Gå til innhold

FM14 - Generell diskusjon rundt/ om Football Manager 2014


Anbefalte innlegg

Man må jo bruke sunn fornuft. Forskjellige lederstiler gjør forskjellige utslag. Det skal FM ta høyre for, så i bunn og grunn er det ingenting som er fasit, og det kan slå begge veier når som helst. Hvorfor maser vi egentlig så mye om teamtalken? Ingen kan vel fastslå hvor stor/liten effekt den faktisk har. Det vi KAN fastslå, er at om man mister en ledelse på to mål i hytt og pine, og det laget som dominerer mest kan tape like fort som det som blir overkjørt.

 

Husk; dette gjelder både for CPU'en og meg selv. Etter å ha tapt 2-3 kamper mot dårligere lag enn meg, som jeg dominerer noe helt vanvittig, så kan jeg vinne mot lag som er bedre, der jeg scorer på alle mine sjanser. Det er spillets balanse som er gått amok etter de to siste patchene.

 

Man må jo bruke sunn fornuft. Forskjellige lederstiler gjør forskjellige utslag. Det skal FM ta høyre for, så i bunn og grunn er det ingenting som er fasit, og det kan slå begge veier når som helst. Hvorfor maser vi egentlig så mye om teamtalken? Ingen kan vel fastslå hvor stor/liten effekt den faktisk har. Det vi KAN fastslå, er at om man mister en ledelse på to mål i hytt og pine, og det laget som dominerer mest kan tape like fort som det som blir overkjørt.

 

Husk; dette gjelder både for CPU'en og meg selv. Etter å ha tapt 2-3 kamper mot dårligere lag enn meg, som jeg dominerer noe helt vanvittig, så kan jeg vinne mot lag som er bedre, der jeg scorer på alle mine sjanser. Det er spillets balanse som er gått amok etter de to siste patchene.

 

Det er greit det. Jeg sier ikke at spillet er perfekt eller at en ikke skal bruke sunn fornuft. Jeg mener bare at en skal spille enormt godt og lede med mer enn 3 mål for at en skal si at en er fornøyd ved pause. Det nytter ikke at en leder med 2 eller 3 mål. Det er flere faktorer som spiller inn...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Hva er poenget med å si det? Jeg sier det aldri og har ikke gjort det på mange år. Jeg venter med å si det til kampen er ferdig. I pausen bør man motivere spillerne til å prestere bedre, ikke gjøre de umotiverte og ukonsentrerte ved å si at en er fornøyd.

 

Hvis du aldri sier deg fornøyd, gjør du enten feil, eller så spiller laget ditt aldri bra, for i en del tilfeller er det å være fornøyd den optimale teamtalken. Hvis man har prestert bedre enn forventningene, skjerper ros motivasjonen til spillerne, så når du bare kritiserer fungerer det motsatt av hva du ønsker. Ros og kritikk på de riktige tidspunktene, ikke bare kritikk.

Lenke til kommentar

 

Hvis du aldri sier deg fornøyd, gjør du enten feil, eller så spiller laget ditt aldri bra, for i en del tilfeller er det å være fornøyd den optimale teamtalken. Hvis man har prestert bedre enn forventningene, skjerper ros motivasjonen til spillerne, så når du bare kritiserer fungerer det motsatt av hva du ønsker. Ros og kritikk på de riktige tidspunktene, ikke bare kritikk.

 

Du kan si at de spiller bra, men kan spille bedre. Det er en annerkjennelse samtidig som en forlanger mer. En teamtalk jeg bruker veldig ofte og som fungerer like godt i dette spillet som i tidligere versjoner. Det en derimot ikke bør bruke er at en sier at de spiller bra. Punktum. Den fungerer ekstremt sjelden. Rosen bør hovedsaklig komme ved kampslutt...

Lenke til kommentar

Da er du av de få, eventuelt har du truffet midt i blinken på taktikk og tilfeldighetens herligheter. Tilfellene jeg og DJ dark snakker om er diskutert i hvert eneste forum som har en tråd om FM14. Det er ingen tilfeldighet at det er vi som har "uhell" med oss. Det er tilfeldig at du ikke har noe problem, heller.

