Gå til innhold

? Linux er framtiden for spill


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Stakkars spillutviklere som må forholde seg til OpenGL og en haug av biblioteker av forskjellig kvalitet i stedet for Direct3D/DirectX.

Ikke at noen av alternativene er fantastiske, men man kan bl.a. her lese om hvordan OpenGL hele tiden ødelegger for seg selv og henger bak.

 

Heldigvis tar de fleste spillmotorer seg av disse problemene.

 

Med det sagt er det bra at Linux får større fremgang på spillmarkedet. Konkurranse er bra for alle.

 

Jeg husker jeg leste om at Gabe skulle se hvor bra han kunne få L4D2 til å kjøre på linux i forhold til det tradisjonelle de fleste bruker. Resultatet gikk sterkt i favør for linux ettersom at windows ikke var like snill på ytelsen og deretter hvor bra spillet fungerte. Jeg vet ikke hvor langt en må grave for å finne den informasjonen, men det er hva jeg husker.

Det vi ikke skal glemme er at i akkurat denne testen ble det lakt ekstremt mye resurser i å oppnå akkurat det resultatet, med finjusering av motoren, og tett samarbeid mot nvidia (og ati/amd?) for å utvikle drivere for akkurat denne testen.

 

Det er ikke nødvendigvis slik at alle spillutviklere kan sitte å finjustere sine spill med så bred støtte fra de som lager motor, til drivere og ikke minst tuning av OS'et spillene kjører på.

 

Videre er utviklingen av Open GL så fragmentert at halve kunne vært nok, og en god del av kjernefunksjonaliteten er lisensbelagt. Videre er det opp til driverprodusenten å legge inn API'ene, slik at vi kan få forskjellige resultater fra driver til driver. OSV OSV OSV.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Har ikke helt skjønt hvorfor Newell er så i mot Win8. Har brukt Win8 siden mai i år, og er meget fornøyd. Her skal jeg dog innrømme at jeg har installert en tredjeparts UI mod som gjør at jeg aldri ser snurten av Modern Uien. Sett i fra en gamers perspektiv så er Win 8 en bedre og mer stabil versjon av Win 7, ett OS de fleste gamere har lagt sin elsk på. Samt med en prislapp på kun 249, så var det nesten 1000 kr billigere enn Win 7.

 

Det jeg tror Newell sikter mot er heller at han vil ha en del av hardwarekaka. Ved å kunne bli mer likt Apple med sin vertikale forretningsmodell, ønsker han å kunne melke oss spillere ved flere ledd, av markedskjeden. Ikke at det er noe galt i seg selv, men det er kanskje på sin plass at vi forbrukere ikke sluker rått alt som kommer fra Newell, bare fordi han ga oss Steam. Til syvende og sist er det kun en ting han egentlig vil, å få pengene våres ;)

Du er kanskje inne på noe. Men, jeg tenker også på dette med lock-in eller skremsel om evt. lock-in som et problem. Windows 8 skal jo fungere godt, for ellers ville ikke folk ha det. Men, vil det gavne brukerne i det lange løp å gå i ekteskap til Windows?

I motsatt tilfelle ønsker Newell at vi går til ekteskap med dem, slik at vi kjøper en TV-Box med steam. Jeg er helt overbevist om at dette er et forretningsfremstøt fremfor et ønske om å beskytte oss mot MS og Lock in i W8. For sannheten er ganske enkelt at W8 på dette området fungerer akkurat som før.

 

Jeg skulle også likt å se hvordan Unix/Linux etc. takler en markedsandel som er høy nok til at de som utvikler skadelig programvare retter sitt søkelys mot plattformen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I motsatt tilfelle ønsker Newell at vi går til ekteskap med dem, slik at vi kjøper en TV-Box med steam.

Ja og nei, de vil at vi bruker Steam. Vil ikke være nødvendig å kjøpe en Steam Box. Og en Steam Box vil være en åpen plattform, så det skal ikke være hindringer fra å installere spill fra andre steder enn Steam.

 

Steam box er nok mer ment for å være en konkurrent med Xbox, PS og andre konsoller, kampen om stua. Det er blir nok en tøff kamp med tanke på den posisjonen som Sony, MS og Nintendo har på konsoll markedet i dag. Økt konkurranse er uansett bra.

Lenke til kommentar

@serpentbane666:

 

Nå er det langt fra slik at de som utvikler skadelig programvare ikke har rettet sitt søkelys mot Unix/Linux. For det første kjører Unix/Linux på en svært stor andel av servere i verden. I tillegg er OSX Unix basert, samme gjelder iOS. Android er basert på Linux. Så har vi alle embedded systems osv som kjører på Linux, f.eks NAS, moderne TV-er, rutere osv., hvor mer og mer er koblet opp mot nettet. Tror nok antall enheter som kjører med Unix/Linux som kjerne i operativsystemet overgår antall enheter med Windows, faktisk svært mange ganger. Noe de faktisk har gjort en god stund. Smartphones, nettbrett, bærbare og desktop hadde i 2012 markedsandel på henholdsvis 60,1 %, 10,7 %, 16,8 % og 12,4 % (salg). Dvs i 2012 ble det solgt minst 4 ganger så mange enheter (for databehandling) med OS basert på Unix/Linux enn Windows.

