Gå til innhold

Dette skjer når du røsker ut PC-delene ? mens maskinen står på (Ekstra)


Anbefalte innlegg

 

 

Jeg har trekt ut sata og strøm kabelen flere ganger mens pcen har stått på, for å finne ut hvilke komponeter som lagde støy. Når jeg trakk ut kabelen til hardisen fryste bare skjermbilde frem til jeg igjen satt inn kabelen, og kunne bruke windows (7) videre som om ingen ting har skjedd. Så jeg synes det er rart at skjermen deres blir blå? Kanskje det har noe med w8 å gjøre ?

Akkurat det samme er min erfaring. (var på en Dell Optiplex 9010 med SSD og Win7)

Lurer på om dette er pga at det var strømkabelen som ble trekt ut, og ikke datakabelen.

Gamle Dell-maskiner hadde neppe tålt det samme. Selv det å sette i feil minnebrikker (for raske/ikke støttede) kunne være nok til at den tok kvelden permanent.

 

Også mista HD ved lukking av kabinettdøra fordi strømkabel hadde kilt seg i mellom. Hørte spraking som ved kortslutning, og det var det siste jeg så til den.

 

Skulle likt at dere gjorde noe aktivt på PC før dere napper minnebrikker, for å se om det fremprovoserer kortslutninger eller ikke. Mulig dere gjorde det, men det er ikke nevnt spesielt, bare at pc er på...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 3 måneder senere...

Min far gjør dette hele tiden (rart at vi formaterer så mye i familien, Og ikke bare at overklokking tar knekken på Os :whistle: ) Så sier jeg: Du vet vel at dette ikke er sunt for pc`en, Du kommer til å ta knekken på den :p. Men han sier bare: Ehh joa, Gammal maskin, Bryr meg ikke så mye om det :p Dette er blitt gjort flere ganger, Det er en C2Q, 4gb DDR2 og ATI X600 eller noe lignende :) Det tusler å går ennå (delvis) Må bare nappe ut Power ledning in og ut for at den skal starte

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Akkurat om hw'et ødelegges eller ikke av at man napper det ut mens det er i gang, kortslutter noe eller utsetter det for statisk elektrisitet tror jeg bare er ren tilfeldighet. Tror det kommer helt ann på hvor det statiske "går inn" i hardwaren, hva som kortsluttes osv. Så å si at det er "trygt" synes jeg lite om, da det nesten oppfordrer til å være uforsiktig.

 

En kompis av meg (knopflerbruce hær på forumet :p) heiv engang 2stk 7900gtx på en dynge bobleplast jeg hadde liggende på gulvet, og begge døua. Heldigvis var det hans kort :p Nå er bobleplast ganske statisk, og har flere ganger fått tilsendt hw pakket i bobleplast av folk som har vært dødt når det annkommer.

 

Husker stoolman også nevnte engang at han hadde drept en phenom2 quadcore med et lite statisk støt fra fingern, og det er bare en liten cpu med masse "avledende" metall i heatspreadern.

 

Det er en grunn til at antistatiske poser eksisterer for å si det sånn. Best å være føre var spør du meg ;)

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Betaler jeg for DETTE? (Det er en "Ekstra"-artikkel)

 

For det første gjør dere om myten slik det passer dere, for at den skal stemme med det resultatet dere "avdekker" i "testen". Deretter slenger dere på en liten "men det kan forekomme skader på sikt, så vi har ikke bevist noe som helst" til slutt. Sorry, men hvis dere har ønske om å framstå som seriøse bør dere revurdere artikler på dette nivået..

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det slike tester beviser er jo faktisk flere ting :

 

*Statisk elektrisitet er ikke lenger så "farlig".

*Dagens datakomponenter tåler en god støyt!

 

...og nettopp dette er det aller største problemet med slike tøyseartikler. Her trekker du en hel masse konklusjoner fordi du synes det passer med en eller annen idé du har om hvordan ting henger sammen.

