. I Japan selges A7 II allerede til $1550 på Amazon. Den norske prisen omregnet blir $2345. Dersom man legger til mva på USA pris så sparer man fremdeles over 1500,- NOK

 

Ja jeg vet kostnadsnivået her er høyere, kronen står lavt om dagen og at garantiordningene er gode i Norge, men jeg synes 15000,- hadde vært en mer riktig pris. Nesten så jeg lurer på om jeg skal bestille fra over dammen. Jeg har kjøpt flere ting fra Adorama og B&H, servicen er eksemplarisk og tiden det tar å sende er omtrent akkurat den samme (typ 3 dager).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-ZyWaQ24q

Er det noen andre som synes den norske prisen på A7 II er høy? I USA lanseres kamera til samme pris som A7 $1699 og A7 settes ned til $1299. I Japan selges A7 II allerede til $1550 på Amazon. Den norske prisen omregnet blir $2345. Dersom man legger til mva på USA pris så sparer man fremdeles over 1500,- NOK

 

Ja jeg vet kostnadsnivået her er høyere, kronen står lavt om dagen og at garantiordningene er gode i Norge, men jeg synes 15000,- hadde vært en mer riktig pris. Nesten så jeg lurer på om jeg skal bestille fra over dammen. Jeg har kjøpt flere ting fra Adorama og B&H, servicen er eksemplarisk og tiden det tar å sende er omtrent akkurat den samme (typ 3 dager).

 

Mjo, men går ikke vinninga litt opp i spinninga? Om du likevel må betale 4-500 for frakt er jo 50% av intiativet for å bestille over dammen borte - i tillegg til at du mister de norske godene og garanti. For min del hadde jeg heller bitt i det sure eplet og sett større på det. Tror ikke forhandlere går med kjempeoverskudd på disse kameraene. Er ikke akkurat mange av dem her til lands. Forhandlere altså.

Lenke til kommentar

Joa, andrehåndsverdien er jo ofte bedre også dersom man har norske kvitteringer, også slipper man stresset med å fylle ut masse tollpapirer dersom uhellet skulle være ute og man må sende inn, men likevel synes jeg prisen er litt høy. A7 kostet vel ikke mer en noe over 13 eller var det 13500,-? når det ble lansert i Norge. Jeg ser ikke helt hvordan påslaget kan bli så stort når flere av de andre har samme lanseringspris på A7 II som A7 hadde?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-ZyWaQ24q

Joa, andrehåndsverdien er jo ofte bedre også dersom man har norske kvitteringer, også slipper man stresset med å fylle ut masse tollpapirer dersom uhellet skulle være ute og man må sende inn, men likevel synes jeg prisen er litt høy. A7 kostet vel ikke mer en noe over 13 eller var det 13500,-? når det ble lansert i Norge. Jeg ser ikke helt hvordan påslaget kan bli så stort når flere av de andre har samme lanseringspris på A7 II som A7 hadde?

 

Ser absolutt hva du mener, og ser ikke bort fra at de har noen ekstra optimistiske prosent på prisen. Jeg har sett det samme, og er derfor aldri den første til å kjøpe nytt heller. Venter noen måneder eller prøver meg på bruktmarkedet. Foto er dyrt nok som det er for meg som ikke lever av det. Dette er imidlertid et kamera som får det til å brenne i lomma, og jeg har ikke lyst til å vente!

Endret av Slettet-ZyWaQ24q
Lenke til kommentar

Heisann,

 

Skyter inn et lite spm her. Har ikke hatt tid ennå til og lest gjennom hele tråden.

Ser nå at A7R er på tilbud til 14tusen, black friday.
Regner med prisen går opp igjen etter i dag/helgen. Tror folk A7R vil falle litt i pris når A7 II endelig kommer? Det vil selvfølgelig falle i pris uansett om tid og stunder, men noe "dramatisk" når II kommer? Siklet leeenge på A7R.

Og, har i dag NEX6 med SEL10-18OSS f4 - dette vet jeg kan brukes på A7R, ifølge Trey Ratcliff,

men kan mitt Samyang 12mm f2 e-mount og brukes? Vil man få fult utbytte?

Mvh

Lenke til kommentar

Jajo, tenkt litt det samme. Men, vil ikke jeg få mer ut av raw-filene til A7R? Jeg tar KUN landskap/natur, og bruker kun stativ, og kun manuell fokus. Vil ikke da a7r egentlig vær det beste valget? Blitt frelst etter og sett tutorials av Serge Ramelli og Trey Ratcliff.

A7R er bedre hvis du trenger den oppløsningen. 24MP gir 4000x6000 piksler. Skriver du ut med 300dpi (som er overkill for store kopier) gir det 20 tommer eller 50 cm på lengste kanten av kopien.

