Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Jeg klarer ikke å forstå hvorfor det er så ille å være utro...


Anbefalte innlegg

Har jeg ikke rett?

 

Jeg tror nok ikke dette er så enkelt som rett/galt. Slik jeg ser det så er det rett og slett ikke noe man kan se svart/hvitt på.

 

Logisk sett er jeg fullstendig enig med deg. Om sex er fullstendig separert fra følelser, så burde det ikke være noe problem å ha sex med andre enn kjæresten. Det er følelsene som gjør et forhold, ikke sex.

 

Følelsesmessig er jeg fullstendig uenig. Det betyr ikke at sex og følelser nødvendigvis er knyttet sammen i alle anledninger, men per dags dato har jeg ikke opplevd at følelser og sex er separert i et forhold. Ei har jeg heller noe ønske om at det skal være sånn. For min egen del ønsker jeg ikke dele den intimiteten og den "bondingen" med noen andre enn samboeren min, og jeg ønsker heller ikke at han skal dele det med noen andre enn meg.

 

 

Det er nok flere enn man skulle tro som tenker som deg, TS. Og om to av disse ender opp i et forhold, så vil det heller ikke være utroskap at de har sex med andre enn partneren. Nettopp fordi de har gått inn i forholdet med andre spilleregler.

 

Det er regler begge parter må være enig i. Den ene parten kan ikke forandre spillereglene uten aksept fra den andre parten. Om du ønsker å ha sex med andre mens du er i et forhold, så vil det være mye mer smertefritt om partneren din har det samme synet som deg.

 

 

Mange kan nok være enig i at det hadde vært helvetes mye vondere dersom partneren hadde et forhold bak ryggen deres, enn en ONS etter byen. Det betyr ikke at sistnevnte er greit allikevel.

 

Vi inngikk en avtale da vi ble kjærester, hvor en del av avtalen var at vi skulle være "eksklusive". Dersom en av oss bryter den avtalen ved å ha sex med noen andre, vil det være et løfte- og tillitsbrudd, uansett hvor følelsesløs sexen var.

 

 

Så for din egen del har du rett, for min del tar du feil.

Det er rett og slett noe hvert par, hvert menneske, må definere for seg selv. De fleste vil reagere negativt på løftebrudd, og det burde de få lov til.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg lurer på ts, hadde du vært så don't care hvis mora di hadde vært med mange andre enn faren din (forutsatt at de er gift eller når de var sammen da selvsagt)? At hun hadde hatt mange partnere utenfor forholdet og familien og kommet hjem og skulle leke mor far og unge etterpå?

Eller blir det noe annet når det gjelder mora di?

Endret av Sukkertøy
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg lurer på ts, hadde du vært så don't care hvis mora di hadde vært med mange andre enn faren din (forutsatt at de er gift eller når de var sammen da selvsagt)? At hun hadde hatt mange partnere utenfor forholdet og familien og kommet hjem og skulle leke mor far og unge etterpå?

 

Eller blir det noe annet når det gjelder mora di?

 

Jeg er ikke TS, men dette fordrer svar:hvorfor i helvete skulle sexlivet til bry meg hvem og hvor mange min mor har hatt sex med? Det er hennes sak og ingen annens, og hva andre måtte synes om det er revnende likegyldig.

 

Å være opptatt av hvor mange ens mor har hatt sex med er på grensen til creepy, spør du meg. Ærlig talt.

 

Anonymous poster hash: c5fa8...aa5

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Jeg er ikke TS, men dette fordrer svar:hvorfor i helvete skulle sexlivet til bry meg hvem og hvor mange min mor har hatt sex med? Det er hennes sak og ingen annens, og hva andre måtte synes om det er revnende likegyldig.

 

Å være opptatt av hvor mange ens mor har hatt sex med er på grensen til creepy, spør du meg. Ærlig talt.

 

Anonymous poster hash: c5fa8...aa5

 

 

 

Du forsto jo overhodet ikke prinsippet.

Lenke til kommentar

 

 

Jeg er ikke TS, men dette fordrer svar:hvorfor i helvete skulle sexlivet til bry meg hvem og hvor mange min mor har hatt sex med? Det er hennes sak og ingen annens, og hva andre måtte synes om det er revnende likegyldig.

 

Å være opptatt av hvor mange ens mor har hatt sex med er på grensen til creepy, spør du meg. Ærlig talt.

 

Anonymous poster hash: c5fa8...aa5

 

 

Jeg tror ikke 'Sukkertøy' er opptatt av hvor mange en persons mor har hatt sex med, men heller hvilken følelse en sønn/datter kan sitte igjen med om en av foreldrene er utro (forutsatt at foreldrene da har et intakt forhold) - og dermed kaste litt lys over hvilke konsekvenser et slikt utroskap kan ha for en familie.

 

 

On topic: det 'burkakari' skrev.

Endret av Skatun
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hvis du/dere ikke synes at utroskap er et bedrag, så er det ikke utroskap. Bar pass på å ha dette avklart med kjæresten din før du hopper i halmen med en annen person.