 

I realiteten er det langt mer lønnsomt å få skadevare til å kjøre på servere enn på andre enheter - i realiteten kan man hente ut langt mer om de kjøres der, samt at servere er ideelle som spredere. At ikke flere servere blir kompromittert på OS-nivå forteller faktisk at det er lite å frykte på dette området, selv om Unix/Linux skulle få en markedsandel på 40 - 50 % også i desktop/bærbar markedet.

 

Newell har ellers klart sagt tidligere at hovedårsaken til satsningen på Linux er usikkerhet knyttet til Microsoft sine planer rundt distribusjonskanaler for programvare. Selv om W8 virker som før er det ingen garanti for at ikke Microsoft i Windows 9 vil kunne ta en Apple. I tillegg er Linux som OS raskest voksende på nyere typer enheter. Hvem vet om vi ikke om 2 - 4 år kan spille direkte på TV-en, som jevnt over bruker Linux som OS.

 

Klart det er et forretningsfremstøt, for Valve er det primære å sikre sine salgs-/distribusjonskanaler over tid.

 

@LoveAmiga:

 

Linux er stor - det er det desidert største OS-et i dag (med soleklar margin), og det er det raskest voksende OS-et. Men du mener kanskje GNU/Linux i form av Ubuntu Desktop etc. Ja, da er det ikke så stort.

 

Det er også en realitet at i dag skjer det mer spillutvikling knyttet til OpenGL enn til DirectX. Ikke pga Linux på desktop/bærbar - men pga mobile plattformer.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Stakkars spillutviklere som må forholde seg til OpenGL og en haug av biblioteker av forskjellig kvalitet i stedet for Direct3D/DirectX.

Ikke at noen av alternativene er fantastiske, men man kan bl.a. her lese om hvordan OpenGL hele tiden ødelegger for seg selv og henger bak.

 

Heldigvis tar de fleste spillmotorer seg av disse problemene.

De som er kjent med OpenGL vet at spesifikasjonen er mer enn konkurransedyktig med Direct3D, og at det ikke står på kvalitet i OpenGL-spesifikasjonen, men derimot driverkvalitet fra AMD og spesielt Intel. OpenGL henger ikke bak, men prosessen blir stadig sinket av AMD og Intel, og det meste av arbeidet blir gjort av Nvidia. Du bør ta en nærmere titt på all innovasjonen Nvidia kommer med, som bindless graphics og styring av GPU threads fra GPUen (i kombinasjon med CUDA), som får både standard OpenGL(3/4) og Direct3D(10/11) til å se latterlig tunggrodd og ineffektivt ut. (det samme gjelder for OpenCL kontra CUDA)

 

Men de hadde gjort seg selv en stor tjeneste om de hadde droppet "Core"-profilen til OpenGL, det er totalt unødvendig med tre OpenGL-spesifikasjoner.

 

 

Det vi ikke skal glemme er at i akkurat denne testen ble det lakt ekstremt mye resurser i å oppnå akkurat det resultatet, med finjusering av motoren, og tett samarbeid mot nvidia (og ati/amd?) for å utvikle drivere for akkurat denne testen.

 

Det er ikke nødvendigvis slik at alle spillutviklere kan sitte å finjustere sine spill med så bred støtte fra de som lager motor, til drivere og ikke minst tuning av OS'et spillene kjører på.

 

Videre er utviklingen av Open GL så fragmentert at halve kunne vært nok, og en god del av kjernefunksjonaliteten er lisensbelagt. Videre er det opp til driverprodusenten å legge inn API'ene, slik at vi kan få forskjellige resultater fra driver til driver. OSV OSV OSV.

Hva sikter du til med utviklingen av OpenGL? Mener du Khronos group? Det er kun Nvidia og AMD av produsentene som bryr seg noe særlig og høy ytelse og funksjonalitet, men AMD er en stor bremsekloss sammenlignet med Nvidia. Hvilke APIer snakker du om? OpenGL er en spesifikasjon.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er også en realitet at i dag skjer det mer spillutvikling knyttet til OpenGL enn til DirectX. Ikke pga Linux på desktop/bærbar - men pga mobile plattformer.

HW i mobile enheter er jo ganske kraftig i dag, selv om de har ett godt stykke igjen til high-end pc'er. Skal bli spennende å se i årene fremover hvor mye mobile enheter vil ta over. Kanskje nettbrett og mobiler vil erstatte både konsoller og pc'er på spill fronten også.
Lenke til kommentar

Har ikke helt skjønt hvorfor Newell er så i mot Win8. Har brukt Win8 siden mai i år, og er meget fornøyd. Her skal jeg dog innrømme at jeg har installert en tredjeparts UI mod som gjør at jeg aldri ser snurten av Modern Uien. Sett i fra en gamers perspektiv så er Win 8 en bedre og mer stabil versjon av Win 7, ett OS de fleste gamere har lagt sin elsk på. Samt med en prislapp på kun 249, så var det nesten 1000 kr billigere enn Win 7.

