Gå til innhold

AMD Radeon R200-tråden - Diskusjon og spekulasjon


Aerow

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Stemmer utsenede på disse korta, med tanke på uttak så blir det nok å vennte på DCII eller Lightning versjonene. Om dem gjør det som med 7000 serien.

 

Dem har dette med multi monitor gaming, men ikke en sikkelig løsning for att alle skal kunne slippe å få tearimg på 1 av 3 skjermer. Dette probleme har dem sikkert ikke greid å løst enda.?

 

Var ikke problem med DCII å Lightning siden dem hadde 4 minidp..

Lenke til kommentar

Synd det bare er til AMD-skjermkort, da blir det vel ikke så mange spill som tar det i bruk.

 

Fortsatt kjempenyhet og en real game-changer, hvis det viser seg å være så bra som de påstår. Det er dessuten på tide at noen tok livet av DirectX.

 

Edit: det virker som Mantle kanskje ikke vil være eksklusiv til bare AMD-kort:

 

http://www.techspot.com/news/54134-amd-launches-mantle-api-to-optimize-pc-gpu-performance.html

 

"We've been told at the GPU14 Tech Day event that the Mantle API is open, so theoretically Nvidia could purpose the technology in their GPUs. It should also make cross-development between PC and console games a lot easier, and also more incredible for those with a high-performance AMD GPU."

 

 

Pressekonferansens høydepunkter:

 

1. Mantle

 

2. AMD TrueAudio

 

3. Støtte for CPU med 8 kjerner i BF4

Endret av La Menthe
Lenke til kommentar

Lang pressekonferanse må jeg si, nærmer seg 3 timer. Skjønte meg ikke helt på Mantle, er det et alternativ til DirectX? Blir spennende å se hvor bra det fungerer.

Mantle er et alternativ til Direct3D slik jeg forstår det.

 

 

Fortsatt kjempenyhet og en real game-changer, hvis det viser seg å være så bra som de påstår. Det er dessuten på tide at noen tok livet av DirectX.

 

Pressekonferansens høydepunkter:

 

1. Mantle

 

2. AMD TrueAudio

 

3. Støtte for CPU med 8 kjerner i BF4

Hvis DirectX fungerer bra er det ingen grunn til å bytte det ut bare for å bytte det ut. Mantle virker spennende, men heller fordi det virker mer fleksibelt enn Direct3D.

 

Jeg vil ikke påstå at "Støtte for CPU med 8 kjerner i BF4" var et høydepunkt, det var langt mer interessant at R9 290X har 5 TFLOPs og 4GB VRAM.

Lenke til kommentar

Fortsatt kjempenyhet og en real game-changer, hvis det viser seg å være så bra som de påstår. Det er dessuten på tide at noen tok livet av DirectX.

 

Edit: det virker som Mantle kanskje ikke vil være eksklusiv til bare AMD-kort:

 

http://www.techspot.com/news/54134-amd-launches-mantle-api-to-optimize-pc-gpu-performance.html

 

"We've been told at the GPU14 Tech Day event that the Mantle API is open, so theoretically Nvidia could purpose the technology in their GPUs. It should also make cross-development between PC and console games a lot easier, and also more incredible for those with a high-performance AMD GPU."

 

Får håpe det, ellers ender det vel fort opp som PhysX og annet eksklusivt tull som bare brukes i noen par spill i året.

Lenke til kommentar

Mantle er et alternativ til Direct3D slik jeg forstår det.

 

Hvis DirectX fungerer bra er det ingen grunn til å bytte det ut bare for å bytte det ut. Mantle virker spennende, men heller fordi det virker mer fleksibelt enn Direct3D.

 

Jeg vil ikke påstå at "Støtte for CPU med 8 kjerner i BF4" var et høydepunkt, det var langt mer interessant at R9 290X har 5 TFLOPs og 4GB VRAM.

