Ida Oftebro Skrevet 20. august 2013 Skrevet 20. august 2013 Store forskjeller på plattformene.Så mye tjener du på en app
MrL Skrevet 20. august 2013 Skrevet 20. august 2013 Hvilke innteker har man egentlig på iOs plattformen, hvis man lanserer en gratis app? Er det et lignende annonse/reklamesystem som på Android?
Simen1 Skrevet 20. august 2013 Skrevet 20. august 2013 Hvor mye tjener Apple, Google og Microsoft på apper som andre lager? Prosentsatser? Faste beløp? Tar de alle reklameinntektene selv?
Brutal_Bob Skrevet 20. august 2013 Skrevet 20. august 2013 Apple tar 30% av inntektene uansett om det er reklamebasert eller betal-app. Grunnen til at man tjener mer på IOS enn de andre platformene, er at de andre har basert seg på at appene skal være gratis for å trekke kundene over dit. Det betyr at kundemassen hos IOS er mer betalingsvillig enn hos konkurrentene. Reklamebasert inntekt er ikke noe man kan lykkes med dersom markedet er kun Norge.
Nimrad Skrevet 20. august 2013 Skrevet 20. august 2013 <p>Hvor mye tjener Apple, Google og Microsoft på apper som andre lager? Prosentsatser? Faste beløp? Tar de alle reklameinntektene selv?</p> Google, MS og Apple tar 30% av prisen på apper som koster. Reklameinntekter på gratis-apper tar de i utgangspunktet ikke, med unntak av når de velger å bruke f.eks. Google Ads så tjener jo Google på det.
SPRCO Skrevet 20. august 2013 Skrevet 20. august 2013 Reklamebasert inntekt er ikke noe man kan lykkes med dersom markedet er kun Norge. Snakker du av erfaring? Etter det jeg har erfart er impressions/trafikk fra Norge blant det best betalte.
Twinflower Skrevet 20. august 2013 Skrevet 20. august 2013 (endret) InApp-purchases er også en viktig inntekskilde for utviklere av gratisapper. (Personlig så *hater* jeg dette fenomenet og jeg heller vil betale ektra for et fullverdig program/spill enn å hele tiden føle at jeg må spe på med mer penger for å få mest mulig ut av spillet) Endret 20. august 2013 av Twinflower 3
Gjest Slettet-qfohT7 Skrevet 20. august 2013 Skrevet 20. august 2013 InApp-purchases er også en viktig inntekskilde for utviklere av gratisapper. (Personlig så *hater* jeg dette fenomenet og jeg heller vil betale ektra for et fullverdig program/spill enn å hele tiden føle at jeg må spe på med mer penger for å få mest mulig ut av spillet) Jeg har faktisk tatt meg selv i å tenke at jeg kunne lagt igjen et par kroner, men de fleste tar så groteskt mye penger for in-app purchases at jeg lurer på om noen noensinne kjøper dette. Når det koster 3 dobbelte av selve appen for å få noen ekstra in-game kroner skjønner ikke jeg hvem som biter på.. Selv har jeg laget en quiz app til iOS, og har tjent 5kr så langt. yayy!
_troffen_ Skrevet 21. august 2013 Skrevet 21. august 2013 InApp-purchases er også en viktig inntekskilde for utviklere av gratisapper. (Personlig så *hater* jeg dette fenomenet og jeg heller vil betale ektra for et fullverdig program/spill enn å hele tiden føle at jeg må spe på med mer penger for å få mest mulig ut av spillet) Jeg har faktisk tatt meg selv i å tenke at jeg kunne lagt igjen et par kroner, men de fleste tar så groteskt mye penger for in-app purchases at jeg lurer på om noen noensinne kjøper dette. Når det koster 3 dobbelte av selve appen for å få noen ekstra in-game kroner skjønner ikke jeg hvem som biter på.. Selv har jeg laget en quiz app til iOS, og har tjent 5kr så langt. yayy! Er appen din gratis medreklame? Hvilken reklametjeneste bruker du i såfall?Har laget et par apper jeg også, men ikke prøvd gratis med reklame ennå. Vurderer det for neste prosjekt :-)
Brutal_Bob Skrevet 21. august 2013 Skrevet 21. august 2013 Reklamebasert inntekt er ikke noe man kan lykkes med dersom markedet er kun Norge. Snakker du av erfaring? Etter det jeg har erfart er impressions/trafikk fra Norge blant det best betalte.Problemet med det norske markedet er at det er forferdelig lite, og nordmenn er utrolig lite interessert i å trykke på reklamer. Og man får ikke noe særlig betalt for visninger at reklamebanner i appen, kun dersom noen trykker på den og sjekker ut reklamen den fører til. Så selv om trafikken fra Norge er godt betalt i forhold til andre land, er volumet så lavt at det knapt merkes.
