Gå til innhold

FM14 - Generell diskusjon rundt/ om Football Manager 2014


Anbefalte innlegg

Det er ikke kødd en gang. Og det er ekstremt i FM14. Det har også lite å si hva man gjør. Jeg eksperimenterte litt med dette. Og i tillegg til det, så er det visse kamper som også er slik at man dominerer noe helt sykt. 60%+ og 20-30 skudd mot mål, og motparten sitter med maks 5, og de vinner (eller motsatt). Skulle likt å sett hva som foregår bak kulissene (kalkuleringene), og hva som gjør dette.

 

 

Det er bare tull, dere må bare vite når dere skal gi ros, og når dere må be dem om å holde konsentrasjonen oppe. Egentlig ganske lett å skjønne når man skal si hva, og jeg gir ofte ros i pausen uten at det kollapser av den grunn. Tvert imot kan de spille enda bedre.

 

Og hvis du ofte dominerer skuddstatistikken, men taper, er det noe feil med taktikken din, og du må forandre på den. Hvis det bare skjer en gang iblant, er det bare sånt som skjer i fotball. Noen ganger er det bare litt mye stang ut. Jeg har det litt motsatt ... har ofte jevn sjansestatistikk, eller det andre laget har flest sjanser, men så vinner jeg likevel. Kvalitet er bedre enn kvantitet! Og med 20-30 skudd er sjansekvaliteten garantert laber.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeez fikk Meulensteen som Coach, regner med han er first sign for alle xD (tenkte ikke på å finne en update for han som Fulham manager så får vel gå hehe)

 

Phew da var face og logo megapacks installeret, alltid det som tar lengst tid ^^

Endret av Syncz
Lenke til kommentar

 

 

Det er bare tull, dere må bare vite når dere skal gi ros, og når dere må be dem om å holde konsentrasjonen oppe. Egentlig ganske lett å skjønne når man skal si hva, og jeg gir ofte ros i pausen uten at det kollapser av den grunn. Tvert imot kan de spille enda bedre.

 

Og hvis du ofte dominerer skuddstatistikken, men taper, er det noe feil med taktikken din, og du må forandre på den. Hvis det bare skjer en gang iblant, er det bare sånt som skjer i fotball. Noen ganger er det bare litt mye stang ut. Jeg har det litt motsatt ... har ofte jevn sjansestatistikk, eller det andre laget har flest sjanser, men så vinner jeg likevel. Kvalitet er bedre enn kvantitet! Og med 20-30 skudd er sjansekvaliteten garantert laber.

 

Som sagt tidligere, så har jeg eksperimentert en god del med dette, og de samme tendensene skjer, nesten uansett valgt av taktikk og teamtalk. Når man spiller en kamp, loader tilbake, spiller den en gang til, og gjør dette en haug med ganger for å se hvordan taktikkene fungerer i håp om å finne ut hva som feiler, så får man klare pekepinner på hva det går i. og uansett hva jeg gjør, så fremstår hele greia som et random helvete. 4 ganger spilte jeg en kamp i går med nøyaktig samme lagoppstilling, taktikk og teamtalk. Første kamp: jeg dominerte totalt og vant 3-0.Kamp nr 2: jeg dominerte, tapte 0-2. Nr3: jeg dominerte, tapte 0-1. Nr4: jeg dominerte, 0-0. sa Etter mye frustrasjon, så har jeg sett rundtom på nettet, og nøyaktig den samme frustrasjonen deles av utrolig mange, og jeg har ikke sett så mye frustrasjon siden innlegg-helvete som foregikk i FM13 som heldigvis ble fikset etterhvert. Ser også at etter 14.1.4, så sliter mange med å score mål i det hele tatt, og det spesielt med tanke på sjansestatistikken.

 

Jeg er absolutt åpen for at det finnes "triks" som kan fikse dette, og gjøre at man både bøtter inn mål og at ting kan virke, men når man må "trikse", og finne såkalte oppskrifter på suksess som er bedre enn alt annet, uansett, så er det like buttfucked uansett.