Du ser også bort ifra alt jeg skrev. Jeg kom med hauger av eksempler, jeg er en veteran i FM/CM, og jeg vet veldig godt hvordan teamtalk fungerer, og jeg følger "sunn fornuft". Hva er så grunnen?

 

Som jeg også har nevnt, så godtar jeg at tilfeldigheter og unntak skjer resultatmessig og prestasjonsmessig, men jeg godtar ikke at det er regelen framfor unntaket. Jeg vet hvordan en "kollpas" kan forekomme, jeg har også en rasjonell forståelse for hvor ofte det bør skje, uten at man skal rive seg i håret av uforstående frustrasjon, som jeg absolutt ikke er alene om. Hadde det ikke vært for google, og andres frustrasjon, så hadde jeg fremdeles prøvd, feilet og trodd det bare var jeg som på et helt utrolig vis etter tre sesonger, og uendelig med analysering og "feilsøking" ikke fikk det til. Det tok meg 2 minutter å finne ut at denne frustrasjonen deles av uendelig mange andre rundtom på nettet.

Teamtalk:

Ingen "triks" med teamtalk. Selvfølgelig er det ikke det. Den har er jo strengt talt ifølge utviklerne marginal effekt, men som de så fint sier, så kan mange små ting forandre mye; jeg tolker det slik: det åpner for det man stort sett omtaler som unntak (stygge tilfeldigheter). Det jeg og DJdark snakker om, er at det er blitt motsatt. Ingen verdens ting tilsier at resultatene blir som de blir.

 

Hva er problemet da? Spillet eller spillerne? :p

 

Så, jeg kan vel servere samme kommentar tilbake, og be deg om å komme deg ut av "denial" inntil du har faktisk kan bortforklare at det er så mange som sliter med de samme problemene, og aldri har hatt lignende vanvittige problemer i tidligere FM-spill, som inkluderer meg.

 

Vil du dele taktikken med oss? Hvor lenge har du spilt, og under hvilken patch spiller du?

 

Kan godt dele taktikken, men det er ikke noe hokus-pokus med den, så vidt jeg skjønner. 4 i forsvar med vingbacker, to DM, 3 AMC (1 med angrep, 2 med støtte) og en enslig spiss. Standard mentalitet og balansert flyt pluss en del instruksjoner. Jobb ballen inn i boksen, pasning i rom, press motspillere, høyere tempo ... Alle oppe i angrep er satt til å drible mindre og skyte sjeldnere, inkludert spissen, jeg hater håpløse langskudd (de fleste jeg har sett som klager, har masse sjanser, men mange er langskudd eller andre dårlige sjanser). AMC er satt til flere direkte pasninger. Spissen er rask og blir foret med løpeballer, det er vakkert hver gang det skjer ....

 

Har også hatt suksess med en veldig defensiv taktikk.

 

 

Jeg spiller alltid nyeste patch.

 

Hvis spillerne konsekvent kollapser eller taper selv om de mener de dominerer / har mange avslutninger, er det definitivt spillernes feil, ja ... det er ikke tilfeldig eller en konspirasjon i spillet.

Lenke til kommentar

 

Hvis spillerne konsekvent kollapser eller taper selv om de mener de dominerer / har mange avslutninger, er det definitivt spillernes feil, ja ... det er ikke tilfeldig eller en konspirasjon i spillet.