Jepp, og at parteren din kan gjøre akkurat det samme som deg selv, og mer!

 

HUMP I VEI , HUMP FOR HARDE LIVET.

Lenke til kommentar

Problemet er at monogami i utstrakt grad er noe som har kommet nylig, før så drev alle med det de hadde lyst til, som er naturlig for vår menneskelige rase. Så ble kvinners "rettigheter og lyster" innskrenket, og ikke før på 1900tallet ble det forandring, men forandringen ble da å ikke utvide kvinners "rettigheter og lyster", men heller å også innskrenke mulighetene for menn også.

 

Noe som også er snodig er at hvis man er forelsket vil man jo selvsagt ikke rote med noen andre. Men hvis man plutselig ser en tilfeldig person man kunne tenke seg å ligge med, er man da ikke lengre forelsket i kjæresten?

Lenke til kommentar

Problemet er at monogami i utstrakt grad er noe som har kommet nylig, før så drev alle med det de hadde lyst til, som er naturlig for vår menneskelige rase. Så ble kvinners "rettigheter og lyster" innskrenket, og ikke før på 1900tallet ble det forandring, men forandringen ble da å ikke utvide kvinners "rettigheter og lyster", men heller å også innskrenke mulighetene for menn også.

 

Noe som også er snodig er at hvis man er forelsket vil man jo selvsagt ikke rote med noen andre. Men hvis man plutselig ser en tilfeldig person man kunne tenke seg å ligge med, er man da ikke lengre forelsket i kjæresten?

 

 

Er jo naturlig å finne andre folk attraktive. Det som er forskjellen er hva man velger å gjøre med det. Det å ha sex med en person skal liksom være en intim, kjærlighetsfylt greie.

En "intim romanse" der to individer er i sentrum, og de har kun "øyne" for hverandre.

 

Det er ihvertfall det Disney lærte meg.

Lenke til kommentar

Sex handler om lyst, er man kåt så skal man da få lov å ha sex, men så lenge følelsene er der så er det ingenting som kan skille dere..

Har jeg ikke rett?

 

Sex er ikke kun lyst for noen, noen ser på sex som noe mer enn kun lyst. Det er her det er viktig å finne en partner som tenker likt som deg, ellers vanker det knuste hjerter rundt hjørnet, dessverre. Uansett hvor svart/hvitt vi som mennesker til tider kan virke, så er vi alle forskjellige individer som ser og føler på ting forskjellig.

Lenke til kommentar

Dette har faktisk litt med biologien mellom menn og kvinner å gjøre. Det betyr ikke at det er slik i alle tilfeller, men det er en sterk indikator mellom kjønnene

 

Det er viktig å skille mellom fysisk utro og emosjonelt utro, da det er to forskjellige typer utrosformer. Så i den forstand er problemstillingen til TS ufullstending, da den blander disse.

 

Likevel er tendensene blant befolkning slik (dette er tatt fra husken i sexologi som valgfag):

 

(Med "verre" mener jeg en indikator på hvordan det har gått med dette opprinnelige forholdet.)

 

En mann som er fysisk utro, er "verre" enn om han er emosjonelt utro => mannen har en tendens til å vektlegge det fysiske (dvs, signifikant flere tilfeller hvor mannen har endt i et nytt forhold eller forholdet har tatt slutt hvor mannen selv har endt det).

 

En kvinne som er emosjonelt utro, er "verre" enn om hun er fysisk utro => kvinnen har en tendens til å vektlegge det emosjonelle (dvs, flere tilfeller hvor de ender i nytt forhold eller forholdet har tatt slutt hvor kvinnen selv har endt det)

 

Dette kom opp som et tema i sexologi valgfag (anbefaler alle å lese litt sexologi!) Skal se om jeg greier å finne frem kildene til dette, må se om jeg finner bøkene i boden :)

Endret av tiddylicious
Lenke til kommentar

Generell tiltrekning og forelskelse er evolusjonære virkemidler, som er hovedsaklig primitivt betinget. Det er hvordan en håndterer sine følelser som er essensielt, mener jeg. Så lenge en bevisst ikke framprovoserer slike følelser. Hvis en bevisst framprovoserer følelser som legger tilrette for utroskap, så mener jeg det er utroskap. Vedrørende hva utroskap er finnes det mange meninger, men jeg mener at man kan først være utro (av selve essensen til oppstandelsen til ordet) hvis en utfører noe som den andre parten definerer som utroskap. Så lenge den andre parten ikke inkluderer ubevisste mekanismer i sin definisjon. Hvis den andre parten inkluderer ubevisste mekanismer i sin definisjon mener jeg det er rom for diskusjon. Hvis begge parter kommer fram til at ubevisste mekanismer kan også defineres som utroskap, da mener jeg det er på tide å avslutte forholdet uansett. Hvis begge parter ikke avslutter forholdet likevell... nei, nå gidder jeg ikke mere.

 

Bare bruk litt sunn fornuft.

Endret av Mer0vingian
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...