 

Lager du ofte vesentlig større kopier eller beskjærer veldig mye og ser på bildene på kort avstand kan du nok se forskjellen til 36MP.

 

Hvis ikke kommer du langt med de 24 megapikslene i A7/A7 II, slipper litt billigere unna, og får elektronisk første gardin som reduserer faren for vibrasjoner.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Takk for svar.

Når jeg ser videoer/tutoruals av Serge Ramelli, drar han noe utrolig med detaljer frem fra skygger, han gjor en del hdr før, men så og si sluttet med det nå pga kameraet får frem så detaljer. "Open up the shadows" som han sier, er det de 36MP som gjør det? Dynamic contrast.

 

Se#; vet du noe ang spørsmålet mitt om objektiv jeg allerede eier, 10-18 skal vel fungere på A72 og,men hva med Samyangen?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-U8ZiojSR

a7r har også low pass filter som gir enda skarpere detaljer.

Poenget er vel at A7r IKKE har lavpassfilter.

 

Et lavpassfilter fjerner de "minste" detaljene med den hensikten å unngå moire.

Endret av Slettet-U8ZiojSR
Lenke til kommentar

... er det de 36MP som gjør det? Dynamic contrast.

Det er naturligvis litt mer detaljer fra A7r, forutsatt at objektivet du bruker er bra nok. Men for å redusere behovet for HDR er det ikke antall piksler som teller, men det som kalles Dynamic Range (DR) på engelsk. Som jeg skrev i forrige innlegg har du først glede av ekstra megapiksler ved store forstørrelser. God DR har du glede av også på mye mindre kopier.

 

DR avgjøres primært av sensorstørrelsen og produksjonsteknologi/design. Sonys sensorer gjør det veldig bra på dette området, og A7r og A7 scorer nesten identisk på DR hos for eksempel DxO som måler dette.

http://www.dxomark.com/Cameras/Compare/Side-by-side/Sony-A7S-versus-Sony-A7-versus-Sony-A7R___949_916_917

 

Forøvrig scorer Nikons kameraer ennå bedre enn A7-modellene i disse testene selv om de bruker samme sensorer, så Nikon gjør tydeligvis noe lurt.

http://www.dxomark.com/Cameras/Compare/Side-by-side/Nikon-D750-versus-Nikon-D810-versus-Sony-A7___975_963_916

 

Av Sonys-modellene scorer A7 litt bedre enn A7r, men forskjellen er helt ubetydelig og ikke noe jeg ville lagt vekt på for valg av kamera.

 

Bra dynamikk på lav ISO er flott for motiv med høy kontrast, men vær klar over at det bare skyver litt på grensen før du "må" over på HDR. HDR med to eller flere eksponeringer vil alltid kunne håndtere større kontrast enn en enkelt eksponering.

 

Når det gjelder 10-18mm så er den linsen laget primært for crop-kameraer som NEX-6/7, A6000 osv. Den kan likevel monteres uten problemer på A7-modellene, men de vil da bytte til crop-modus og bruker da bare senter av sensoren.

 

Siden fullformat hare et areal som er ca 2.3 ganger større enn en (Sony) crop-sensor må du dele antall megapiksler med 2.3 for å finne ut hva du sitter igjen med. A7r vil da gi ca 15 MP, og har du tenkt å bruke denne linsen mye er det et argument for A7r siden A7 bare gir rundt 10 MP i cropmode.

 

Du kan forøvrig skru av cropmode, og A7/A7r vil da bruke hele sensoren, men du vil få vignettering slik at bare deler blir brukbart. Hvor mye avhenger av linsen/brennvidden og dine kvalitetskrav, men gitt at du kjøper fullformat og masse megapiksler for å oppnå topp kvalitet er det bedre å bytte ut 10-18mm.

 

Samyangen vet jeg ingenting om, men er den ikke designet for fullformat får du samme problemstilling der. Edit: Ser du har fått svar på det allerede.

 

Angående low pass (AA) filter (eller ikke) har du først glede av det når resultatbildet ditt er i stand til å gjengi de ekstra detaljene. Og driver du med landskap og blender ned en del vil diffraksjon ganske fort redusere/fjerne fordelen som sensor uten AA-filter gir.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Du kan forøvrig skru av cropmode, og A7/A7r vil da bruke hele sensoren, men du vil få vignettering slik at bare deler blir brukbart. Hvor mye avhenger av linsen/brennvidden og dine kvalitetskrav, men gitt at du kjøper fullformat og masse megapiksler for å oppnå topp kvalitet er det bedre å bytte ut 10-18mm.

 

Er ganske mange som bruker 10-18mm på hele sensoret på A7®, har ikke testet selv, men har sett flere bilder av folk som brukt det med meget gode resultater. Men hvis du skal ha det best mulig er det mye bedre å gå for 16-35mm F4

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...