 

Det er ingenting gale med taktikken, da jeg har prøvd alt ifra defensive kontringstaktikker til kjedelig barcelona-fjas. I tillegg har jeg finpusset taktikkene helt ned til den minste detalj for spillernes egenskaper. Jeg ser også på statistikken for andre lag i PL. United avsluttet sin sesong i 2016 med kun 2 tap. Toppscorer i PL var van Persie, med 16 mål. Resten var vinger helt ned til 6. plass. Min toppscorer var en ving. Nr 2 var midtstopperen min som scorte på cornere. Min beste spiss hadde 6 mål på 33 kamper :p

 

Når det er slik at man sitter med følelsesn av at man kaster terninger for når man vinner og ikke, så er hele gleden med FM over og ut. Når jeg leder 3-0 på hjemmebane, og sier at nå må de være forsiktig og ikke slappe av, og responsen er at de er motiverte og giret (ja, du vet sikkert hvilken respons jeg mener), og deretter faktisk spiller veldig bra. Men de stakkarslige 5 sjansene motstanderen får i denne andre omgangen, så går pinadø 4 stk inn. At man aldri, etter en bunnsolid 2-0 (til og med 3-0) ledelse med en defensiv og sikker taktikk i andre omgang kan føle seg i det MINSTE trygg, er et stort problem, når det er unntaket at man faktisk klarer å rulle inn denne seieren på et trygt vis, enn omvendt. At syke tilfeller skjer resultatmessig er sånn det er, men ikke når det er halvparten av kampene og at statistikken ikke samsvarer med resultatetene utenom FÅ unntak.

 

Hvis du har noen gode tips, eller vil fortelle hvordan du har klart å kneble disse problemene, så er jeg mer enn villig til å ta imot alt som er av råd og tips, for jeg har jaggu lest rundt på nettet, og det ser ut som 90% av forumdeltakerne er relativt enige om at det er noe hakkanes gale en plass.

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Startet nettopp FM for første gang. Spiller med Everton og har ikke noe problem med å score. 2-0 borte mot Hull. 3-0 hjemme mot Norwich. 4-2 hjemme mot Tranmere (cup og b lag heh) og 1-1 hjemme mot Tottenham, burde vunnet, men fornøyd heh.

 

Chelsea neste kamp, borte. Kan nok gå på mitt første tap, men enn så lenge topper jeg PL heh

Lenke til kommentar

Jeg scorer i bøtter og spann. Spissen min scoret 26 mål på 25(3) kamper i Serie A etter patchen og 39 mål i alle turneringer, ikke noe problem. Det blir scoret mål omtrent uansett hvem jeg setter på topp ... Det er ingenting i spillet som saboterer for dere så dere ikke greier å score, det er bare dere som må ut av "denial" ;)

 

Er heller ingen triks med teamtalken, bare sunn fornuft. Leder du 3-0 mot et godt lag, er du fornøyd ved pause. 1-0 mot et svakt lag = hold konsentrasjonen oppe, og så videre. Kollapsen kan komme hvis du bommer fullstendig, eller hvis det andre laget skjerper seg, og da er det lite du kan gjøre. Det er to lag på banen, og en del tilfeldigheter må man regne med.

 

 

Sjekk Team Cohesion ... Rapport > Forrige kamp > Tilbakemelding på teamtalk .. der står det en viktig setning om hvor godt spillerne samarbeider.

Lenke til kommentar

Jeg scorer i bøtter og spann. Spissen min scoret 26 mål på 25(3) kamper i Serie A etter patchen og 39 mål i alle turneringer, ikke noe problem. Det blir scoret mål omtrent uansett hvem jeg setter på topp ... Det er ingenting i spillet som saboterer for dere så dere ikke greier å score, det er bare dere som må ut av "denial" ;)

 

Er heller ingen triks med teamtalken, bare sunn fornuft. Leder du 3-0 mot et godt lag, er du fornøyd ved pause. 1-0 mot et svakt lag = hold konsentrasjonen oppe, og så videre. Kollapsen kan komme hvis du bommer fullstendig, eller hvis det andre laget skjerper seg, og da er det lite du kan gjøre. Det er to lag på banen, og en del tilfeldigheter må man regne med.

