Gå til innhold

Nå vil de kristne bruke skolen til å tvinge igjennom sin religion


Anbefalte innlegg

Hvor faen er gud når alle barna blir slaktet i Syria? Hvor faen er gud som utfører mirakler når tusenvis av barn dør av kreft. Hvor faen er gud når et barn blir født som en mutant? Hvor faen er gud når mennesker dyrker kjøtt i laboratorium. Ifølge dere så er gud et fordømt menneske. Jesus døde og er søren et menneske. Gud er en myte og jeg skjønner ikke hvorfor dere lar dere bli hjernevasket av myter.

 

Burde slakte alle religiøse mennesker slik at religion deres dør ut. Gud bor i himmelen. Nå har vi reist til himmelen og det finnes ingen gud. Djevelen bor under bakken. Nå har vi faen gravd veldig langt ned i bakken og det eneste vi finner er vann og lava.

 

Hvor faen er gud når Kristne utførte hellig krig mot muslimer og jøder og slaktet hundre tusen mennesker i kristent navn??? Hvor faen er gud under disse krigene. Hvor faen var gud nå befolkningen i Norge sultet i 1870 tallet og immigrerte til USA?? Hvor faen er gud når de kristne brenner ned koranen til Allah?

 

Det finnes bare mennesker som slakter andre mennesker i guds navn.

 

Det ondes problem. Absolutt et tema som bør kunne tas opp i KRLE-faget etter min mening.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Ja, men om du velger det svaret, så sier du nå plutselig at du "ikke vet om guden finnes"

 

 

Jeg har visshet, jeg har mine erfaringer og opplevelser, men det ligger på det åndelige plan. Visshet og vet er ganske så nære ord. Problemet er at du antagelig ikke skjønner hva "tro" er i denne sammenhengen.

 

Ikke for å være nedlatende, men jeg kan kanskje illustrere det som å diskutere farger med en fargeblind.

Lenke til kommentar

 

Det ondes problem. Absolutt et tema som bør kunne tas opp i KRLE-faget etter min mening.

Selvfølgelig kan du ta opp det i KRLE, men sannsynligheten for at læreren gir deg god karakter, og at du blir belønnet for å ta det opp, er heller liten. Lærere er mennesker. Mennesker liker andre mennesker som likner en selv, og som liker en selv. Mennesker som underviser i religion, hater ikke religion. Når du da kommer med en enkel løsning på det ondes problem - nemlig at det ikke fins noen Gud, og at verden hverken er god eller ond, den bare eksisterer - da vil de hate deg, og straffe deg. På den måten fungerer religionsfaget slik det er tiltenkt å være, en selekterende sluse, som skal forhindre at dissidenter og opposisjonelle får gode jobber i samfunnet.

Lenke til kommentar

Det finnes ingen min sannhet, og din sannhet. Sannheten er sann for både deg og meg. Svever alle de som ikke tror på tyngdekraften avsted? Sannheten er objektiv, ikke relativ. Enten eksisterer Gud eller så eksisterer Han ikke. Han kan ikke både eksistere og ikke eksistere samtidig. Uavhengig av hva du eller jeg mener om saken så finnes kun 1 sannhet.

Tyngdekraften er virkelighet, ikke sannhet. Ordet sannhet har ingen verdi, det er et meningsløst ord. Vi har ingen felles sannhet. Vitenskapen har ingen mulighet til å utforske eller "søke" sannheten.

 

Sannheten er et tulleord. Vi har ingen felles forståelse av ordet sannhet, og sannhet er ikke en del av vitenskapen.

Lenke til kommentar

Bryr meg i grunn ikke om hvilket eventyr som blir mest formidlet i skolen. I bunn og grunn burde hele faget blir kastet på søppeldynga der det hører hjemme - for deretter å erstatte det med noe nyttig.

 

Valgfag i realfaglige og språklige emner. Eventuelt kan deler av timeantallet gå til filosofi, kritisk tenkning og kulturforståelse.

