Gå til innhold

har oppgradert til 7D fra 40D men savner hurtigvalg typ macro


Anbefalte innlegg

Vel har som sagt byttet kamera da det gamle ikke ville mere, og fikk en veldig god pris på ett brukt 7D og slo til på det.

Men savner litt hurtigvalgene som var på 40D og da spesielt macro portrett og sport.

Men ser at jeg kan legge inn egene hurtiginnstillinger, kan jeg legge inn tilsvarende disse tre her? isåfall hva er parametrene jeg bør legge inn, kjipt og måtte begynne og stille inn manuelt hver gang en ser ett godt motiv, som kan forsvinne fort, spesielt når en er litt treig og må tenke seg om både tre og fire ganger på hva en skulle stille inn igjen.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er litt usikker på hva du mener, men du kan legge inn/lagre personlige oppsett på C1, C2 og C3 og dermed ha hurtig adgang til disse.

 

Tvilsomt om du "kunne mer" eller hadde flere muligheter på 40D enn du har på 7D, det er vel heller motsatt - det kan kanskje lønne seg å lese bruksanvisningen?

 

Tor

Lenke til kommentar

Jeg er litt usikker på hva du mener, men du kan legge inn/lagre personlige oppsett på C1, C2 og C3 og dermed ha hurtig adgang til disse.

 

Tvilsomt om du "kunne mer" eller hadde flere muligheter på 40D enn du har på 7D, det er vel heller motsatt - det kan kanskje lønne seg å lese bruksanvisningen?

 

Tor

Er det jeg mener hva bør parametrene være for og ha hurtig "ferdig" ooppsett på f eks c1 til macro, slik at jeg bare setter den på c1 når "flua sitter på veggen"

Lenke til kommentar

Er det jeg mener hva bør parametrene være for og ha hurtig "ferdig" ooppsett på f eks c1 til macro, slik at jeg bare setter den på c1 når "flua sitter på veggen"

Litt sent å komme med nå, men hvs du liker motivprogram som du hadde på 40D hadde 60D vært et vel så bra kamera for deg. Det nærmeste du kommer på 7D er den grønne firkanten eller "CA" som gir deg auto med litt overstyringsmuligheter. Å programmere eksakt de settingene som 40D har kan jeg ikke hjelpe deg med, men kanskje noen med 40D kan teste litt.

 

Edit: Men jeg kan låne et 30D og teste litt senere i dag.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Litt sent å komme med nå, men hvs du liker motivprogram som du hadde på 40D hadde 60D vært et vel så bra kamera for deg. Det nærmeste du kommer på 7D er den grønne firkanten eller "CA" som gir deg auto med litt overstyringsmuligheter. Å programmere eksakt de settingene som 40D har kan jeg ikke hjelpe deg med, men kanskje noen med 40D kan teste litt.

 

Edit: Men jeg kan låne et 30D og teste litt senere i dag.

trenger ikke være ektsakt likt, men grov innstilling for macro, håper jo og lære og bruke kameraet fult ut sånn etterhvært, men kjekt og ha noen ferdige grove innstillinger som er kjappe og slå på.

Lenke til kommentar

Er det jeg mener hva bør parametrene være for og ha hurtig "ferdig" ooppsett på f eks c1 til macro, slik at jeg bare setter den på c1 når "flua sitter på veggen"

ah slik å forstå, men det nærmeste et oppsett der vil en eller annen som tar mye makro kunne svare deg på (jeg tar lite makro). Om det er mulig (uansett kamera) å lage et standard oppsett for makro som dekker alle lysforhold osv er jeg mer tvilsom til. Du kan nok komme nær, men neppe 100% dekkende.

 

Men det burde være mulig å få til samme oppsett som du hadde på 40D, kameratype bør ikke være en begrensning i dette tilfellet (selv bruker jeg C1-2-3 til forskjellige AEB oppsett).

 

Tor

Lenke til kommentar

Hva er en "innstilling for makro"? Det er ingenting som heter noe sånt.

 

Canon mener åpnebart noe annet siden de har laget et program for det. Jeg visste ikke at det fantes før jeg så spørsmålet her, men hvis det er til hjelp for TS er det liten jobb å sjekke hvordan kameraet settes opp.

Lenke til kommentar

Det er bildestil, forskjellen mellom de forskjellige motivprogrammene er forskjellige stillinger på skarphet, kontrast, fargemetning og sånt. Om TS leser i bruksanvisningen til 40D'en sin så står det nok forklart der hva som er vektlagt i de forskjellige motivprogrammene.

..

sport gir rask lukkertid, landskap gir (kanskje) stor dybdeskarphet.

Endret av pybalto
Lenke til kommentar

Jeg var litt kjapp der. Jeg er klar over disse valgene man har på hjulene på entrylevelkameraene, men ingen av disse vil ha spesielt mye for seg hvis "en flue plutselig sitter på veggen" (som er eksempelet til trådstarter).

Det blir som å spørre om en generell innstilling for fuglefotografering (uten å ta høyde for om fuglen er i bevegelse, brennvidde som brukes eller lys).

Uansett: Hvis trådstarter har en fast makroeksponering han ofte bruker (høres i så fall ut som en uvane som bør legges bort, men greit nok ...), er det bare å programmere denne til C1, C2 eller C3.

 

Det er for øvrig gode grunner til at avanserte kameraer som 7D ikke har denne automatikken på hjulene.

 

Edit: Og disse grønne innstillingene er vel også helautomatiske? I så fall blir det som Pybalto skriver kun bildestilen som forandres.

