Gå til innhold

Førsteinntrykk: Olympus OM-D E-M1


Anbefalte innlegg

Han skyter 90-99% på f/1.4 (mest 35mm og 85mm) på en Nikon D4.

 

For oss andre som har et mer avslappet forhold til smal dybdeskarphet, har oppdaget fordelene med µ-4/3 for lenge siden...

 

Nja, det kan også handle om lysforhold i en kirke, f.eks.

I dag tas det bilder med alt mulig rart, også av folk som lever av det. Jeg tenker det er greit å ha "rette verktøyet til oppgaven", som ofte kan være helt forskjellig fra de feiteste "proffkameraene", men likevel best egnet under de forholdene bilder iblant må tas. Dermed bør en som lever av foto ha mer enn 1 kamera, for det er ikke noe "one size fits all" mtp. alle de forskjellige situasjonene en bruker kameraet i. Alternativet kan være å spesialisere seg til en viss grad innenfor hva et eller to kamera kan egne seg godt til.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nja, det kan også handle om lysforhold i en kirke, f.eks.

Ikke i dette tilfellet - han sa rett ut at han brukte det til alt. Punktum. Bildene hans er meget gode, det er ikke det.

 

Jeg synes han skal fortsette med det, men jeg synes at jeg skal få lov til å velge noe annet. Men alt annet enn FF er jo bare skiten i følge enkelte her på berget. Og det at lille Olympus (og Pentax) lager kamerahus som har bedre værtetting enn det meste av andre produsenter, er jo heller ikke populært å påpeke.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

"Vi gjør oppmerksom på at turen til Irland og oppholdet ble betalt av Olympus"

 

Greit at man gir opplysninger av den art, jeg vet ikke hvor vanlig det er at produsentene sponser hele kalaset. Så kan man mene det ene eller det andre om hva betydning det kan ha eller ikke ha.

 

Det hender at produsentene samler ulike interessenter (journalister, forhandlere) på ett sted, fremfor å dra hele mannskapet sitt jorden rundt.

 

Når vi deltar på slike arrangementer, opplyser vi om det ref: tekstreklameplakaten, punkt 8: "Utgifter til redaksjonell virksomhet skal som hovedregel betales av redaksjonen selv. Redaksjonelle medarbeidere bør bare unntaksvis delta på reiser som er betalt av utenforstående interesser. Det er god presseskikk på en nøytral måte å gjøre publikum kjent med unntak fra hovedregelen."

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det hender at produsentene samler ulike interessenter (journalister, forhandlere) på ett sted, fremfor å dra hele mannskapet sitt jorden rundt.

Jeg tror ikke dere blir "kjøpt" til å skrive mer positivt - Synes det er flott at dere får komme dere rundt på spennende steder å prøve forkjellig utstyr. Noe gøy skal man da ha? :-)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Panasonic GH3 var vel det første M43-kameraet som siktet seg inn mot proffmarkedet? De skriver i hvert fall så på sine hjemmesider..

 

Det er mange profesjonelle fotografer som bruker OM-D E-M5 og GH3 som sitt hovedkamera. Det finnes områder der speilrefleks fortsatt er klart bedre, men forskjellene blir stadig mindre.

 

.

Lenke til kommentar

Spennende prat om proffutstyr her på tråden. Jeg tjener til livets opphold ved hjelp av en gammel Sony a850 med en masse årgangsoptikk fra Minolta. Det går så fint så... I dagslys har jeg ikke bruk for ekstrem ytelse på høy ISO. jeg bruker studioblitz uansett. Det kan Sony nemlig! Så tar jeg meg god tid - et bilde om gangen. Maks 3 fps er mer enn jeg har bruk for. Det er i Lightroom og i Photoshop mesteren viser seg. Jpeg er for amatører. Vi andre må ty til Raw format. Det er for meg det som skiller leketøy fra proffe greier...

Lenke til kommentar

Spennende prat om proffutstyr her på tråden. Jeg tjener til livets opphold ved hjelp av en gammel Sony a850 med en masse årgangsoptikk fra Minolta. Det går så fint så... I dagslys har jeg ikke bruk for ekstrem ytelse på høy ISO. jeg bruker studioblitz uansett. Det kan Sony nemlig! Så tar jeg meg god tid - et bilde om gangen. Maks 3 fps er mer enn jeg har bruk for. Det er i Lightroom og i Photoshop mesteren viser seg. Jpeg er for amatører. Vi andre må ty til Raw format. Det er for meg det som skiller leketøy fra proffe greier...

re LR & PS: A gilded turd is still a turd ...

 

Men jeg antar at poenget ditt er at huset, objektivene og lysene er bare et verktøy - det er dine kunnskaper som skaper resultatene. Men har du ikke kunnskapene når du bruker utstyret, så vil ikke LR/PS kunnskapene redde deg.

 

A850 er i mine øyne et proff-hus. Det er solid og beregnet for hardt bruk. Og godt glass har Minolta laget i mange år, så jeg betviler ikke at det fungerer. Bils skal jeg ikke uttale meg o mda det er black art ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Panasonic GH3 var vel det første M43-kameraet som siktet seg inn mot proffmarkedet? De skriver i hvert fall så på sine hjemmesider..