Da følger jeg opp spørsmålet:

Hvordan kan det være spillernes feil, når dette er et "problem" som har oppstått etter en/to patcher i kun dette spillet? I fjor var konspirasjonen (som ble benektet her inne akkurat som du gjør angående dette) innlegg, og at man slapp inn mål for lett på innlegg og cornere. To uker etterpå kom en patch, der utviklerne tydelig og høyt sa de hadde prøvd å fikse nøyaktig det problemet. Det var altså ikke spillernes feil, det var ubalanse i spillmotorens kalkuleringer. Man kunne fint finne en "workaround", som jeg klarte selv den gangen (før patchen kom). Jeg kjørte ving-basert angrep. Kun innlegg. Begge vingene hadde 17+ i innlegg. og en høy spiss med syk heading. Jeg bøtta inn så mye mål at det var komisk med en møkkaspiss som kun var høy og hadde god heading.. Jeg fant ut dette med å analysere akkurat som jeg har gjort med disse problemene. Jeg klarte i det tilfellet å "exploite" feil i spillmotoren. Man kan fint "trikse" seg til at dette ikke lenger er et problem, og det er sikkert "triks" som gjør at man kan bruke disse problemene til egen fordel. Jeg har nå laget en ny taktikk. Jeg scorer langt mer, samtidig som har jeg LANGT færre skudd på mål. Eneste kampen jeg har tapt på 7 kamper, er den jeg dominerte.

 

La meg også presisere at dette ikke bare gjelder spillere (meg selv), dette gjelder alle klubber, alle resultat og alle hendelser. Forstå meg rett, jeg sier IKKE at dette kun gjelder resultater som går mot MEG, men det er et mønster som ligger dypt i spillmotoren, og at det er noe virkelig blåst som foregår i den, med alle resultater i spillet atm.

 

Du kaller det konpisrasjon, jeg kaller det ubalanse og i verste fall BUG. Lær deg forskjellen, så går denne samtalen enda bedre ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her er det noen fantastiske eksempler jeg tok screenshot av etter min forrige post fortløpende mens jeg nå har spilt en stund. Det tredje bilde er et prakteksemplar på antilogikken som foregår.
Det renner inn resultater som går stikk i strid med statistikken og hva kampbildet viser, og er langt mer regelen enn unntaket. Spillet er helt ute å kjøre for tiden, så jeg tror jeg kommer til å legge det fra meg til det er ordnet.

Bildene bekrefter vel på mange måter at det ikke handler om at spilleren "gjør feil". Det viser at også maskinen "gjør feil", eller at noe i spillmotoren er snudd på hodet i det store og hele.

 

http://i.imgur.com/VEWvPLP.jpg

 

http://i.imgur.com/px4y3V8.jpg?1

 

http://i.imgur.com/bKEnwmv.jpg?1

 

http://i.imgur.com/hUdhoa5.jpg?1

 

http://i.imgur.com/kWtiQoi.jpg?1

 

http://i.imgur.com/S8x56jL.jpg?1

 

http://i.imgur.com/9j6z2A3.jpg?1

 

http://i.imgur.com/30CR0Ra.jpg

Endret av sjeve
Lenke til kommentar

Du må vise den detaljerte sjansestatistikken: CCC, halvsjanser, langskudd, cornere, treverk og så videre ... men det er jo godt prestert av ManU å skyte 24 skudd utenfor mål.

 

 

Sjekket akkurat samtlige seriekamper i de 5 siste serierundene i spillet mitt i både Italia og England akkurat nå, og alt ser fryktelig normalt ut... kanskje et par kamper der resultatet går kraftig imot sjansestatistikken, og såpass er normalt. Vil heller si det er overraskende få overraskelser, og ingen er i nærheten av å plaffe løs 40 skudd i hytt og pine.

Lenke til kommentar

Ok this doesnt make sense. Baines ville vekk fra klubben, ville til en større klubb. Sa til han om han ikke kunne bli hvis jeg får klubben opp i verden og sa at vi skulle komme til Europa League til slutten av sesongen. Ok han gikk med på det, problem solved tenker jeg. NOT! 19 november samme år vil han selges, sier jeg ikke har gjort det jeg lovet? Wtf? Hvordan skal jeg kvalifisere meg til Europa League når det har gått 3 mnd av sesongen... Ligger på 2dre plass i ligaen forresten... Samme bugs hvert år, fix it plx :S

Lenke til kommentar

 

Først må jeg vinne serien. Det gjør jeg nok neppe første sesongen. Foreløpig er det få gode og billige som vil til meg. Virker som spillerne og agentene vet jeg har tett cash nå og krever noe helt enormt.

