Gå til innhold

Vil PC maskinvare og konsoller dø snart?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har brukt OnLive og Gaikai (før Sony kjøpte dem opp) og det er nok langt fremover i tid før det skulle skje. For det første så krever det et bra nett infrastruktur der det skal brukes, og servere til tjenesten må være såpass nær for at det skal bli ok med tanke på latency.

 

Hvordan tjenesten OnLive er i USA om en bor i nærheten av server parken vet jeg ikke. Men det en opplever her i Norge er alt for høy latency og alt for mye komprimering til at det blir en opplevelse som er brukende.

 

Slik teknologien er idag og med hvordan nett infrastrukturen er rundt i verden så tipper jeg dem fleste av oss er under torva før dette evnt måtte ta over for dedikert hardware hjemme.

Endret av _LarZen_
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Slik teknologien er idag og med hvordan nett infrastrukturen er rundt i verden så tipper jeg dem fleste av oss er under torva før dette evnt måtte ta over for dedikert hardware hjemme.

 

Du vant nettopp tråden Larzen ;)

 

Det vil nok ta en stund før slike tjenester er et skikkelig alternativ for folk flest. Nå er det jo sannsynligvis noen år til mesteparten av oss er under torva, så det er nok mulig at strømmetjenester vil ta over litt før den tid.

 

Men det blir litt som å spå fremtiden til datamaskinen, gudene vet hvor mange dødsdommer den har fått oppigjennom.

Lenke til kommentar

Ikke glem at Virtual Reality skulle bli det helt store på 90-tallet, men på den tiden var datamaskinene ikke i nærheten av bra nok til å få det bra nok. Alle trodde det ville ta lang tid før vi fikk VR hjemme, om det i det hele tatt kom til å skje. Spol frem tyve år, og Oculus Rift er rett rundt hjørnet til en svært overkommelig pris for folk flest.

 

OnLive er ræva i dag, men det vil neppe ta mer enn femten, tyve år før den er bra nok for folk flest. Det spørs vel mest hva man forventer. Vi har hatt MMOer i mange år allerede, og det er jo en blanding av vanlige spill og streaming av spill. Alt OnLive og Gaikai gjør er å flytte det mer og mer over til ren streaming. Men om vi godtar at et spill vil kjøre mer på serversiden og mindre på klientsiden vil streaming av spill være fullt brukbart allerede i dag. Spørsmålet er nok ikke om det er mulig, men om nok folk vil ha det til at det blir lønnsomt.

Lenke til kommentar

I 30 år har databransjen(ikke-spill relatert) spådd død over den tykke klienten, det har kommet tynnklient løsninger som har løst problem på problem men den tykke klienten lever videre i beste velstand.

 

Med det i bakhodet ser jeg ikke hvorfor spill skal være noe annerledes enn annen programvare.

Lenke til kommentar

Ellers er det jo mye moro lesing her: Top stupid tech prediciton and quotes.

 

For å ta noen høydepunkter:

 

  • I think there is a world market for maybe five computers. - IBM Chairman Thomas Watson, 1943
  • No one will need more than 637 kb of memory for a personal computer. 640K ought to be enough for anybody. - Bill Gates, founder of Microsoft, in 1981
  • Two years from now, spam will be solved. - Bill Gates, World Economic Forum 2004
Lenke til kommentar

Jeg er nok en OnLive-skeptiker.

 

Latency-problemet er opplagt, men jeg kjøper ikke at det i fremtiden nødvendigvis er mer økonomisk med en stor serverpark fremfor å ha maskinkraften lokalt.

 

Tjenester som OnLive vil selvsagt bli bedre, men lokal maskinkraft vil også bli rimeligere og mer tilgjengelig. Ser vi f.eks hva en gaming-PC koster i dag er jo det vesentlig mindre enn hva en gaming-PC kostet for 15 år siden.

Lenke til kommentar

 

Ellers er det jo mye moro lesing her: Top stupid tech prediciton and quotes.

 

For å ta noen høydepunkter:

 

  • I think there is a world market for maybe five computers. - IBM Chairman Thomas Watson, 1943
  • No one will need more than 637 kb of memory for a personal computer. 640K ought to be enough for anybody. - Bill Gates, founder of Microsoft, in 1981
  • Two years from now, spam will be solved. - Bill Gates, World Economic Forum 2004

 

 

Den siste er ikke langt fra sannheten for min del ihvertfall,

GMailen min "tar" 99% av all spammen og legger den i spam mappa. ^^

Lenke til kommentar

Nei dette tror jeg ikke. Er ganske mange av oss som fortsatt bygger PC, kjøper konsoller i hytt og gevær.

Jeg sier ihvertfall nei om en fullstendig digital fremtid. Vi har ikke godt utbredt nett. Hastigheter for å sende slik data er garantert høy. Samt delay kan forekomme med store mengder data som blir sendt fra server til brukeren/spilleren.

Først må infrastrukturen i data, koblinger, båndbredde må utberedes for i hele tatt se for meg en framtid uten en konsoll/PC i stua/gamingrommet.

 

Det som skjer før det, vi dør ;)

Endret av iL Sephiroth
Lenke til kommentar

En datamaskin mindre enn Macbook Pro Retina med like stor skjerm, vil kunne kjøre fem dager på batteri samtidig som den har en ytelse i som måles i yottaflops, en dag i fremtiden

Det vil være mulig å lagre ubegripelige mengder data i forhold til dagens 3.5" harddisker på en minnebrikke som er mindre enn en enkroning, en dag i fremtiden.

Det vil være mulig å regne ut 100 milliarder sifre for pi på mindre enn ti sekunder, en dag i fremtiden.

Dagens skjermer som er istand til å vise 4 milliarder farger vil virke primitive når vi sammenligner med fremtidens skjermer, gitt at du ser langt nok frem i tid.

Det vil være mulig for en datamaskin å bevise at dagens største oppdagede primtall er et primtall på mindre enn 5 sekunder, en dag i fremtiden.

PC-bygging vil se ut som en primitiv løsning, en dag i fremtiden.

Dagens smarttelefoner med 4G vil se like praktisk ut som vi anser NMT 450 for å være i dag, en dag i fremtiden.

 

Jeg tror ikke at streaming av spill kommer til å ta over for konsoller, jeg tror heller at vi kommer til å ende opp med en form for "mobilPC" som er istand til å gjøre alt det vi bruker dagens konsoller, PCer, nettbrett, og TVer til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...