Gå til innhold

Brenner ikke for film lengre.


Anbefalte innlegg

I 2013 har jeg kanskje sett 10 filmer. 8 av dem på kino.

 

Etter å ha brukt skammelig mange timer på diverse TV-serier de to siste årene, har interessen min for film gradvis gått nedover. Vet ikke helt hva jeg vil med denne tråden, men lurer på om seriefreaks der ute føler det samme?

 

Jeg nyter selvfølgelig en god film fortsatt, men jeg merker jeg har svært liten tålmodighet for 'the mediocre'. Distansen mellom en middelmådig film og en middelmådig serie er meget lang, føler jeg.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har også fått den følelsen over tid. For meg blir filmer ofte overfladiske, klisjéaktige og prøver å fortelle en altfor lang og komplisert historie på altfor kort tid. Jeg er generelt mer glad i serier da de kan ta seg tid til å fokusere på karakterene og detaljene i en historie. Men det forutsetter jo så klart at serien fører noe sted og ikke bare går og går uten å nærme seg noen slutt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Wow... akkurat som å høre mine egne tanker.

 

Jeg har alltid sett på meg selv som en slags "flimbuff". Samler på DVD'er (som nå har gått over i Blu-Ray seff). Jeg pleide å laste ned masse dvd-imager, istedetfor en 7-800mb AVI, brenne ut, se på for så og kjøpe filmen etterpå. Det ser jo bedre ut i hylla med en original. :p

 

Men, som du, i dem siste to åra har interessen dalt mer og mer. Jeg ser mindre og mindre film og det til tross for at jeg nå har mye raskere internett, mye mer lagring og ikke minst Netflix i tillegg. Virker på meg som om jeg har "for dårlig tid" til å sette meg ned og se en film. Men det er jo feil det også, siden jeg lett kan chaine både en, to og tre episoder i slengen av en serie jeg liker.

 

Vet ikke helt hva dette kommer av, men det kan også ha noe med at TV-serier er i ferd med å bli den nye storsatsinga. Populariteten for formatet øker stadig. Husker at det er ikke sååå lenge sida at hver gang vi så en Hollywood-skuespiller gjøre TV-serier så tenkte vi "Åh... er det alt du får til om dagen?" Mens nå i dag så er det ikke sett på som et tilbakesteg å spille i serier... ikke engang gjesteroller.

Lenke til kommentar

Ta det som en positiv ting. Selv har jeg etterhvert gått lei av både film/serier og musikk i mer eller mindre grad, men synes egentlig det bare er en kjempestor fordel totalt sett. Har kastet bort masse tid og ressurser gjennom årene på dette, men det slipper jeg heldigvis nå. :)

Lenke til kommentar

Jeg har alltid vært interessert i musikk, film, tv og dataspill, men interessen for alt sammen har dabbet av en del med årene. Fortsatt hører jeg mye på musikk, men etter at jeg fikk Spotify er det sjelden jeg gidder sjekke nyheter, kjøpe en CD-plate eller noe sånt. Selvsagt oppdaterer jeg spillelisten en gang i blandt, men som regel bare for å legge til noen sanger, eller slette noen jeg er lei av.

 

Med film er det mye av det samme. Det er enkelte filmer jeg gleder meg til (Kick-ass 2, Superman vs Batman, Avengers 2 etc), men som regel tar jeg de bare på streaming-sider, og som regel oppdager jeg fort at når en film jeg har gledet meg til lenge er ute, gidder jeg knapt bruke tid på å vurdere om jeg skal se den eller ikke. Jeg dropper det like greit. TV har jeg ikke lengre (dvs har tv, men ikke dekoder eller lisens), og ser jeg en tv-serie sitter jeg som regel med 3DSen eller iPaden og gjør noe annet, mens tv-serien står på i bakgrunnen.

 

Spill? På det verste kjøpte jeg to, tre fullversjoner i uken. Nå er det to, tre fullversjoner i måneden, og ikke alltid det engang. (tenker på spill til fullpris, dsv 300 spenn eller mer.) I stedet kjøper jeg billige spill på eShop (3DS og Wii U), eller tester nye indiespill.

