Gå til innhold

PC til max 6000 som kan vare 10 år?


Anbefalte innlegg

Min stasjonære PC på 10 år, begynner å ta kvelden. Har funket bra, men vi klarer ikke lenger fikse låsing, samt at den har blitt treg.

 

Mange sier PCer er forbruksvare, men jeg er ikke gira på en PC som kun varer 3 år.

 

Er heller ikke sikker på om stasjonær eller bærbar er lurest. Har vært i to butikker hvor selgerne sa motsatt av hverandre. Har sett på Toshiba satellite P50 11j. Koster 6k, kan utvide ram, har i7 prosessor, og 750gb hd, USB 3 og cd spiller. Ulempen er blank skjerm. Er dette en PC som kan anbefales?

 

Den har full hd skjerm (15 tommer). Er det noen ulemper ved dette?

 

Bruker maskina til vanlig kontorting, men også en del Photoshop og bildebehandling. Ikke noe spilling.

 

Er det noen merker man bør styre unna? Noen merker som ikke holder?

 

Den ene selgeren anbefalte ikke Haswellprosessor fordi dette ikke er nok utprøvd. Er dette tilfelle?!?

 

Hva bør jeg legge vekt på ved valg av msk. Jeg har forøvrig en Tab som funker til surfing og småting, så det er ikke noe absolutt must med bærbar. Om bærbar, må det minst være 15 tommer.

 

Takker for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Han anbefalte ikke Haswellprosessor? Hvor er det disse selgerne drar faktaene sine? Seriøst... Bare tull.

 

Kommer litt an på om du foretrekker ekstern skjerm. En stasjonær vil nok sannsynligvis vare lengre også. Laptops har ikke alltid den beste byggekvaliteten.

 

Jeg ville gått for stasjonær, mer for pengene også. Bare sørg for å holde den ren og pen innvendig. Skal du bygge selv?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ulempen med en laptop må jo være at de har generelt dårligere kjøleløsninger og er sjelden designet for å vare mer enn 3 år.

Viftens kulelagre vil slites ut ettersom den er dimensjonert for 3-5 år med drift.

Harddisken vil dø den opererer i 40+ grader med mindre du regelmessig renser maskinen for støv, men den vil uansett dø lenge før maskinen når 10 år i en laptop.

Hvis du flytter mye på maskinen vil kabinettet sannsynligvis begynne å falle fra hverandre etter 2-3 år.

Termisk pasta vil tørke opp etter ca tre år, da vil maskinen falle kraftig i ytelse inntil du åpner opp maskinen og bytter ut pastaen.

Strømforsyningen vil sannsynligvis dø innen fem år, da må du skaffe en ny en

 

Laptoper er i høyeste grad forbruksvare, og jo billigere modeller du kjøper jo kortere levetid vil de ha. Selv ikke seiglivede laptoper som Macbook Pro eller Thinkpad kan du regne med vil vare i 10 år. Et annet problem er jo at skjermene på en laptop vanligvis er helt håpløse når det kommer til fargegjengivelse, og at du må opp i rimelig dyre modeller før du får gode skjermer egnet for photoshop. Jeg tviler egentlig på at en stasjonær kan vare så lenge også, men med en stasjonær kan du i det minste bytte ut viftene og kjølepastaen når det trengs uten å måtte sitte i fem timer og prøve å ta fra hverandre noe som aldri var ment å tas fra hverandre.

 

Angående Haswell: Intel selger flere hundre millioner prosessorer hvert år, tror du virkelig at de ville solgt et prosessordesign som ikke var stabilt? Like latterlig å tenke på som om Volvo hadde solgt en bil der bremsene ikke fungerte.

 

Uansett: datakomponenter som varer ti år er:

Prosessor

Hovedkort

RAM

Skjermkort (for din prislapp og bruk er den integrerte løsningen på prosessoren god nok.)

 

De delene som ikke varer i ti år:

Harddisk

Strømforsyning

Vifter

Termisk pasta

 

De delene som kan vare i ti år:

Kabinett

SSD

Endret av arni90
  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

De delene som ikke varer i ti år:

Harddisk

Strømforsyning

Vifter

Termisk pasta

 

De delene som kan vare i ti år:

Kabinett

SSD

 

Vel, det meste av det der kan nok flyttes ned under "Kan vare i ti år" - Jeg har da 10 år gamle pcer med helt fin strømforsyning og harddisk iallefall - og har aldri byttet vifter eller termisk pasta.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ja det er bare tull. Har nettopp endret på noe i lab på to thinkpads på jobben.

Ikke noen racer pc , men alt fungerer på dem inkl hdd.

Se på datoen for denne review:

http://www.notebookreview.com/default.asp?newsID=1610

 

Om de er ti år eller litt mindre er jeg usikker på.

 

Om du får laptop til < 6000 idag som har like lang driftstid som ibm thinkpads dog - er lite sannsynlig.

Men om du behandler den okay kan den brukes langt videre enn 3 år.

Man må regne med å skifte litium ion batteri.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

 

Ved normalt bruk skal alle laptop-er kunne vare mer enn 5 år så det er bare tull!

Det gjelder mobiler også men vi vet jo at det ikke nødvendigvis stemmer. De fleste laptops av vanlige forbrukermerker får problemer etterhvert. Min acer hadde tonnevis av problemer etter 2 år, batteriet varte en halv time, prosessoren throttlet seg, problemer med hdden osv. Dette med jevn bruk 10+timer dagen. Det finnes nok unntak, men de fleste jeg kjenner har hatt mange problemer etter et par års bruk.