 

Fra andre medier fikk jeg inntrykket av at Mantle vil være et alternativ til DirectX, og vil fungere for OpenGL slik Direct3D fungerer for DirectX. Det vil erstatte Direct3D og dets funksjoner, men det vil jo også innebære, for oss gamere, at det da mer eller mindre bytter ut DirectX i denne sammenhengen. Vi snakker om et programmeringsgrensesnitt med tilhørende driverrutiner:

 

"Where possible, Mantle will be used instead of DirectX 11 on compatible AMD hardware, although it's still compatible with other rendering APIs."

 

Når det gjelder opplevelse med DirectX, er jeg en av mange som ikke er fornøyd med det i det hele tatt. Det er ikke uten grunn at grensesnittet kritiseres for å være tungvint og generere for mye overhead. Mantle skal uansett introdusere flere nye, gode funksjoner (8-core støtte, "9 times more draw-calls/s than DirectX", etc.).

 

Når det gjelder høydepunkter, kan jeg ikke se hvordan nyheter som vi allerede visste om kan være mer spennende enn de andre overnevnte nyhetene.

Endret av La Menthe
Lenke til kommentar

 

Fra andre medier fikk jeg inntrykket av at Mantle vil være et alternativ til DirectX, og vil fungere for OpenGL slik Direct3D fungerer for DirectX. Det vil erstatte Direct3D og dets funksjoner, men det vil jo også innebære, for oss gamere, at det da mer eller mindre bytter ut DirectX i denne sammenhengen. Vi snakker om et programmeringsgrensesnitt med tilhørende driverrutiner:

 

"Where possible, Mantle will be used instead of DirectX 11 on compatible AMD hardware, although it's still compatible with other rendering APIs."

 

Når det gjelder opplevelse med DirectX, er jeg en av mange som ikke er fornøyd med det i det hele tatt. Det er ikke uten grunn at grensesnittet kritiseres for å være tungvint og generere for mye overhead. Mantle skal uansett introdusere flere nye, gode funksjoner (8-core støtte, "9 times more draw-calls/s than DirectX", etc.).

 

Når det gjelder høydepunkter, kan jeg ikke se hvordan nyheter som vi allerede visste om kan være mer spennende enn de andre overnevnte nyhetene.

Hvis Mantle skal være et alternativ til DirectX må det ha: Graphics API, Sound-API, Input-API og Network-API, AMD presenterte Mantle som en Graphics-API og det er derfor ikke et alternativ til DirectX. Det virker heller som om Mantle er en utvidelse til Direct3D11 for optimalisering av rendering.

 

Spesifikt hva er det du mener er galt med DirectX? Direct3D11 støtter jo flertrådet rendering det også, og hvor er det DirectX genererer så voldsomt mye overhead?

 

Støtte for flertrådet rendering i BF4 er uansett ikke spesielt interessant, det er ikke i det hele tatt nyheter ettersom BF3 også støttet flertrådet rendering. Må nesten påpeke at BF4 ser ut som et utrolig kjedelig spill.

 

Virker som at alle utenom R9-290X er rebrands. Får håpe de snart lanserer R9-290 basert på Hawaii Pro til en ok pris.

R9 290 ble vist frem, og ettersom det har 2x 6-pins er det rimelig å anta at det har en TDP tilsvarende 7950.

 

For de som lurer på klokkefrekvenser for disse nye kortene: 2816 ALUer som yter 5000 GFLOPS betyr at de har en klokkefrekvens på ca 890 MHz, det er ikke utrolig om AMD klarer å kjøre en Hawaii XT klokket på 900MHz med en 250W Powertune. Jeg håper bare at AMD skjønner de må åpne opp for mer enn +20% effekt i Powertune for overklokkerne da.

 

EDIT:

Interessant fra Anandtech: http://www.anandtech.com/show/7371/understanding-amds-mantle-a-lowlevel-graphics-api-for-gcn

 

 

What’s not being said, but what becomes increasingly hinted at as we read through AMD’s material is not just that Mantle is a low level API, but rather Mantle is the low level API. As in it’s either a direct copy or a very close derivative of the Xbox One’s low level graphics API.

Hvis dette viser seg å være sant kommer Nvidia til å slite noe voldsomt.

Endret av arni90
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...