 

Det er mange profesjonelle fotografer som bruker OM-D E-M5 og GH3 som sitt hovedkamera. Det finnes områder der speilrefleks fortsatt er klart bedre, men forskjellene blir stadig mindre.

.

GH3 er helt klart et proff-hus i mine øyne; men det er et proffhus spisset mot videofolket. Der er nok E-M5 og E-M1 mer spisset mot stillbilde.

Lenke til kommentar

 

 

Panasonic GH3 var vel det første M43-kameraet som siktet seg inn mot proffmarkedet? De skriver i hvert fall så på sine hjemmesider..

 

Det er mange profesjonelle fotografer som bruker OM-D E-M5 og GH3 som sitt hovedkamera. Det finnes områder der speilrefleks fortsatt er klart bedre, men forskjellene blir stadig mindre.

.

GH3 er helt klart et proff-hus i mine øyne; men det er et proffhus spisset mot videofolket. Der er nok E-M5 og E-M1 mer spisset mot stillbilde.

Enig i det. Det gruser jo det de fleste speilreflekser på video. Jeg bare synes det er litt teit av Akam og overse det som et profesjonelt stillbildekamera.

Lenke til kommentar

E-M1 kan kanskje bli den suksessen som E5 aldri ble. E-M1 (og fjorårets E-M5) viser at mFT og speiløse kameraer er blitt "voksen". For en god del vil det være en et opplagt alternativ for oppgradering for de som allerede har mFT-kamera eller de som fremdeles sitter på FT- kremoptikk.

 

Kan heller ikke tro noe annet at det vil være svært interessant å kunne bruke god fastoptikk vekselsvis på f.eks. Pen-lite i det daglige og på E-M1 ved mer seriøs jobbing.

Lenke til kommentar

E-M1 kan kanskje bli den suksessen som E5 aldri ble. E-M1 (og fjorårets E-M5) viser at mFT og speiløse kameraer er blitt "voksen". For en god del vil det være en et opplagt alternativ for oppgradering for de som allerede har mFT-kamera eller de som fremdeles sitter på FT- kremoptikk.

 

Kan ikke helt sette finger'n på det (kanskje heller øyet..) men det er for meg fremdeles en egen følelse å se i optisk søker på E3'n min. Jeg har den ekstra elektroniske søkeren på mit Pana LX7, den er rått skarp med 1.4MP men er nå engang en skjerm, og ikke optisk. Jeg setter også pris på en del dedikerte knapper på huset, og mindre hus bør jo nødvendigvis bety mindre fysisk plass til å spre kjekke knapper rundt om på det. Sikkert en (u)vanesak, men jeg kan ikke fri meg fra håpet om en E7 med mye nye funksjoner. E3 sitter meget godt i handa, og 12-60SWD'en er svært kjapp p åAF'en sin, og med samme værtetting som huset har dette vært en knallgod turkamerat. 70-300'n har gitt meg mange flotte dyr- og fuglebilder, og 35mm makroen er også svært god sett i forhold til prisen. Jeg kunne derfor gjerne tenkte meg å bruke disse glassene på et oppgradert E7-hus. Synes de blir for store å sette på et såpass mindre hus som µ4/3-husene.

Med suksessen til µ4/3 skjønner jeg jo at jeg er litt sær, men noen av oss må få ha litt sære ønsker. LX7 i lomma og E3 i hånda, veldig greit turpakke. Men med et E7 med video ville nok LX7 vært igjen hjemme til de gangene det kun er aktuelt å ta med et kompakt.... E5 hadde for lite nytt, og kun 720-video, så det anser jeg mest som et valg for de som ikke har E3 fra før.

Lenke til kommentar

Kan ikke helt sette finger'n på det (kanskje heller øyet..) men det er for meg fremdeles en egen følelse å se i optisk søker på E3'n min. Jeg har den ekstra elektroniske søkeren på mit Pana LX7, den er rått skarp med 1.4MP men er nå engang en skjerm, og ikke optisk. Jeg setter også pris på en del dedikerte knapper på huset, og mindre hus bør jo nødvendigvis bety mindre fysisk plass til å spre kjekke knapper rundt om på det. Sikkert en (u)vanesak, men jeg kan ikke fri meg fra håpet om en E7 med mye nye funksjoner. E3 sitter meget godt i handa, og 12-60SWD'en er svært kjapp p åAF'en sin, og med samme værtetting som huset har dette vært en knallgod turkamerat. 70-300'n har gitt meg mange flotte dyr- og fuglebilder, og 35mm makroen er også svært god sett i forhold til prisen. Jeg kunne derfor gjerne tenkte meg å bruke disse glassene på et oppgradert E7-hus. Synes de blir for store å sette på et såpass mindre hus som µ4/3-husene.

Med suksessen til µ4/3 skjønner jeg jo at jeg er litt sær, men noen av oss må få ha litt sære ønsker. LX7 i lomma og E3 i hånda, veldig greit turpakke. Men med et E7 med video ville nok LX7 vært igjen hjemme til de gangene det kun er aktuelt å ta med et kompakt.... E5 hadde for lite nytt, og kun 720-video, så det anser jeg mest som et valg for de som ikke har E3 fra før.

Jeg også hadde håpet i det lengste på at det kom en E7..... :)

Let me be surprised, please... ;)

 

PS!

Men en E-M1 skal bli kjekt å kunne bruke, også.....

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...