 

Har ledet både 2 og 3-0 og sagt jeg er fornøyd. I løpet av 10 min er det uavgjort.

Lenke til kommentar

Du må se det i forhold til spillet og forventningene, altså hvor sterk motstanden er. 2-0 kan jeg si meg fornøyd med i litt tøffe kamper, men ikke mot f.eks. Padova. Da er det "ikke bli selvtilfredse". Tror du overdriver ganske mye når du sier det står uavgjort etter 10 min... det skjer kanskje en gang i skuddåret, men du glemmer alle gangene det ikke skjer. Jeg sitter og spiller akkurat nå, og leder 2-0 hjemme mot Inter etter pause etter å ha dominert. Jeg sa "kjempefornøyd med prestasjonene, fortsett sånn" og "jeg har troen på dere". Vant 3-0 til slutt. Ingen kollaps.

 

Det som derimot aldri har falt i god jord hos spillerne mine er å si "hvorfor spiller dere ikke sånn hver gang?" De blir viss litt snurt .... :wee:

Lenke til kommentar

Du må se det i forhold til spillet og forventningene, altså hvor sterk motstanden er. 2-0 kan jeg si meg fornøyd med i litt tøffe kamper, men ikke mot f.eks. Padova. Da er det "ikke bli selvtilfredse". Tror du overdriver ganske mye når du sier det står uavgjort etter 10 min... det skjer kanskje en gang i skuddåret, men du glemmer alle gangene det ikke skjer. Jeg sitter og spiller akkurat nå, og leder 2-0 hjemme mot Inter etter pause etter å ha dominert. Jeg sa "kjempefornøyd med prestasjonene, fortsett sånn" og "jeg har troen på dere". Vant 3-0 til slutt. Ingen kollaps.

 

 

Nei, det skjer faktisk ganske ofte at det rakner som faen i starten av andre. Uansett om jeg spiller mot Rosenborg eller Hødd. Same fucking story.

Lenke til kommentar

 

Har ledet både 2 og 3-0 og sagt jeg er fornøyd. I løpet av 10 min er det uavgjort.

 

Det er jo ikke stillingen som avgjør hva du skal si. Et eksempel: I kampen jeg spilte akkurat nå ledet jeg 3-1 til pause borte mot et lag som ligger midt på tabellen. Men jeg skapte bare 4 sjanser. Da sa jeg rolig at jeg var langt fra fornøyd med spillet til laget. Selvfølgelig ble de som spilte best for meget misfornøyd. Andreomgangen var mye bedre og vi endte opp med å vinne 4-2.

 

Poenget er at det er spillet og ratingen til spillerne som avgjør hva en skal si, ikke stillingen.

Lenke til kommentar

Det er ikke det jeg sakker om. Jeg snakker om det å si man er fornøyd når man leder til pause.

 

Hva er poenget med å si det? Jeg sier det aldri og har ikke gjort det på mange år. Jeg venter med å si det til kampen er ferdig. I pausen bør man motivere spillerne til å prestere bedre, ikke gjøre de umotiverte og ukonsentrerte ved å si at en er fornøyd.

Lenke til kommentar

Jeg scorer i bøtter og spann. Spissen min scoret 26 mål på 25(3) kamper i Serie A etter patchen og 39 mål i alle turneringer, ikke noe problem. Det blir scoret mål omtrent uansett hvem jeg setter på topp ... Det er ingenting i spillet som saboterer for dere så dere ikke greier å score, det er bare dere som må ut av "denial" ;)

 

Er heller ingen triks med teamtalken, bare sunn fornuft. Leder du 3-0 mot et godt lag, er du fornøyd ved pause. 1-0 mot et svakt lag = hold konsentrasjonen oppe, og så videre. Kollapsen kan komme hvis du bommer fullstendig, eller hvis det andre laget skjerper seg, og da er det lite du kan gjøre. Det er to lag på banen, og en del tilfeldigheter må man regne med.