Saken er at denne "testen" ikke sier noe som helst om statisk elektrisitet eller hva datakomponenter tåler. Vet vi at resultatet ville blitt annerledes med to år gamle komponenter? Eller fem år gamle komponenter? Og om det gjorde det - beviser det egentlig noe som helst, så lenge man uansett bare tester svært få eksemplarer uten å ha noen mulighet til å kontrollere om eventuelle feil oppstår som følge av handlingen, eller bare tilfeldigvis på samme tidspunkt?

Lenke til kommentar

 

Det slike tester beviser er jo faktisk flere ting :

 

*Statisk elektrisitet er ikke lenger så "farlig".

*Dagens datakomponenter tåler en god støyt!

...og nettopp dette er det aller største problemet med slike tøyseartikler. Her trekker du en hel masse konklusjoner fordi du synes det passer med en eller annen idé du har om hvordan ting henger sammen.

Saken er at denne "testen" ikke sier noe som helst om statisk elektrisitet eller hva datakomponenter tåler. Vet vi at resultatet ville blitt annerledes med to år gamle komponenter? Eller fem år gamle komponenter? Og om det gjorde det - beviser det egentlig noe som helst, så lenge man uansett bare tester svært få eksemplarer uten å ha noen mulighet til å kontrollere om eventuelle feil oppstår som følge av handlingen, eller bare tilfeldigvis på samme tidspunkt?

 

 

Nå feiltolker du meg såpass mye at jeg må bare påpeke at :

 

1 : Dette er mine subjektive tolkninger.

2 : Jeg sier på ingen måte at man ikke skal være forsiktig men at komponentene man kjøper i dag faktisk har bedre byggekvalitet enn det man fikk for flere år siden.

 

Det er jo flere grunner til dette , men hovedsakelig så har jo selskapene som selger hovedkort osv måttet ta imot en god del retur , når de også vil slite med å finne feilene med en gang sier det seg selv at det lønner seg å lage produkter som tåler litt mer og dermed får man jo mindre retur.

 

Og hadde det vært sånn at "samtlige" produkter som selges må taes i med silkehansker (dvs antistatisk armbånd , egen matte for å hindre statisk elektrisitet og alt annet som kan brukes i denne sammenheng) så hadde trolig ikke forbrukerne kjøpt noe i det hele tatt...

Lenke til kommentar

Var så uheldig å nappe ut en molex kontakt en gang mens pc'n var på. Endte med at strømkabelen smeltet fast i harddisken (5.5V + GND pinnene tror jeg det var). Fjernet det som var smeltet med kniv/tang, og brukte disken nesten 24/7 i 7-8 år uten problemer, før jeg ikke tok sjansen lenger og byttet den ut for et par måneder siden. ;)

Lenke til kommentar

 

Det slike tester beviser er jo faktisk flere ting :

 

*Statisk elektrisitet er ikke lenger så "farlig".

*Dagens datakomponenter tåler en god støyt!

...og nettopp dette er det aller største problemet med slike tøyseartikler. Her trekker du en hel masse konklusjoner fordi du synes det passer med en eller annen idé du har om hvordan ting henger sammen.

Saken er at denne "testen" ikke sier noe som helst om statisk elektrisitet eller hva datakomponenter tåler. Vet vi at resultatet ville blitt annerledes med to år gamle komponenter? Eller fem år gamle komponenter? Og om det gjorde det - beviser det egentlig noe som helst, så lenge man uansett bare tester svært få eksemplarer uten å ha noen mulighet til å kontrollere om eventuelle feil oppstår som følge av handlingen, eller bare tilfeldigvis på samme tidspunkt?

 

 

Jeg føler det poenget hadde stått sterkere om de som forfekter at statisk elektrisitet er veldig viktig hadde hatt solide grundige forskningsartikler å basere seg på, har de?