 

Det jeg tror Newell sikter mot er heller at han vil ha en del av hardwarekaka. Ved å kunne bli mer likt Apple med sin vertikale forretningsmodell, ønsker han å kunne melke oss spillere ved flere ledd, av markedskjeden. Ikke at det er noe galt i seg selv, men det er kanskje på sin plass at vi forbrukere ikke sluker rått alt som kommer fra Newell, bare fordi han ga oss Steam. Til syvende og sist er det kun en ting han egentlig vil, å få pengene våres ;)

 

249,- for w8? Hvor hen?

Lenke til kommentar

Dog trist at det ikke er mer OpenGL satsing i stortitler i PC verdenen.

Rage som skulle være tidenes OGL flaggskip på PC floppet jo heftig og hadde store problemer med teksturstreamingen etc. Men i indiemiljøet er det vel et yrende liv her? For det er vel ingenting som skulle tilsi at uavhengige indieutviklere bruker DX?

 

Så lenge stortitler som Rage ikke klarer å markere seg bedre og har vesentlige problemer er det vanskelig å overbevise markedet. Om ikke annet får man håpe at mobil og nettbrett veksten gir bedre grobunn for OGL (PC) stortitler fremover.

Et annet interessant moment videre nå er de nye konsollene. Identisk hw-arkitektur men det er vel fortsatt slik at Sony går for OGL og MS for DX?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Det store flertallet bryr seg neppe om ett spill benytter OpenGL eller noe annet, det som er viktig er at det fungerer og er morro.

 

Spørs hvor mye man kan legge skylden på at Rage ikke gjorde det bra, kan være mange faktorer som bidro til det. Hvis OpenGL var ett problem, så spørs det om det var utviklerne som ikke var flinke nok e.l. med OpenGL, eller om det er faktiske svakheter med OpenGL som utviklere ikke kommer utenom.

 

PS4 støtter både DX og OpenGL.

Lenke til kommentar

Stakkars spillutviklere som må forholde seg til OpenGL og en haug av biblioteker av forskjellig kvalitet i stedet for Direct3D/DirectX.

Dette var til en viss grad riktig for drøyt to år siden. I dag er det ikke slik. Blant andre Valve har sørget for at biblioteket SDL 2.0 er kommer ut døra, det er ett bibliotek og dekker det meste. OpenGL er nå ute i versjon 4.4, og ingen påstår i dag at D3D er bedre så vidt jeg vet.

 

Jaja, nå skal Linux bli stor. Har vel hørt dette i 20 år nå. ZzzzzzzZ...

Kom ut av nerdehula di. Linux brukes nå på over 80% av alle solgte smarttelefoner i verden, på over 50% av alle nettbrett i verden, på 5% av nye laptoper i verden, på 95% av alle superdatamaskiner i verden, på over 50% av alle servere i verden. Linux er ikke bare stor, linux er størst med soleklar margin. Linux har allerede vunnet, og nå spytter IBM inn en ny milliard, http://blogs.wsj.com/digits/2013/09/16/ibm-again-pledges-1-billion-to-a-linux-effort/

 

Har ikke helt skjønt hvorfor Newell er så i mot Win8.

Se på windows RT og windows phone 8, hvordan tror du Steam skal kunne rulles ut der? Så vidt jeg vet krevde også det nye grensesnittet til desktopversjonen at du måtte distribuere gjennom windows store (usikker på status der nå). Hva er status på xbox? Det er svært lett å se at Valve trenger en annen platform fort.

Det vi ikke skal glemme er at i akkurat denne testen ble det lakt ekstremt mye resurser i å oppnå akkurat det resultatet, med finjusering av motoren, og tett samarbeid mot nvidia (og ati/amd?) for å utvikle drivere for akkurat denne testen.

Slutt å spre løgn. Tuning ble overveiende gjort mot D3D.

ref. http://www.extremetech.com/gaming/133824-valve-opengl-is-faster-than-directx-even-on-windows

 

Theo343, Directx vil ikke bli tilgjengelig på PS4. Hvis noen tror dette må de komme opp med dokumentasjon, det er høyst sannsynlig rent pølsevev.

Endret av Del
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Theo343, Directx vil ikke bli tilgjengelig på PS4. Hvis noen tror dette må de komme opp med dokumentasjon, det er høyst sannsynlig rent pølsevev.

Det er nok sprøyt ja. Jeg tror det kommer av at talspersoner har nevnt at PS4 vil ha et featureset som er på høyde med Direct3D 11.1 og mer, og noen har feiltolket dette til å bety at PS4 har DirectX-støtte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...