Gå til innhold

Lett kamera system som ikke knekker ryggen.


Anbefalte innlegg

Har nå flydd rundt med en del foto utstyr. Dette veier mye når man skal ha med seg alt + annet nødvendig. Stort volum blir det på det og.

Når man da blir eldre, så frister det lite og drasse på dette. Kjenner det både i skuldre, rygg og bein, og svetten siler :)

Men så vil man ha alle mulighetene dette utstyret gir. D7000 + masse objektiver.

Spørsmålet da er, hva kamera system gir samme resultat/muligheter? Men med mindre vekt/volum og samme resultat. Jo mindre jo bedre.

Men selvfølgelig, det bør jo kunne brukes og.

Objektiver veier en del, og store er de. Hva system opererer med minst volum?

Mister man mye kvalitet, ved å gå "ned" i system?

Får man samme skarphet/oppløsning resultat?

Jeg vil fortsatt ha det jeg har i dag, men anskaffe noe jeg kan dra på uten å bære meg i hjel.

Noen som har noen forslag? På forhånd takk.

Endret av Meier
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

mFT er jo det misnte høykvbalitetssystemet med utskiftbare objektiv. Det har veldig god skarphet og oppløsning såvidt meg bekjent.

 

AtW

 

Ok. Men hvem av merkene leverer best kvalitet? Og har mest utvalg? Hvem er mest bruker vennlig? Jeg har kikket litt på Olympus OM-D E-M5. Det virker fristende. Men finnes det bedre/mindre?

Lenke til kommentar

Ok. Men hvem av merkene leverer best kvalitet? Og har mest utvalg? Hvem er mest bruker vennlig? Jeg har kikket litt på Olympus OM-D E-M5. Det virker fristende. Men finnes det bedre/mindre?

Mindre med god kvalitet? Nei, det vil jeg ikke si. Jeg vil også si det har det beste utvalget av objektiv blant de speiløse. Brukervennlighet er litt vanskelig for meg å vurdere, jeg synes det funker fint, men for meg er det ofte mer avhengig av hva jeg er vant til enn noe annet.

 

AtW

Lenke til kommentar

D7000 har 16 mpx oppløsning. Det har også Olympus OM-D E-M5. Vil det komme en modell med høyere oppløsning? 24 mpx? Å gå fra 16mpx til 16mpx, virker litt sånn på stedet hvil. Olympus OM-D E-M5 har vært på markedet en stund. Vil den bli oppgradert?

Lenke til kommentar

Å gå fra 16 til 16 er på stedet vil for de som ikke vet bedre... du ville vel skifte system på grunn av vekt, ikke oppløsning, ikke sant?

 

16 mpx er mer enn nok for alle vil jeg påstå, eier selv en Nikon D800 med 36 mpx eller noe og er også i ferd med å skifte system, kanskje til m43.

 

At jeg går NED i oppløsning synes jeg er en fordel... mindre bildefiler, ikke like store krav til minnekort, kanskje raksere i bilder per sekund, og kanskje bedre ISO egenskaper.

Lenke til kommentar

Å gå fra 16 til 16 er på stedet vil for de som ikke vet bedre... du ville vel skifte system på grunn av vekt, ikke oppløsning, ikke sant?

 

16 mpx er mer enn nok for alle vil jeg påstå, eier selv en Nikon D800 med 36 mpx eller noe og er også i ferd med å skifte system, kanskje til m43.

 

At jeg går NED i oppløsning synes jeg er en fordel... mindre bildefiler, ikke like store krav til minnekort, kanskje raksere i bilder per sekund, og kanskje bedre ISO egenskaper.

 

Jeg ar sett 16 mpx bilder og 24 mpx bilder, og kan se forskjell. Når jeg da ser etter et annet system. Hvorfor kan jeg ikke da se etter andre ting samtidig? Ja noen vet bedre enn andre.

Endret av Meier
Lenke til kommentar

D7000 har 16 mpx oppløsning. Det har også Olympus OM-D E-M5. Vil det komme en modell med høyere oppløsning? 24 mpx? Å gå fra 16mpx til 16mpx, virker litt sånn på stedet hvil. Olympus OM-D E-M5 har vært på markedet en stund. Vil den bli oppgradert?

Olympus har mange svært skarpe objektiv, jeg hadde ikke brydd meg særlig mye om at det er 16 mpx, det bør være ganske langt ned på prioriteringslisten din i mine øyne.