Endret av Keyzer28
Lenke til kommentar

Hurtigprogrammene er nesten meningsløse når man har litt erfaring.

"Landskap": Velg Av og liten blender - f.eks. f/11-16.

"Portrett": Velg Av og stor blender - gjerne største blenderen du har, om det så er f/2.8, f/4, f/5.6 eller hva.

"Sport": velg Tv og ønsket lukkertid ut fra effekten du vil ha - 1/500 s for å fryse motivet eller 1/50-1/100s for å panne. Velg seriefoto eller enkeltskudd avhengig av hva du vil ha.

"Makro": Kjør Av, fokuser manuelt og bruk så liten blender du har lys til.

 

 

Bruk tid på å lære deg litt om lukkertid, blender og ISO og når du bør velge hva. Og så styrer du selv innstillingene på kameraet.

Lenke til kommentar

Hei!

Du har nok rett i at det fort kan bli litt mye å sette seg inn i med en ny type kamera. Du har nå kjøpt et som ikke er beregnet for noen som stort sett har brukt de forhåndsinstilte programmene til entry-level kameraer.

 

Kameraet du har kjøpt nå, krever litt av deg selv, spesifikt at du tar deg litt tid, og lærer deg det grunnleggende.

Dette er verken vanskelig eller tidkrevende, og jeg tror du vil få det mye mer gøy med kameraet ditt en du hadde med det gamle.

 

Det er noen få grunnbegrep du bør få på plass, og ikke minst hvordan du bruker desse praktisk.

 

I all sin enkelhet handler det å ta bilde om hvor mye lys du får inn på bildebrikken via objektivet ditt (linsen).

Dette har du 3 måter å påvirke selv.

 

1. Lukkertid - Dette er oppgitt i enten sekund, eller deler av et sekund, og bestemmer hvor lenge lukkeren skal være open, slik at lyset kommer helt frem til sensoren.

 

Det er ofte her folk har problemer, da de får uskarpe bilder fordi enten kameraet eller det de tar bilder av beveger seg. - Dette problemet løser man med å bruke kortere lukkertid (om man har kameraet håndholdt, eller tar bilder av noe som beveger seg) eller ved å sette kameraet på et stativ (om man tar bilder av stasjonære ting)

 

Denne kan du stille i modusen "S" og manuell. I S-modus stiller du kun lukkertid, og kameraet tar seg av resten. Fint når du skal ta bilder av ting som beveger seg.

 

2. Blenderåpning - Dette er oppgitt ved et tall, F-tallet, og sier noe om hvor stor åpningenen i objektivet er, Stort tall = liten åpning, lite tall = stor åpning.

 

I praktisk bruk gir denne instillingen også en annen effekt, den bestemmer hvor stor dybdeskarphet du har, eller sagt på en annen måte, hvor mye av det du tar bilde av som er skarpt.

 

Veldig forenklet: Lite tall gir liten dybdeskarphet, Stort tall gir stor dybdeskarphet.

 

Blenderåpning kan du stille i modus AV og Manuell. I AV-modus stiller du kun blenderåpningen og kameraet tar seg av resten.

 

Dette er den instillingen jeg bruker mest, da jeg liker å ha kontrollen på dybdeskarpheten.

 

3. ISO

ISO- tallet sier noe om hvor lys-sensitiv du vil sensoren skal være, eller med andre ord hvor mye lys du trenger før kameraet lagrer det.

 

Bakdelen med høy iso er at det kommer med bildestøy (prikker)

Fordelen er at hvær gang du dobler ISO kan du halvere enten blender eller lukkertid.

 

eks: Du tar bilder i en ridehall, der det er lite lys og hester i bevegelse. For å ikke få uskarpe bilder (lang lukkertid) må du skrue opp ISO.

 

 

 

Dette er selvfølgelig bare kjappt fra meg, og det kan lønne seg å lese seg litt mer opp, og ikke minst eksperimentere med kamera :)

 

Når du har dette i fingrene (og det tar kortere tid en du tror) så er det like kjapt som å velge macro-innstillingen på det gamle kameraet ditt :)

 

Lykke til!

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ser at jeg kanskje har bommet litt på modusene, jeg er Nikonist så S-Modus skal være Tv (tror jeg)

Du kan rette det i det opprinnelige innlegget, det er bedre enn å gjøre det i nytt innlegg. Skriv evetnuelt "Edit: og hva du har endret" nederst i innlegget.

Lenke til kommentar

Men savner litt hurtigvalgene som var på 40D og da spesielt macro portrett og sport.

 

Testet litt med 30D, og programmene gjør det man kan forvente:

 

Forskjeller fra program modus:

Ones Shot AF

Manuell ISO, satt til 100

1/100 F3.5

RAW + JPG

Blits av

50mm linse

 

Portrett

- RAW av, kun JPG

- Større blender

- Skarphet ned fra 3 til 2

- Blits fra av til auto

 

Makro

- RAW av, kun JPG

- Høyere ISO for å få kortere lukkertid og mindre blender

- Blits fra av til auto

 

Sport

- RAW av, kun JPG

- Høyere ISO for å få kortere lukkertid

- AF fra One Shot til Ai Servo

 

Problemet med å gjenskape silke program er at de tar hensyn til lysforhold osv så de vil reagere litt forskjellig hver gang. Å lage en innstilling med redusert oppskarping for portrett kan muligens hjelpe litt. Bruk auto-Iso for makro og sport. Men det skal ikke mye innsats til å beherske det disse motivprogrammene gjør. Vil tro en time eller to med litt lesing og eksperimentering burde holde og du har allerede fått flere nyttige linker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...