Gå til innhold

Oriontåken, Flammetåken og Hestehodetåken


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Takker.

Â

Nei, du trenger faktisk ikke det. Tar du nok bilder og legger de sammen, kan man kjempe imot stjernebevegelsene nok til å få et OK resultat.:)

For dette bilde brukte jeg kun: 550D, EF50mm, og dette stativet

Â

Her kan du lese om hvordan du gjør dette, hvorfor, og hvordan det fungerer.

http://deepskystacker.free.fr/english/theory.htm

 

her leses det til øye blir stort og våt :)

Fikk en 14mm 2.8 i posten i dag så nå blir det nok Melkeveien bilder bare været og månefasen blir optimal.

 

Jeg likte beggeversjonene dine og ser komposisjon er tatt med i vurderingen av utsnittet. litt mere info ut av V2 og slikt er jo flott når man er ny begynner i astro foto ;)

 

jeg er nok ikke så entusiastisk at jeg blir å dra det så langt som tåker og spiral galakser, men er mere av den typen som smeller i sammen en timelapse av melkeveiens ferd over himmelen :)

 

Keep up the good work !

 

Mvh Tommy

Lenke til kommentar

Prøv deg gjerne på M42, den er såpass lyssterk at du kan se den med det blåtte øye. med en god kikkert blir det veldig fint! :)

Den er også lett å få på "sensoren", ga lysstyrken sin. Dog er ikek orions belte noe bra mål pr i dag. den dukker opp like før soloppgang. vent et par måneder derimot, så er den oppe og synlig rundt "normal leggetid" :)

 

Nå vet jeg ikke hvor alle holder til, men om noen skulle ønske å møtes en gang, for å prøve lengere eksponering med tracking osv, hjelp til astro-photo relaterte saker, eller bare slå av en prat, så er jeg alltids tilgjengelig og behjelpelig - å biter ikke... :p

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hehe, ja man kan bli overasket over hva som kan fanges med korte eksponeringer.

 

Astro-foto handler stort sett om "total eksponering". Så lenge det er nok fotoner i hvert enkeltbilde til at sensoren registrerer de, blir de forsterket for hvert bilde du legger sammen, mens støyen blir redusert for hvert bilde da støyen er tilfeldig og etter hvert blir kansellert ut.

 

Derfor kan man i utganspunktet si at dette var ~44 minutter eksponering, ikke 5 sekunder * 530.

Skrev metoden og enkelteksponering for å vise hva "hvermansen" faktisk kan få til uten større problemer med et billig kamerastativ og et hvilket som helst kamera med litt god ISO-ytelse og lyssterkt glass. :)

Lenke til kommentar

Husker ikke om jeg har postet dette bif bilde før, av M76 (som jeg har lastet opptidligere her).

Det viser forskjelden på stackingen ganske godt:

1x 300 sekunders eksponering.

36x 300 sekunders eksponeringer stacket.

36x 300 sekunders eksponeringer stacket og etterbehandlet i photoshop.

 

Greit nok at dette dreier seg om 5 minutter eksponeringer fremfor 5 sekunder, men prinsippet og resultatet er akkuratt det samme. Nesten all støyen forsvinner, og det er ikke lenger noen som helst problem å se hva som er svake stjerner og hva som er støy.

post-13836-0-56806300-1379603929_thumb.gif

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...