 

Religion burde ikke formidles i de lavere klassetrinnene...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Selvfølgelig kan du ta opp det i KRLE, men sannsynligheten for at læreren gir deg god karakter, og at du blir belønnet for å ta det opp, er heller liten. Lærere er mennesker. Mennesker liker andre mennesker som likner en selv, og som liker en selv. Mennesker som underviser i religion, hater ikke religion. Når du da kommer med en enkel løsning på det ondes problem - nemlig at det ikke fins noen Gud, og at verden hverken er god eller ond, den bare eksisterer - da vil de hate deg, og straffe deg. På den måten fungerer religionsfaget slik det er tiltenkt å være, en selekterende sluse, som skal forhindre at dissidenter og opposisjonelle får gode jobber i samfunnet.

Det må vel da være en del av pensum evt - for å kunne være relevant til å ta opp, og jeg håper det blir det. Det er kanskje det vanskeligste temaet for de fleste ifht kristen tro, og bør absolutt ha en plass synes jeg. Da må også lærerne få nødvendig kompetanse innenfor tema, og også til seriøs religionsfilosofisk kristen tenkning omkring det - ikke bare David Hume f.eks. Som kristen, lærer eller ikke, så kan man ikke bare avfeie det uten ordentlig behandling. Det må behandles seriøst, men det kan tenkes at læreren vil favorisere besvarelser som samsvarer mer med hans/hennes eget syn. Det gjelder jo også begge veier, og ville være uheldig, så jeg ser den.

Endret av Fustasjeopphengsforkobling
Lenke til kommentar

Faget skal bestå av filosofi også (og gjør også det idag) ettersom jeg har forstått.

Nivået er for høyt at den kan ta opp før VGS nivå, og selv på VGS nivå så er det ikke nok timer til å dekke alt.

Religionsfilosofi og de filosofiske argumentene som blir brukt for guds eksistens tar tid å dekke. Tenk hvor lite elevene lærer om religionene og antikkens filosofi, hvor lite tid skal man bruke til argumenter for og imot guds eksistens?.

Nei dette er et dårlig forslag.

Lenke til kommentar

Nivået er for høyt at den kan ta opp før VGS nivå, og selv på VGS nivå så er det ikke nok timer til å dekke alt.

Religionsfilosofi og de filosofiske argumentene som blir brukt for guds eksistens tar tid å dekke. Tenk hvor lite elevene lærer om religionene og antikkens filosofi, hvor lite tid skal man bruke til argumenter for og imot guds eksistens?.

Nei dette er et dårlig forslag.

Ja, jeg er enig i at tiden nok vil være et hinder. Synd, men du har nok rett. :-)

Lenke til kommentar

Det ondes problem. Absolutt et tema som bør kunne tas opp i KRLE-faget etter min mening.

Det ondes problem, selv om du isolerer bort tro(også politisk), er et tema så hardt at jeg ser ikke at vanlige lærere vil klare å gjøre en dugelig jobb i undervisningen av temaet.

Det ondes problem bør ikke kun taes opp i RLE, men også i alle samfunnsfagene, og mest sannsynligvis norsk.

Jeg er også livredd for at det ondes problem forenkles ned til å fokusere på stråene som brakk kamelens rygg, da mange er villig til å overse 30-100 år med historie og voksende problemer fordi det er veldig enkelt.

Lenke til kommentar

Nivået er for høyt at den kan ta opp før VGS nivå, og selv på VGS nivå så er det ikke nok timer til å dekke alt.

Religionsfilosofi og de filosofiske argumentene som blir brukt for guds eksistens tar tid å dekke. Tenk hvor lite elevene lærer om religionene og antikkens filosofi, hvor lite tid skal man bruke til argumenter for og imot guds eksistens?.

Nei dette er et dårlig forslag.

Jeg er uenig. Tid er ikke hindreret. Kompetanse og vilje er. Barna er modne for filosofien veldig tidlig, men det er bortkastet vis det ikke gjøres ordtellig og forsvarlig. Og nei, det er ofte ikke utført på en forsvarlig måte på VGS nivå heller.