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Jeg føler det poenget hadde stått sterkere om de som forfekter at statisk elektrisitet er veldig viktig hadde hatt solide grundige forskningsartikler å basere seg på, har de?

 

AtW

 

 

Husker ikke helt i farta (skal prøve å lete opp senere) men har faktisk lest en artikkel som var skrevet tidlig på 2000 omtallet skadene statisk elektrisitet forårsaker og hvordan man kan unngå dette til en viss grad med bedre design og beskyttelse av komponentene.

Mener at et av forslagene var en "coating" over Pcb'en som sørger for at det blir mindre sannsynlig for at to små kretser feilkobles eller blir ødelagte av litt statisk elektrisitet.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Morro. ^^ Ikke at HW.no har testet noe nytt, da dette har jeg med jevne mellomrom testet i en årrekke, og sikkert andre som har en del erfaring med også. Både med vilje og ikke. 

Nå har det seg altså slik at det meste i en PC i dag er designet med en god del missbruk i tankene.

 

SATA-strømkontakten er et god eksempel. Ser du nøye på den, så vil du se at jordpinnene er lengre enn de andre (og det er flere av dem). De er altså satt opp på en slik måte at harddisken/SSD'en alltid kobles mot jord først. Dette forhindrer en god del ulykker (i kombinasjon av en stivere plugg/pinner), som mange kanskje har opplevd på gamle ATA-disker (eller de aller eldste SATA) som brukte molex-tilkobling. På molex så kunne man godt ødelegge utstyr, da disse ikke alltid løste ut alle pinnene på eksakt samme tidspunkt, og hadde i tillegg flere andre svakheter. 

 

Disse prinsippene som på SATA-kontakten er også delvis i samme grad brukt på minnebrikker og PCI-e slots.

 

Et annet eksempel er at moderne PSU'er og HK i dag gjerne har en bråte sikkerhetsfunksjoner som har alt fra overeffektvern, overspenningsvern, overstrømvern, sikring, jording via. kabinettet i seg selv, flere rails m.m.

Disse vil slå ut om det viser seg at det blir en kortslutning noe sted. Samt at det kan nekte å starte maskinen om en kontinuerlig kortslutning er detektert. De fleste HK/PSUer jeg har hatt gjør dette, til stor glede for en kar som meg.  

 

På toppen av det hele så er det også slik at Pci-e 6 pin og 8-pin har en og to kontroll-pinner hvor skjermkort bla. sjekker om du har koblet til riktig kontakt (f.eks at du ikke har presset en 6-pin i en 8-pins, når dette er nødvendig). Dette for å unngå å smelte isolasjon/kortsluting.  

Edit: Hva angår statisk elektrisitet så er det jo litt frem og tilbake. Ofte vil nesten alt i maskinen ha felles jordpotensiale, og følgelig er dette langt mindre problematisk på en allerede fungerende PC, enn når man skal bygge den for først gang. Da man typisk vil komme i kontakt med dette jordpotensialet før man tar på følsom elektronikk. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Seriøst, fuck off. Dette er svindel. Det er jo ikke måte på MAKAN TIL DRIT dere har begynt å legge ut til oss som "betaler" for litt "ekstra kvalitet" på skribleriene deres.

Sett lærlingene og utplasseringselevene til noe fornuftig i stedet for å la de publisere slikt drit.

Lenke til kommentar

Seriøst, fuck off. Dette er svindel. Det er jo ikke måte på MAKAN TIL DRIT dere har begynt å legge ut til oss som "betaler" for litt "ekstra kvalitet" på skribleriene deres.

 

Sett lærlingene og utplasseringselevene til noe fornuftig i stedet for å la de publisere slikt drit.

Du behøver ikke oppføre deg som en hestk%k bare fordi du ikke likte en artikkel. Det var omtrent fem-seks minutter med underholdning.

 

Slutt med din forsøpling av forumet.

Endret av tore_v1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...