 

AtW

Lenke til kommentar

Olympus har mange svært skarpe objektiv, jeg hadde ikke brydd meg særlig mye om at det er 16 mpx, det bør være ganske langt ned på prioriteringslisten din i mine øyne.

 

AtW

 

Ok. Jeg bare prøver å få med mest mulig. Høy oppløsning er viktig for meg. Ellers har kameraet fått god omtale. Det trekker litt på åra, men da faller vel prisen og.

Lenke til kommentar

Ok. Jeg bare prøver å få med mest mulig. Høy oppløsning er viktig for meg. Ellers har kameraet fått god omtale. Det trekker litt på åra, men da faller vel prisen og.

 

Panasonic GX7 er samme system og helt nytt, ny OM-D-variant skal visstnok bli annonsert i september. EP-5 fra olympus er også nesten nytt.

 

AtW

Lenke til kommentar

Ok. Jeg bare prøver å få med mest mulig. Høy oppløsning er viktig for meg. Ellers har kameraet fått god omtale. Det trekker litt på åra, men da faller vel prisen og.

 

Spørsmålet er hvorfor? På grunn av at du har bruk for det eller fordi du bare "vil ha det"!!

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

Spørsmålet da er, hva kamera system gir samme resultat/muligheter? Men med mindre vekt/volum og samme resultat. Jo mindre jo bedre.

Det spørs helt hva slags bilder du tar og hvilke objektiv du vil erstatte. Er du sportsfotograf eller fuglefotograf med med masse lange teler og trenger stor bufferkapasitet og rask følgefokus? Er du opptatt av liten dybdeskarphet og har mye optikk med stor blender? Eller kanskje du synes video er viktig, eller kanksje du lager mange store forstørrelser så høy oppløsning er viktig? Eller alt sammen? Litt mer info om kravene til objektivutvalg, hva du har nå som skal erstattes og bruksområde ville hjulpet for å kunne gi gode svar.

Lenke til kommentar

Har også begynt å tenke litt i samme baner som TS, men hva skal man velge av optikk for å danke ut et tradisjonelt 70-200 f/2.8 objektiv?

Du finner ikke noe mindre system som har kamera+optikk som "danker ut" en 70-200 F2.8 (av bra kvalitet) på et fullframe kamera. Det nærmeste du kommer er mFT hvor Pansonic har en 35-100 F2.8 som gir samme bildevinkel. Tilsvarende 70-200 F2.8 på et crop-hus finner du ikke i noe speilløst system.

Lenke til kommentar

Første du må definere er hva du tar bilder av, man kjøper ikke en Ferrari F40 for å prøve å gjøre det stort i flyttebransjen.

 

Olympus OM-D E-M5 er ett meget bra kamera og jeg personlig bruker det mer enn Nikon Fullformat om dagen pga størrelsen, bildekvaliteten, værtetthet, vippbar skjerm og ett par )#)#)¤ bra fastobjektiver som koster lite og som veier svært lite.

 

Mitt oppsett veier i underkant av 1 kg i veske, tom Think Tank Retrospective 30 tom veier 1,5 kg og ca 7 kg med ditto Nikon utstyr i.

Lenke til kommentar

Jeg tar bilder av alt. Derfor vil jeg ha et best mulig foto apparat. Et som kan brukes til alle formål. Landskap, macro, sport, fugler, action, portrett, familie, gate. Ja et kamera som kan brukes til alt mulig slags, eller mest mulig.

Enkelt og greit. Jeg låser meg ikke til et område. Og jo skarpere det er, jo bedre. Jeg får sikkert ikke alt i en og samme løsning. Men jo nærmere jo bedre.

Dette blir et kamera jeg kan dra med meg over alt, og ta bilder av omtrent alt. Om ikke det blir helt optimalt til alt dette, så gjør ikke det noe.

Jeg er ute etter et lett system, som gir best mulig resultat. Og et av systemene gjør seg kanskje bedre enn det andre?

Når det gjelder hva man skal ta bilder av, så har vel dette mer med objektiver å gjøre? Om bildefilene blir store, bryr jeg meg ikke noe om. Jeg har utstyr som takler det fint. Om ikke kameraet klarer bilder i rask serie med full oppløsning, så kan jeg gå ned i kvalitet.

Altså minst og best mulig. Slik at det blir lett og kompakt å bære på. Det jeg bar på her om dagen veide 11kg. I 8 timer, så blir det tungt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...