 

Men hva så? Interessen vår vil alltid være i utvikling, og det man synes er kjedelig i dag, kan være den nye favoritten om ett år eller to, og motsatt. Bare man har det moro er det ikke så nøye hva man gjør. Liker man ikke film lengre er det bare å slutte å se. Man kan jo ta det opp igjen senere om man føler for det. En film blir sjelden utdatert. ;)

Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Mhm. En film varer jo bare i knappe 2 timer som regel, og det blir ofte sånn att man ikke rekker og bli ordentlig kjent med karakterene og historien på en måte. Kan bli litt hastet igjennom. Er mange filmer som skulle vært lange serier!

Lenke til kommentar

Er nok mange som har det sånn, meg selv inkludert. Ser mye mer serier enn filmer. Serier gir meg en mye bedre mulighet til å bli kjent med karakterer og historier over tid. Dessuten er det lettere å sette av tid til å se en episode på 40-60 minutter med noe jeg kjenner til fra før, hvor jeg VET hva jeg får, fremfor å sette av kanskje 2-3 timer på noe jeg stort sett ikke vet hva er eller hva jeg kan forvente av.

Lenke til kommentar

Ser egentlig lite serier også. Dagens serier er egentlig bare såpeoperaer som drøyer og drøyer og skal hales ut flest mulig sesonger. Skalte miniserier er dog trolig det beste som finnes. Da har man et litt lengre format en vanlig film men det blir likevel ikke såpeopera ut av det.

Lenke til kommentar

Er vel en av få som liker filmer best her tydeligvis. Føler at det er for få serier som er skikkelig, skikkelig gode. For mye filler-episoder og lignende og faller ofte av serier underveis. Syns ofte skuespillet kan være så som så i mange serier også. Legg merke til hvordan du bare ser noen skuespillere i kun tv-serier. Er selvfølgelig mange dårlige skuespillere i film også, don't get me wrong, men uansett.

Ser selvfølgelig poenget med karakterutvikling og lignende, men holder en knapp på film likevel.

Morsomt å se forskjeller.

Lenke til kommentar

Jeg foretrekker også film, men for min del er en god serie og en god film like fett. Problemet med serier for min del er at de jævlig ofte melkes til helvete og tilbake, og de kjører gjerne på med en, to, tre, fire sesonger for mye. Litt som filmer med femten unødvendige oppfølgere. Men de filmene holder jeg meg for det meste unna.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Altfor mye filmer som skuffer for tida. Filmer er ikke like spennende som jeg tidligere syntes. TV har mye utvikling igjen før de innser at de kan fokusere mer på slikt som gjør serier som Breaking Bad, The Wire og Mad Men bra.

 

Mistet mye av interessen for film de siste 10 årene på grunn av tv har vokst seg så mer voksent, og samtidig mye mer interessant fordi du blir kjent med karakterene. Samtidig som du får sett flere sider enn man får i en 2 timers film troverdig.

 

Jeg føler færre filmer interesserer meg utenom det jeg har et forhold til fra før av (f. eks Marvel, Star Trek o.s.v). Komedier på film er sjelden noe bra lengre synes jeg, utenom dramakomedier. Der overgår komiserier utenfor mainstream-serier veldig for tiden (Louie, Legit, The League, Curb Your Enthusiasm). Strike Back er f. eks en serie som jeg heller vil bruke tid på enn det meste av actionfilmer i dag.

 

På en måte liker jeg begge tingene like mye, men jeg vipper mest over til tv fordi det er mer det som engasjerer meg enn film akkurat nå.

Lenke til kommentar

Interessant å høre deres synspunkter. Jeg føler selvagt også slik som mange andre at en film blir kort, tom, og tar seg lite tid til karakterene. Det er noe med det å forstå karakterens utvikling som har fascinert meg mest med serier som f.eks Mad Men, Sons of Anarchy, Breaking Bad osv. Fantastiske serier med sterke og forandrende karakterer.

 

Noen her mener at seriene blir såpete og langtekkelig, også forståelig. Mange rævva serier der ute, ingen tvil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...