Gå til innhold

Nå får vi flere PC-skjermer med 4K-oppløsning


Anbefalte innlegg

CAD har ikke så bruk for høy grafikk. Rendering er det kjekt med bra bilde ja, samt foto/video redigering. Trenger vel heller ikke høy oppløsning på tekstbehandlign og regneark? Er jo så basic grafikk man får det til.

Når du jobber med dokumenter og regneark så vil du helst slippe scrollehelvete. Personlig erfaring. Jeg har 1920x1200 på denne lappen, og hadde flippet om jeg skulle brukt noe mindre. Vurderer nesten å spare til en Thinkpad W540 med 2880x1620 for å jobbe med tre A4-sider samtidig.

 

Men hvorfor 4096x2160? Hvorfor ikke heller 3840x2400? Å gjøre skjermene enda bredere enn det de er nå virker litt bortkastet til det meste som ikke er filmer i cinemascope.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men hvorfor 4096x2160? Hvorfor ikke heller 3840x2400? Å gjøre skjermene enda bredere enn det de er nå virker litt bortkastet til det meste som ikke er filmer i cinemascope.

 

4096x2160 er formatet som brukes til 4K på kino. Mulig det er noe der. Mulig panelene kan brukes til proffskjermer som de trenger til film, og dermed trenger denne oppløsningen. Og det er ikke cinemascope bredde selv med den oppløsningen.

Lenke til kommentar

Jeg tar vel ikke helt feil hvis jeg påstår at det for det første er nødvendig med et grafikkort som klarer å dra full oppløsing i 4K, for at man virkelig skal kunne få fullt utbytte av skjermen, som nevnt og kjent; 4096 x 2160.

Jeg tror ikke det trengs noe særlig for å dra regneark, dokumenter og foto i den oppløsningen. Er det noen her som vet hva de billigste skjermkortene med støtte for denne oppløsningen heter?

 

 

For å flisespikke litt til, kommer ikke det også an på aspect ratio til selve pixlene? Ikke gitt at det er 1:1. Om nå pixlene i seg selv har side/høydeforhold på 0,9375 (1/1,0666...) skulle det bli 16/9 nøyaktig.

Du har helt rett. Jeg hadde helt glemt de gamle plasma-tvene med 1024*768 oppløsning og 16:9 sideforhold.

Lenke til kommentar

Men hvorfor 4096x2160? Hvorfor ikke heller 3840x2400?

Enig i det. Jeg hadde foretrukket sistnevnte.

 

Sikker på at det er RGB baklys? Trodde dette var samme teknolog som brukes av diverse produsenter av blant annet 30-tommer for øyeblikket med to farger i baklyset som er tilstrekelig til å utvide (fra bare hvite dioder) til ca Adobe RGB, men ikke helt på nivå med "ekte" RGB-baklys. Uansett fordel med flere produsenter og forhåpentligvis lavere priser.

Det står i artikkelen.

 

"Av andre spesifikasjoner har LGs kommende 4K-paneler et kontrastforhold på 1000:1, lysstyrke på 450 cd/m2 og såkalt GB-R LED-baklys, som skal sørge for et bredere fargespekter enn vanlige LED-baklys. Responstiden er dessverre ikke kjent.

 

GB-R eller RGB er vel som forskjellen mellom pottitt og potet.

Lenke til kommentar

Hva med 4300 kr for en 39" 4K skjerm til PCen? Passer det lommeboka bedre? :)

 

Vil si det var en interessant pris. Er ikke mer en 1000 mer en den billigste 39" hos komplett.

Virker som de prisene blir dumpet, mistenker at kundene sitter litt å venter på 4K material først.

 

Pc skjermer et sikkert et bedre marked der det er en stor interesse siden skjermene kan brukes med en gang.

Lenke til kommentar

Hvis det er denne du tenker på så er prisforskjellen ca 600 kr før frakt. Hvis man ikke kan eller vil hente den selv på et av plukk-opp-punktene så kan man regne inn frakten og få omtrent samme pris. Den ene er full HD, den andre 4K. (Det er selvsagt flere faktorer som bør spille inn, uten at jeg har satt meg inn i hvilke)

Lenke til kommentar

Det står i artikkelen.

 

.... og såkalt GB-R LED-baklys,

 

Nettopp, GB-R baklys bruker normalt blå og grønne dioder, kombinert med fosfor som gir rødt. Resultatet blir bra og gir rundt 100% Adobe RGB, men skjermer med RGB dioder ga over 120% av Adobe RGB, og kostet en formue. Vet ikke om de fortsatt lages..

Lenke til kommentar

Rart siden majoriteten av spill er laget for 16:9 og må spilles med sorte kanter på skjerm med 16:10 for å ikke få lavere FoV.

 

sant, men kan ikke det ha noe med det å gjøre at de sluttet nesten å lage 16:10 skjermer at spill produsenter også sluttet å lage spill i 16:10.

 

så har man jo konsoller, de er jo som regel koblet til en 16:9 tv og mange spill i dag er jo laget for både pc og konsoll.

Lenke til kommentar

 

 

Nei;) 1200p er .. greit, men jeg skulle gjerne hatt mer. Vil forøvrig påstå at fotobehandling og CAD har langt større nytte av 4K skjermer enn ren unnderholdning som film og spill. Selv tekstbehandling og regneark har vel strengt ganske god bruk for dette også.

CAD har ikke så bruk for høy grafikk. Rendering er det kjekt med bra bilde ja, samt foto/video redigering. Trenger vel heller ikke høy oppløsning på tekstbehandlign og regneark? Er jo så basic grafikk man får det til.

Med slik oppløsning kan du gjøre ting side om side. Jeg har to skjermer på 1080p og skulle gjerne hatt mye bedre plass! Har samme oppløsning på min Nexus 7, og ville ikke hatt noe mindre. Er flott hvor skarp teksten er, kan zoome ut mye lenger og fremdeles lese teksten.
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...