 

 

Det er en snodig utvikling som jeg har sett i tidligere fm også. Man sliter kanskje med at man har overskredet lønnsbudsjettet med for mye og blir begrenset på hva en gir. En vet at om en blir kvitt et par av de som tjener mest så vil man dette ned under lønnsbudsjettet og da vet man at man kan gi den spilleren man er ute etter det den krever. Så blir man kvitt disse store budsjettpostene og tar kontakt med den aktuelle spilleren igjen. Som forutsatt har man muligheten for å gi den aktuelle spilleren over det han krevde tidligere, men problemet er bare at han nå krever mye over det man selv har i maks budsjett. Utrolig irriterende.

 

 

Når det kommer til overganger og denslags. Merker flere merkverdigheter rundt budnivåene på egne spillere? Det å få akseptert bud på spillere selv virker helt OK, og har egentlig ikke så mye å plukke på der, men når det kommer til det å selge spillere, så sliter jeg langt mer nå enn jeg har gjort noen ganger tidligere. Ikke en eneste gang på 4 sesonger har jeg fått et bud på en spiller som er tilsvarende verdien eller mer. Det er hauger av bud som ligger under verdien, og prøver man å selge en spiller i toppform for verdiens hans, så er det spent umulig.

 

Er det bare hos meg (en tilfeldighet), eller er det flere som har bemerket seg dette?

 

Jeg har generelt sett spilt på veldig lavt nivå i fm2013, og der hadde jeg også samme problem. Jeg hadde spillere som herjet for laget mitt, hadde flotte stats og var greit priset. Budene jeg fikk inn på dem var alltid rundt 0 et sted, og det var ikke mulig å forhandle dem opp til prisen de var verdsatt til.

Lenke til kommentar

Etter det jeg har lest her så frister det ikke mye å oppgradere fra FM13 til 14 ;) Har dessuten fått Las Palmas opp til La Liga og målet nå er å finne en vei til Serie A.

 

Noen ganger er Football Manager bare helt fantasisk; den følelsen av å vinne de to første kampene etter opprykket til høyeste nivå med 3-2 og 2-0, spesielt når den nyinnkjøpte spissen scorer i begge kampene :D Jeg vet ikke hvorfor, men det føles bare så godt når en spiller scorer i debuten.

Lenke til kommentar

Vil si overgangen har vært positiv. Masse mer å gjøre og ting føles bedre. Liker pressekonferansene tilokmed (brukte bare å spamme alternativ 2 (1 over midten :p) før hehe. Kjenner ikke til fustrasjonene de andre har med lite mål og eller mange usannsynlige resultater (20/11 0 mål mot 3-1 1 mål etc etc) har skjedd en gang mot west ham, men sånnt skjer hele tiden i fotball.

 

Spør du meg er det verdt oppdateringen (selv om jeg ventet til det var halv pris xD)

Lenke til kommentar

En helt ok byttehandel her. Kjøpe Schürlle fra Chelsea for 75 mil. selge Mirallas til dem for 160... I'll take it! XD

 

Endte på 3dje plass i ligaen, fant ut at jeg skulle selge 3 spillere i Januar og bare hente inn 1 erstatter, ble litt tynn stall :p Lesson learned!

Hvilken sesong er du i? Første? :)

Lenke til kommentar

Var første sesong aye, starter på andre.

 

Hentet Deulofeu til klubben permanent. Likte hvordan han spilte på lånet og han hadde lagt til Everton som fav klubb etter lånet. Kostet meg dyrt da, 160 mill, men hey you have to spend money to make money ^^

 

Hentet også inn erstatter for Lukaku, Aleksandar Mitrovic. Kommer nok til å bli instant hit.

 

Barry kom for bare 160k, så det måtte jeg slå til også^^

 

*edit skulle ventet... Nasri ble tilbudt for 70 mill... bleh null penger igjen :p

Endret av Syncz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...