Gå til innhold

har oppgradert til 7D fra 40D men savner hurtigvalg typ macro


Anbefalte innlegg

Jeg må si, jeg hadde vitterlig "forventet" at man kunne tatt Portrett med RAW.

 

Alle moduser på "feil side av grønn auto" inkludert grønn auto er kun tilgjengelig som jpeg.

 

Edit: Dette er jo allerede godt nevnt ser jeg. Lønner seg å lese hele tråden gjennom sden sist :)

Endret av Rowdy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja og nei.

Eksponeringen er den samme enten man tar raw eller jpg. Det handler bare om hvordan man lagrer informasjonen.

 

Forskjellen er at kameraet også etterbehandler bildene (kontrast, fargemetning etc) før det lagrer, og det klarer du ikke å lagre i raw (Raw er ikke egentlig et bilde, men bare en samling data som må tolkes)

Lenke til kommentar

Åja... Jeg skjønner jo forsåvidt logikken bak det, da autoprogrambrukerne antakeligvis bare blir forvirret av raw-filer.

 

Nei. Det er fordi alle disse ferdigmodusene ofte blir kalt "idiotmoduser" Slik at til og med bestemor skal kunne bruke de. Derfor er det ikke mulig å gjøre opptak i RAW når du er i disse.

 

Jeg tror du har mye å hente på å sette deg bedre inn i blender, lukker og ISO. Fordi det er ikke noe annet enn dette kameraet endrer på i disse modusene. (ja og litt ferdig bilderedigering også)

Det handler for det meste om hvordan kameraet prioriterer disse 3 faktorene. Hvis du øver deg på TV, AV og M og stiller ISO manuelt så vil dette sitte i fingrene etter kort tid. Instinktet vil fortelle deg når du trenger å bruke kort/rask lukkertid, stor/liten blender eller treg/kjapp ISO verdi.

 

post-204308-0-75573400-1378126091_thumb.jpg

Endret av to88he
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...