Lenke til kommentar

Grunnverdiene vi har i landet her er kanskje arvet fra bl.a. Kristendommen,

Verdiene vi har/hadde i dette landet er fra kristendommen, og selv ateister er/ble oppdratt etter disse verdiene.

Om kristendommen forsvinner i skolen så forsvinner også disse verdiene, og det som da er igjen er gjengmentalitet, sosialisme og islam, mao "verdier" som kun er basert på egosentrisme og/eller ideologier (sosialisme og islam) og ingen menneskelghet eller medfølesde med andre mennesker som ikke er en del av gjengen eller en av disse ideologiene.

Etter hvert vil kanskje islam overta og gjøre det enda verre.

 

Men det er mulig det allerede er for sent, for alt for mange ungdommer har vokst opp uten å bli oppdratt etter disse kristne verdiene allerede, og det kan vi jo se på økningen av kriminalitet, og det generelle moralske forfallet i Norge.

Denne kampen mot kristendom som i hovedsak sosialistene har drevet med har jo allerede ført til at mangeav disse nevnte ungdommene selv er blitt foreldre og har oppdratt sine barn uten disse verdiene, til å bli fylt av hat mot kristendom og norsk kultur som jo er bygget på kristendom.

 

Erna Solberg vet nok dette, og det er nok derfor hun sa ja til å innføre kristendom i skolene igjen.

For nå er kristendom forhatt både av foreldre, lærere og ungdommene selv, og fordommene og hatet mot kristendom er godt etablert i alle leire.

Og på det grunnlaget så kan ingen få noe positiv lærdom ut av å lære om kristendom eller kristne verdier.

Lenke til kommentar

Verdiene vi har/hadde i dette landet er fra kristendommen, og selv ateister er/ble oppdratt etter disse verdiene.

Om kristendommen forsvinner i skolen så forsvinner også disse verdiene, og det som da er igjen er gjengmentalitet, sosialisme og islam, mao "verdier" som kun er basert på egosentrisme og/eller ideologier (sosialisme og islam) og ingen menneskelghet eller medfølesde med andre mennesker som ikke er en del av gjengen eller en av disse ideologiene.

Etter hvert vil kanskje islam overta og gjøre det enda verre.

 

Her leverer du et kjempegodt argument for mindre kristendomsfokus i norsk skole. Og mer fokus på etikk, filosofi, og andre religioner og livssyn enn kristendom.

 

For det er tydelig at du har ganske store hull i kunnskapen din om andre ting enn kristendom.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

halve verden tror på jesus ;) så det er greit.

har ikke noe imot det faktisk selv om at jeg ikke er kristen

50% av verden er kristne? Hvem har sagt det? De kristne? Er det sant det du sier, eller løgn og kristenpropaganda? Hvis det er sant det du sier så kan vi jo ha 55% katolisisme i religionsfaget, ikke protestantisme?

 

Har du noe imot at noen religion skal dominere skolen? Greit for deg at vi har 55% islam i norsk skole? Det er jo en monoteistisk ørkenreligion minst like god som noen annen?

 

Hvis DU ikke har noe imot det skal DU få lov til å velge det. Hvis jeg har noe imot det skal du aldri få tvinge meg inn i et fag med 55% kristendom!

Endret av Abigor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

50% av verden er kristne? Hvem har sagt det? De kristne? Er det sant det du sier, eller løgn og kristenpropaganda? Hvis det er sant det du sier så kan vi jo ha 55% katolisisme i religionsfaget, ikke protestantisme?

 

Har du noe imot at noen religion skal dominere skolen? Greit for deg at vi har 55% islam i norsk skole? Det er jo en monoteistisk ørkenreligion minst like god som noen annen?

 

Hvis DU ikke har noe imot det skal DU få lov til å velge det. Hvis jeg har noe imot det skal du aldri få tvinge meg inn i et fag med 55% kristendom!

Tro på Jesus (fvmh) er ikke ensbetydende med å være kristen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...