 

Uansett vil en stasjonær være bedre skal du ha den 10+år.

Endret av Cuz
Lenke til kommentar

 

Ved normalt bruk skal alle laptop-er kunne vare mer enn 5 år så det er bare tull!

 

Tror ikke arni90 er så langt fra sannheten. At vi i Norge er beskyttet av forbrukerkjøpsloven reklamasjonsretten betyr at vi kan klage på at PC-en ikke virker inntil den er 5 år. Det er neppe noe Acer tenker på når de bygger maskinene sine. En laptop kan en ikke forvente noe særlig mye mer enn 3 års levetid på, såfremt den blir brukt, og ikke bare står i stua til bestemor hvor hun leser avisen 15 minutter til dagen. Det arni90 kanskje mener er at etter 3 år vil det ikke svare seg å reparere maskinen, man kan like gjerne bytte den ut.

 

Jeg vil stemme på en stasjonær maskin. Aller helst en du bygger selv. Da har du mulighet til å velge komponenter selv, og det uten tvil den mest holdbare løsningen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Tror ikke arni90 er så langt fra sannheten. At vi i Norge er beskyttet av forbrukerkjøpsloven reklamasjonsretten betyr at vi kan klage på at PC-en ikke virker inntil den er 5 år. Det er neppe noe Acer tenker på når de bygger maskinene sine. En laptop kan en ikke forvente noe særlig mye mer enn 3 års levetid på, såfremt den blir brukt, og ikke bare står i stua til bestemor hvor hun leser avisen 15 minutter til dagen. Det arni90 kanskje mener er at etter 3 år vil det ikke svare seg å reparere maskinen, man kan like gjerne bytte den ut.

 

Jeg vil stemme på en stasjonær maskin. Aller helst en du bygger selv. Da har du mulighet til å velge komponenter selv, og det uten tvil den mest holdbare løsningen.

 

Da skjønner ikke jeg hvordan du bruker en PC?

Lenke til kommentar

 

Det er ikke tilfelle...

 

Biler hadde vel også i sin tid 1-2 års garanti, faktisk ikke så lenge siden det ble 5-7 år.

Du sammenligner epler og pærer her...

Biler har ikke et verditap på 90% - 100% i løpet av fem år, inngangssummen for en bil er også langt høyere enn for en PC.

Det er også en annen ting som skiller PCer og biler: en velholdt bil får service hvert år, og mange av delene i en bil er laget så de holder litt mer enn typisk slitasje for garantiperioden før de må byttes første gang.

Hvis du sørger for å kontrollere viftene, HDDen, PSUen, støv, og kjølepastaen i en PC hvert år er det ikke noe problem å få den til å vare 10 år, men hvor mange gjør faktisk dette?

Endret av arni90
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvis du vil at pcen din skal vare lenge, så ville jeg ha kjøpt en stasjonær pc.
Bærbare pcer har ikke samme kjøle kapasiteten som blir ofte overopphetet og går saktere.

Men skulle du mot all formodning kjøpe en bærbar så styr unna Toshiba!
Få deg heller en ASUS
som fks. denne til 5260,- ink frakt.

Endret av Holtmo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og du har brukt den flere timer hver dag i 10 år?

Jeg har en fullt fungerende pc som er godt over 10 år. Mener jeg kjøpte den i 1997. En Compaq Presario 4550. Etter Windows 2000 kom, så brukte jeg den som mp3 server. Den var stort sett alltid på om dagen og noen ganger også natten. Helt frem til 2007 / 2008 fant da ut at det var bedre å kjøpe en mp3 spiller. Eneste som har blitt gjort med den er støv rens og montering av ekstra hdd. Den originale 5,25" hdd på 4gb fungerer enda. Men må innrømme at de siste årene har jeg bare startet den noen få ganger for å spille msdos spill. Har også eldre pc, Men disse vet jeg ikke om fungerer lengre siden jeg ikke har prøvd dem på lenge. (486/586)

 

Største problemet med pc som blir godt behandlet. Er ikke at de ryker. Men at de rett og slett ikke klarer å henge med lengre. Bare det å åpne en moderne web side med en så gammel pc er ett mareritt! For ikke snakke om sikkerheten. Ganske lenge siden win98 ble oppdatert. Samme problemet fortsetter fremdeles i dag. Nye opprativsystem setter høyere krav til maskinvare. Utviklingen av pc går så fort at en pc nesten er "fersk vare". Men kommer jo også litt an på utgangs punktet. Har en AMD Opteron 175 basert pc som ble kjøpt i 2005 som fungerer helt greit den dag i dag. (Ikke til nyeste spill.) Men den hadde også en helt annen prisklasse en den du skal ha pc i. Er som regel slik at man får hva man betaler for.

 

Kort og greit. En pc kan fungere i ti år+ Men er det ønskelig? En 6000 kroners pc vil sikkert være helt greit i 3-5 år. Etter det vil den nok føles håpløst treg. En 20-30 000 kroners pc kan du kanskje greie deg med i noen år ekstra. En 10år+ pc er som å kjøre en T-Ford i 2013 trafikken. Det funker, men er ikke særlig praktisk. :innocent:

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...