_Brukernavn_ Skrevet 21. august 2013 Skrevet 21. august 2013 Å bruke et aritmetisk gjennomsnitt for å representere disse tallene gir utrolig misvisende resultater. Noen få utviklere håver inn millioner på de mest populære appene, mens majoriteten sitter igjen med lite eller ingenting. Dissse tallene sier oss ingenting om sannsynligheten for å lykkes på noen av plattformene, eller hva man kan forvente å tjene. Medianen ville nok vært mer representativ. Vanligvis kan man anta at 10% av utviklerne genererer 90% av inntektene. Noen få går akkurat i pluss, mens majoriteten ikke tjener noen ting.
laserlars Skrevet 21. august 2013 Skrevet 21. august 2013 Jeg har faktisk tatt meg selv i å tenke at jeg kunne lagt igjen et par kroner, men de fleste tar så groteskt mye penger for in-app purchases at jeg lurer på om noen noensinne kjøper dette. Når det koster 3 dobbelte av selve appen for å få noen ekstra in-game kroner skjønner ikke jeg hvem som biter på.. Selv har jeg laget en quiz app til iOS, og har tjent 5kr så langt. yayy! 5 kr ? Wild guess: google ads ?
Gjest Slettet-qfohT7 Skrevet 22. august 2013 Skrevet 22. august 2013 Er appen din gratis medreklame? Hvilken reklametjeneste bruker du i såfall?Har laget et par apper jeg også, men ikke prøvd gratis med reklame ennå. Vurderer det for neste prosjekt :-) Niks, jeg begynte med å ta minimumspris, men det gikk så dårlig at jeg la den ut gratis. Det er ikke reklame i den, da det er for lite volum til at det hadde hatt noe for seg. Mulig det var 7kr jeg kom til, men poenget var uansett laber inntjening på et mettet marked Nå var uansett ikke poenget med appen å tjene penger, men å lære iOS programmering, så sånn sett funka det bra
strategy Skrevet 22. august 2013 Skrevet 22. august 2013 Som -=Pro=- kommenterer, så er det ret misvisende at snakke om gennemsnittet. I tillæg til at det ofte er en lille del af udviklerne der tjener de fleste af pengene, så er der jo også stor forskel på platformerne. Bl.a. er tærsklen for at blive Android udvikler væsentligt lavere end IOS, hvorfor der udvikles ekstremt mange, ekstremt ringe apps på Android. Den slags apps tjener - selvsagt - ikke penge, men de er jo naturligvis med til at trække ned gennemsnits indtjeningen per app på Android. Skal man få nogle seriøse statistikker må man først filtrere ud "støj" af den slags. Derved ikke sagt at der ikke er forskel på hvad man kan tjene på Android og IOS, fordi det er der selvsagt - men forskellen er ikke så stor som man gerne vil gøre den til. Jeg kender flere udviklerer der har apps der gør det bedre på Android en på IOS - det som man må forstå er at der er tale om forskellige markeder, og positioneringen i markedet (konkurrenter, timing, indtjenings kanaler, osv) har væsentligt mere at sige for ens success end hvilket operativ system det kører på. 1
EnvyAndroid Skrevet 23. august 2013 Skrevet 23. august 2013 Jeg har en app som jeg har lagt ut i Google Play som 2 versjoner: gratis og betalt. Brukerene får da mulighet for å betale for appen hvis de liker den. Begge appene har samme funksjon og innhold, ingen begrensninger på gratis versjonen. Det er mange som kjøper den rett og slett fordi de liker at gratisversjonen ikke er ødelagt med reklame/annet tull. Man blir selvsagt ikke rik på det. Men jeg synes det er verdt det.
Choppercon Skrevet 19. september 2013 Skrevet 19. september 2013 Hvor mye tjener Apple, Google og Microsoft på apper som andre lager? Prosentsatser? Faste beløp? Tar de alle reklameinntektene selv? Jeg har laget en app til ios som koster 7kr. Apple tar 30% av inntektene.
Anbefalte innlegg