Gå til innhold

Nå vil de kristne bruke skolen til å tvinge igjennom sin religion


Anbefalte innlegg

Hvordan er dette mulig?

 

KrF fikk gjennomslag for kontroversielt forslag.

http://www.dagbladet.no/2013/10/01/nyheter/innenriks/politikk/29543105/

 

Så nå har en religiøs minoritet sørget for at majoriteten skal tvinges til å først og fremst forstå alle andre religioner via kristendommen.

 

Da tar det ikke lang tid før vi har bønn i spisepausen og alle barna blir vel nødt til å gå i kirka også. Hvem ønsker at en religion skal dominere over alle andre i et sekulært samfunn?

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har lyst til å le, men det er ikke morsomt. At det blir prioritert over andre religioner er helt greit, men om religion blir mer prioritert generellt enn det har vært, er det fælt. Går vel ikke på skole for å lære å tro? Ikke at jeg går på skole lengre, men synes synd på de som gjør.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Dersom vi først skal tvinge barn til å lære om fremmede asiatiske religioner så kan vi like gjerne innføre sharia og få det unnagjort med en gang. Nei få en slutt på dette kristendomstullet, de som vil hjernevaske barna sine kan gjøre det utenfor offentlig skole.

 

Hva blir konsekvensen av kristnes tyranni over det norske samfunn? Lurer på om vi kommer til å se mer av denne norske tradisjonen, den er like gammel som kristendommen her i landet:

post-118993-0-85428500-1380627957_thumb.jpg

Lenke til kommentar

 

Den gang kom menneskerettighetsdomstolen fram til at KRL-faget bryter med menneskerettighetene og læreplanen ble endret i samsvar med lovendringene.

 

Er det noen som har insikt i om dette KRLE faget har samme problemene? Ser ganske likt ut.

 

Uansett, flaut.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

Hjelpes. Det blir nå litt kristendom i den norske skulen igjen, som er ein del av den norske kulturarv og danner basisen for nesten heile vårt samfunn. Tenk at norske barn må lære om det. Nei, dette må bli stoppa. Men om vi kanskje tar opp auga så er det titusenvis av norske barn som blir mobba i skulen kvar dag og kanskje får øydelagt livet. Nøyaktig fordi barn av ulike grunner velger å gjøre det, mest sannsynlig fordi dei har det dårlig sjølv. Da med tanke på skilsmisser, dårlig oppdragelse osv. Som det gamle samfunnet såg ned på, men som i dag er meir eller mindre akseptert.

Lenke til kommentar

Skilsmisser er en løsning for ulykkelige mennesker å slippe leve sammen og påføre dårlig atmosfære på barn over lang tid. Jeg er selv barn av skilte foreldre og overlykkelig for å slippe å bo sammen med foreldre som krangler, det er forjævlig.

 

Nei, det er helt sykt at en religiøs minoritet skal tvinge igjennom sin tro på andre mennesker på denne måten.

 

Hva om katolikkene plutselig skulle trumfe norsk politikk og si at alle barna skal gå i katolsk messe i regi av offentlig skole? De har lenger tradisjon enn protestantismen. Og om du ønsker den sterkeste norske tradisjon og hva samfunnet faktisk er bygget på, så får du innføre norsk hedensk religion istedenfor. Men det ønsker du ikke, du vil bare ha asiatisk religion og bort med alt annet.

 

Arbeiderpartiet er jo størst i Norge, de har vært med å bygge dette landet. Da er det vel naturlig at et politisk skolefag nødvendigvis må inneholde 55% stoff om AP? Jeg kan se for meg at Arbeiderpartiet ville likt det. Det hadde gitt dem gode prognoser for fremtidige valg. Det samme ønsker KRF, de vil sanke fremtidige velgere blant dagens oppvoksende generasjon.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Hjelpes. Det blir nå litt kristendom i den norske skulen igjen, som er ein del av den norske kulturarv og danner basisen for nesten heile vårt samfunn. Tenk at norske barn må lære om det. Nei, dette må bli stoppa. Men om vi kanskje tar opp auga så er det titusenvis av norske barn som blir mobba i skulen kvar dag og kanskje får øydelagt livet. Nøyaktig fordi barn av ulike grunner velger å gjøre det, mest sannsynlig fordi dei har det dårlig sjølv. Da med tanke på skilsmisser, dårlig oppdragelse osv. Som det gamle samfunnet såg ned på, men som i dag er meir eller mindre akseptert.

