Gå til innhold

Analog sorthvitt for nybegynner.


Anbefalte innlegg

Hei folkens.

 

Senere i år skal det bli litt skolearbeid med analogfoto. Har for den anledning et eldre Nikomat EL kamera samt 28/2.8 Ai-S, Nikkor-H-C 50/2 og en Nikkor-Q Auto 135/2.8. Regner med at disse skal gjøre susen og dekke det jeg ønsker.

 

Før jeg kommer inn på det jeg virkelig trenger hjelp med, er jeg nyskjerrig på hva for slags modell dette kameraet er. Det jeg finner som står på det er:

 

Nikomat EL, serienummer 5454652 og er produsert i Japan. Fint om noen kan linke til en database?

 

Lette også forgjeves etter en norsk fotograf sin side der han har testet veldig mange eldre objektiver. Forslag?

 

 

------

 

Så til de viktigste spørsmålene:

 

- Anbefalt sorthvitt film. Både grovkornet til røffere gatefoto og finkornet til landskap/portrett er kjærkomment. Må kunne fremkalles i en butikk i Oslo mtp at det ikke er sikkert vi får tilgang til mørkerom og opplæring i det.

- Filtere? Sett mange bruke forskjellige fargefiltere ved sorthvitt analogfoto, og har lest meg frem til at det hjelper ift å få de "riktige" gråtonene. Har f.eks. tenkt at en middels oransje kan passe fint å ha i sekken hvertfall. Andre forslag?

 

Noe annet spesielt jeg absolutt må ha?

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan lese litt om kamera her.

 

Jeg kjøpte en finkornet Rollei film av Antonio Stasi (i Bergen) for noen år siden - den tror jeg blir fin til landskap. Jeg har også brukt Kodak BW400CN en del - den er ikke veldig kornete, men bør være grei til gatefoto.

 

Det er nok andre her som kan bidra med mer fornuftig info.

Lenke til kommentar

 

 

Ser forresten inne på siden om kameraet at det krever et AA/AAA batteri. Fant luka men sliter dog med å få åpnet den i frykt for at den brekker. Any pointers?

Her finner du alskens manualer til kameraer fra de siste hundre årene.

 

Og har du ikke tenkt og fremkalle sort/hvit filmer selv anbefaler jeg at du bruker filmer som kan behandler i C41 veske "fargefilm" siden det fortsatt er kurrant og få gjort i fotobutikker. Kodak BW400CN som tomsi nevnte er en sådan C41 film.

 

Edit: heter vel Nikkormat EL, og kanskje en W etter?

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Fant ut det med batteriet i stad. Var ikke et AA-batteri, men noe som lignet på et dverg-AAA 6volt, så får jeg kjøpe meg noe slikt.

 

Takk for tipset Nautica. Får lese meg litt opp på filmer som kan fremkalles i C41-væske. :)

 

På kameraet står det Nikomat faktisk, der Nikon-logoen står nå, altså på fremsiden av prismehuset. Står også EV på skråflaten på fremsiden av blitzkoblingen i "bakken" ned mot Nikomat logoen. Er vel en eldre skrivemåte enn Nikkormat.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...