 

 

Sjekk Team Cohesion ... Rapport > Forrige kamp > Tilbakemelding på teamtalk .. der står det en viktig setning om hvor godt spillerne samarbeider.

Da er du av de få, eventuelt har du truffet midt i blinken på taktikk og tilfeldighetens herligheter. Tilfellene jeg og DJ dark snakker om er diskutert i hvert eneste forum som har en tråd om FM14. Det er ingen tilfeldighet at det er vi som har "uhell" med oss. Det er tilfeldig at du ikke har noe problem, heller.

Du ser også bort ifra alt jeg skrev. Jeg kom med hauger av eksempler, jeg er en veteran i FM/CM, og jeg vet veldig godt hvordan teamtalk fungerer, og jeg følger "sunn fornuft". Hva er så grunnen?

 

Som jeg også har nevnt, så godtar jeg at tilfeldigheter og unntak skjer resultatmessig og prestasjonsmessig, men jeg godtar ikke at det er regelen framfor unntaket. Jeg vet hvordan en "kollpas" kan forekomme, jeg har også en rasjonell forståelse for hvor ofte det bør skje, uten at man skal rive seg i håret av uforstående frustrasjon, som jeg absolutt ikke er alene om. Hadde det ikke vært for google, og andres frustrasjon, så hadde jeg fremdeles prøvd, feilet og trodd det bare var jeg som på et helt utrolig vis etter tre sesonger, og uendelig med analysering og "feilsøking" ikke fikk det til. Det tok meg 2 minutter å finne ut at denne frustrasjonen deles av uendelig mange andre rundtom på nettet.

Teamtalk:

Ingen "triks" med teamtalk. Selvfølgelig er det ikke det. Den har er jo strengt talt ifølge utviklerne marginal effekt, men som de så fint sier, så kan mange små ting forandre mye; jeg tolker det slik: det åpner for det man stort sett omtaler som unntak (stygge tilfeldigheter). Det jeg og DJdark snakker om, er at det er blitt motsatt. Ingen verdens ting tilsier at resultatene blir som de blir.

 

Hva er problemet da? Spillet eller spillerne? :p

 

Så, jeg kan vel servere samme kommentar tilbake, og be deg om å komme deg ut av "denial" inntil du har faktisk kan bortforklare at det er så mange som sliter med de samme problemene, og aldri har hatt lignende vanvittige problemer i tidligere FM-spill, som inkluderer meg.

 

Vil du dele taktikken med oss? Hvor lenge har du spilt, og under hvilken patch spiller du?

Endret av sjeve
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hva er poenget med å si det? Jeg sier det aldri og har ikke gjort det på mange år. Jeg venter med å si det til kampen er ferdig. I pausen bør man motivere spillerne til å prestere bedre, ikke gjøre de umotiverte og ukonsentrerte ved å si at en er fornøyd.

Man må jo bruke sunn fornuft. Forskjellige lederstiler gjør forskjellige utslag. Det skal FM ta høyre for, så i bunn og grunn er det ingenting som er fasit, og det kan slå begge veier når som helst. Hvorfor maser vi egentlig så mye om teamtalken? Ingen kan vel fastslå hvor stor/liten effekt den faktisk har. Det vi KAN fastslå, er at om man mister en ledelse på to mål i hytt og pine, og det laget som dominerer mest kan tape like fort som det som blir overkjørt.

 

Husk; dette gjelder både for CPU'en og meg selv. Etter å ha tapt 2-3 kamper mot dårligere lag enn meg, som jeg dominerer noe helt vanvittig, så kan jeg vinne mot lag som er bedre, der jeg scorer på alle mine sjanser. Det er spillets balanse som er gått amok etter de to siste patchene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...