Ja for kristendommen ble fjernet fra skolen mener du?

 

Beklager at det finnes mennesker i landet her som mener at et fag som kaller seg "Religion, Livssyn og etikk", bør stille alle religionene likt.

Grunnverdiene vi har i landet her er kanskje arvet fra bl.a. Kristendommen, ja, men når vi ikke en gang lenger har statskirke ser jeg ikke hvorfor vi skal bruke enda mer tid på å pugge om Moses og vennene hans.

 

Med et fagnavn som "Kristendom, religion, livssyn og etikk", så stiller det vel liten tvil om hvilken religion som er den "riktige".

 

 

  • Liker 7
Lenke til kommentar

 

Hvem ønsker at en religion skal dominere over alle andre i et sekulært samfunn?

Når ble Norge et sekulært samfunn?

 

Vi er fortsatt, gjennom lovens moral og gjennom kulturell utforming, en kristen stat. Det er så mye dømmende og moralsk piss å oppspore i norsk folkerot at det ikke kan stamme fra andre steder enn religion.

Endret av Lime Canes
Lenke til kommentar

Norge har aldri vært et sekulært samfunn, men det er jo et håp om at vi kan komme dit. Selv om religiøse fundamentalister ønsker å utsette det i det lengste.

Enig, men det er så mye hat i Norge at det eneste stedet alt hatet kan komme fra er gjennom religiøs utforming. Norge er et hatefullt, moraliserende, autoritært og dømmende sted å befinne seg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er vel bare å få fritak i RLE for barna det vel, så kan de finne andre måter å hjernevaske på ;)

det er dette som er problemet. Det er bakt inn så mye annet i faget, at en elev ikke nødvendigvis bare kan få fritak. Det er dette som gjør at det var i strid med menneskerettigheter til å begynne med. Men nå vet ikke jeg helt va som er planen med KRLE.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er faen meg helt utrolig at verdifull skoletid skal brukes på eventyr fra en bok som ingen kan bevise har skjedd.

Burde strengt talt vært ulovlig å hjernevaske små barn med slik informasjon, i det minste en borgerett å kreve at barnet blir fritatt fra slik undervisning.

Endret av MrLG
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Fryktet dessverre dette med en borgerlig regjering. Men, jeg tror dette blir vanskligere å fullføre enn før, da man nå har en dom fra Strasbourg å ta hensyn til. Ellers burde religion være et rent historisk faktafag, der man lærer om en triptur på skyberthesten sin.

"Å nei da"

 

- Trenger kristendom for å forstå samfunnet

Nestleder i KrF, Dagrun Eriksen, avviser at endringene de innfører i faget vil være i strid med dommen fra Strasbourg.

- Det domstolen uttrykte den gang var at det er problematisk å gi en religion kvalitativ forrang. I det gamle KRL-faget sto det at man skulle ha en grundig gjennomgang av kristendommen, mens det samme ikke sto om de andre religionene. Men dommen åpner for at det likevel er mulig å gi kvantitativ forrang til kristendommen på bakgrunn av landets historie og tradisjon, sier Eriksen.

 

 

Selv om det nye faget skal inneholde minst 55 prosent kristendom, avviser Eriksen at det betyr at de gir kristendommen kvalitativ forrang.

- Dette handler om å gi ungene en ballast for livet. Elevene trenger kunnskap om kristendommen for å forstå norsk samfunn og historie, sier Eriksen.

- Den rødgrønne regjeringen og Human-Etisk Forbund har brukt denne dommen for mer enn den var verdt da de laget RLE-faget.

 

 

Akkurat den siste sitatboksen stusser jeg på, men det er vel kanskje bare jeg som mener at et slikt krav nettopp betyr at Kristendommen prioriteres.

Matte var aldri min sterke side dog..

 

Jeg lurer også hva det er vi lærer om i sammfunnskunnskap og historie, om ikke en del norsk historie også.

Endret av Snurreleif
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...