Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

NAV - slavedrift satt i system?


Dragen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er jo til en viss grad sant. Bryr meg ikke stort om det dog, hatt fast jobb i 12 år.

 

 

Joda, det finnes dårlige mennesker, men det gjør det over alt. Hvis man har en antagonistisk tilnærming til ansettelsesforhold så vil det skinne gjennom. Det er det samme med kjærlighetsforhold; den "morsomme" fremstillingen av et forhold som en "krig" mellom mann og kvinne er med på å forme ens væremåte.

 

Generelt sett - å ha en fiendtlig innstilling til omverdenen har en tendens til å gjøre det vanskeligere for en.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tror dette ender i at de fleste her inne er enige til slutt. En burde få dekket reiseutgiftene til/fra tiltaket. Kanskje mange blir mer aktive av dette også? Hvis en er uheldig å bo 5.9km tiltakstedet blir det jo uhorvelig langt å gå. Nei, det går ikke an å tenke slik at det er vel fortjent og sunt å sparere den biten. Til de som mener dette prøv det selv en vintersesong, la bilen stå og spaser nesten 6km hver vei. Som også er nevnt skader det ikke at de som er i tiltak får en bitteliten "bonus", hadde også en fallskjermsordning i tankene men det er vel kanskje å strekke det litt for langt? eller er det innafor?

 

NAV har råd til å sponse månedskort. De betalte kilometer for meg når jeg gikk på kurs. Da jeg ringte og hørte om jeg heller kunne leie en hytte som var rimeligere enn kilometeren de betalte hver eneste dag fikk jeg beskjed om: dessverre... Hadde 3 t reisevei inkl en hel haug med bom passeringer. Hvorfor tvinger de seg selv til å måtte betale mer enn nødvendig?  

Lenke til kommentar

Hvis man er frisk har man ingen grunn til å ikke jobbe. Selvsagt skal man jobbe 100% for stønaden med mindre det er en eller annen medisinsk grunn til at man ikke kan jobbe.

At man ikke får jobb, selv om man søker, bør jo være en gyldig grunn til å ikke jobbe 100% eller?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

Vi har ikke noe som heter minstelønn i Norge, utenom det som fagforeninger har fremforhandlet for sine medlemmer.

 

NAV må også tenke på hva som gir mest aktivitet i økonomien, jo mer de bruker på idioti jo mer "bidrar" de til samfunnet, i følge Keynesiansk tankegang... som å tvinge folk til å gå på et kurs ellers mister de stønaden mens de akkurat har tatt det samme kurset privat og betalt av egen lomme.

 

Logisk.... :p

Lenke til kommentar

Vi har ikke noe som heter minstelønn i Norge, utenom det som fagforeninger har fremforhandlet for sine medlemmer.

 

NAV må også tenke på hva som gir mest aktivitet i økonomien, jo mer de bruker på idioti jo mer "bidrar" de til samfunnet, i følge Keynesiansk tankegang... som å tvinge folk til å gå på et kurs ellers mister de stønaden mens de akkurat har tatt det samme kurset privat og betalt av egen lomme.

 

Logisk.... :p

"Allmenngjorte tariffavtaler er en avtale om lønns- og arbeidsvilkår som gjelder for alle som utfører arbeid innen det spesifikke området, selv om man ikke er en del av avtalen." 

 

Ref. Arbeidstilsynet.

Lenke til kommentar

 

At man ikke får jobb, selv om man søker, bør jo være en gyldig grunn til å ikke jobbe 100% eller?

 

 

 

Det er en gyldig grunn til ikke å være ansatt. Noe fripass til å ligge og sløve på sofaen er det ikke.

 

 

Aktiviseringstiltak er fint det, men din påstand var at kun sykdom var akseptabel grunn til å ikke jobbe 100%

 

Det er en andel av befolkningen som ikke er attraktive på arbeidsmarkedet og derfor ikke får jobb. Det kan være fordi man har en ufyselig personlighet, man er en komplett idiot, man er nervøs/redd for å vise frem sine egenskaper osv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Aktiviseringstiltak er fint det, men din påstand var at kun sykdom var akseptabel grunn til å ikke jobbe 100%

 

Det er en andel av befolkningen som ikke er attraktive på arbeidsmarkedet og derfor ikke får jobb. Det kan være fordi man har en ufyselig personlighet, man er en komplett idiot, man er nervøs/redd for å vise frem sine egenskaper osv.

 

 

 

Du skriver "jobbe", men mener egentlig "være ansatt".

 

Man har ikke alltid full kontroll over ansettelsessituasjonen sin, det er sant, men det er ikke det jeg snakker om. Jeg snakker om å jobbe. Om det er aktiviseringstiltak fra NAV, frivillig arbeid på det lokale suppekjøkkenet/dyreklinikken/hva-det-nå-måtte-være eller om det er selve prosessen med å søke jobber og gjøre seg mer attraktiv på arbeidsmarkedet spiller ingen rolle.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Man har ikke alltid full kontroll over ansettelsessituasjonen sin, det er sant, men det er ikke det jeg snakker om. Jeg snakker om å jobbe. Om det er aktiviseringstiltak fra NAV, frivillig arbeid på det lokale suppekjøkkenet/dyreklinikken/hva-det-nå-måtte-være eller om det er selve prosessen med å søke jobber og gjøre seg mer attraktiv på arbeidsmarkedet spiller ingen rolle.

 

Problemet med det igjen er at det allerede er folk som gjør disse jobbene. Dersom NAV tilbyr billig arbeidskraft innen renhold, pleie, omsorg, osv. Så vil de folkene som vanligvis gjør de jobbene miste sitt arbeid og havne inn i NAV systemet.

 

Aktiviseringstiltak fra NAV bør primært være noe som ikke påvirker annet arbeidsliv. NAV burde hatt sitt eget kurssenter drevet av og for mottagere av støtte. De av mottakerne som har kunnskap/erfaring som de kan tilby, kan få hjelp til å sette opp kurs. Øvrige mottakere kan velge hvilken kompetanse de vil styrke/skaffe seg.

 

Innvandrere fra Syria som ikke behersker språket godt nok, kan få språktrening av noen som kan norsk godt.

Innvandrere fra Syria kan holde foredrag om sine nærområde, krig, flukt, osv. 

 

De aller fleste har en eller annen kompetanse/erfaring som andre ville hatt nytte av, og klarer NAV å få til flyt av kompetanse mellom mottakere så vil det gi en enorm positiv effekt på samfunnet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...