Gå til innhold

? Vi jobber med et Surface 2-nettbrett


Anbefalte innlegg

Interessen for Windows Phone og Windows RT er dessverre laber, nå er jeg ikke spesielt dreven eller noen videre fan av Windows RT men er en ganske så stor fan av Windows Phone tross dets mange mangler.Men det å overbevise, eller overhode få folk interessert i det hele tatt å teste ut Windows Phone i butikk i Oslo området er nærmest umulig, folk vil rett og slett ikke ha det og gidder overhode ikke å ta seg bryet med å sette seg inn i det.

Min tanke også. Jeg har forstått at RT er en amputert utgave av 8-eren som ikke kan kjøre programmer som er laget for windows 8 uten at jeg helt forstår hvorfor, og at RT står for "Runtime" som heller ikke gjør meg noe klokere.

Jeg er ikke alene om dette.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det fremdeles sånn at Microsoft sin remote desktop løsning krever egen brukerkonto og logger av den aktive brukeren på maskinen du remoter til? Dette har vært mye av hovedgrunnen til at jeg sverger til Teamviewer som jeg opplever som en langt mer effektiv og lettvind løsning.

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar

Er det fremdeles sånn at Microsoft sin remote desktop løsning krever egen brukerkonto og logger av den aktive brukeren på maskinen du remoter til? Dette har vært mye av hovedgrunnen til at jeg sverger til Teamviewer som jeg opplever som en langt mer effektiv og lettvind løsning.

Det spørs på OS'et du logger på. Logger du på en XP-maskin blir eventuelt pålogget bruker kastet ut av sin sesjon, ikke sikker på om det er det samme med Windows 7 og Windows 8. Logger du på en server er det default to samtidige login, men det er så vidt jeg vet mulig å kjøpe flere. Også mulig at de mest avanserte serverversjonen tillater flere parallelle logins. Fordelen med remote desktop er vel at den er tilgjengelig uten installasjon av ekstra programvare (i hvert fall frem til Windows 7).

Lenke til kommentar

Hvorfor i svarte skal de i det hele tatt bruke de på en sydeferie?....

Noe må jo barna gjøre når mor og far stikker på strandbaren. Det er jo tross alt all inclusive.

 

Eller kan det være...

Fordi en sydenferie sjelden starter på hotellrommet der du skal feriere. Man har gjerne alt fra lengere kjøreturer, båt/ferge/bussturer og/eller alt fra tre til sytten timer på fly, før man potensielt skal tilbringe nye timer på en buss i opp til flere timer.

 

Fra jeg reiste hjemmefra til jeg kom fram brukte jeg denne gangen litt over tolv timer. Avgangstider på forskjellige ting og tang medførte at barna i løpet av 36 timer fikk kanskje fem timers søvn, hvorav fire sammenhengende.

 

Jeg kan trygt påstå at man da har med seg slitne og utålmodige barn. Slike gadgets kan da være gull.

 

Så nei, de sitter ikke på stranda med hver sin pad, selv om jeg ser det her nede også.

Lenke til kommentar

La meg se om jeg følger logikken til Microsoft her:

 

1: Først går Samsung ut å kritiserer både Windows RT og Windows 8 og sier interessen i markedet er for dårlig og at Microsoft har gjort en for dårlig jobb.

 

2: Samsung har sin et eller annet (husker ikke hva de kalte den) messe hvor de bekrefter at satsingen på Windows RT er skrinlagt, det selger rett og slett ikke og de ser ikke noe marked for det så fokusere på Windows 8 isteden.

 

3: Asus går ut å kritiserer salg av Windows RT, sier det rett og slett ikke er noe marked for det.

 

4: Microsoft har sin BUILD messe hvor de selv sier at Windows RT har gått fryktelig dårlig, har fullstendig fokus på Windows 8 fremfor Windows RT.

 

- I mellomtiden her så kjører Microsoft endel PR-stønt for de forsøker å vise hvorfor diverse Windows RT nettbrett er bedre enn iPad (4) og iPad Mini i form av reklame på TV, YouTube osv.. Med temmelig vekslende hell og ymse budskap som vell ikke kan sies å være helt oppriktige.

 

- Salget av Microsoft Surface har forøvrig gått under all forventning, Microsoft har produsert et alt for stort antall så de begynner å rabattere de ganske så kraftig for å få solgt de unna. Det er også mange indikasjoner på at Microsoft har "trikset med tallene" for å få det til å virke som Surface nettbrettene har solgt i et langt større antall og vært endel mer populære enn de faktisk har vært.

 

5: Asus slår følge med Samsung å skrinlegger Windows RT som plattform fullstendig, sier at salget er for dårlig og markedet er ikke-eksisterende.

 

6: Microsoft sin geniale idé: La oss komme med en Surface 2: RT!

 

 

Hvorfor prøver å holde liv i en allerede død hest? Windows RT er så langt nede i grøfta nå at det må jo et lite mirakel til for at det skal kunne bli noen suksess eller få noe oppegående marked. Hvorfor ikke droppe Windows RT og gå helt over til Windows 8, eventuelt utvide Windows Phone så det dekker både mobil og "enkle" nettbrett, noe som kanskje burde vært de hadde gjort fra starten av..

Lenke til kommentar

 

6: Microsoft sin geniale idé: La oss komme med en Surface 2: RT!

 

 

Du har noen gode poeng der. Jeg tror jeg vet svaret.

1. Microsoft liker Windows og x86, og da spesielt Intels X86

2. Microsoft trenger et nettbrett (i 2011-2012) siden det åpenbart er en stor del av fremtiden

3. Microsoft ser at x86 ikke er klar for nettbrett ennå (i 2012), men vet at det blir det i løpet av et par år

4. Microsoft har nok penger og finner ut at i mellomtiden lager de et halvveis nettbrett (Pro) og et skikkelig et (RT).

-- Surface Pro kjører full Windows 8, men har vifte, er litt for tungt og har middels batterilevetid.

-- Surface RT er mindre, lettere, ingen vifte, bedre batterilevetid. Kunne kjørt full Windows 8, men da hadde jo leverandører begynt å porte sine desktop applikasjoner og det vil ikke Microsoft så de lager RT-utgaven slik at at desktop apllikasjoner ikke kan portes (enkelt).

5. 2013: Haswell er klar, men det mangler fortsatt litt på å få nettbrett lette nok og kalde nok med denne arkitetkuren. RT får leve et år til med en minimal oppfriskning.

6. 2014 (eller kanskje 2015) x86 er endelig(?) konkurransedyktige med ARM for nettbrett. RT har av en eller annen merkelig grunn solgt dårlig så Microsoft kan trygt legge ned RT uten at mange blir lei seg for det. Og skulle det vise seg at RT likevel begynte å selge bra kan de supportere RT kun på x86 og alle er fornøyde.

Lenke til kommentar

Du sier mye fornuftig, men vi må ikke glemme at Microsoft forsøker å komme seg inn i et marked hvor de faktisk er underdogs, dette er et marked hvor de ikke har noe fotfeste og et marked hvor de aldri noensinne vil kunne surfe på et Windows monopol som de har kunnet på PC-markedet.

 

De er rett og slett avhengige av å få folk til å like Microsoft på nettbrett og mobil, per i dag så har det gått sånn halvveis og de halter fremdeles og det å drive å holde i livet en plattform ingen har trua på og tydeligvis ingen vil ha noe av bare for å ha et halvveis produkt inntil X86 maskinvaren er klar for nettbrett vil jo bare sørge for at markedet får et enda dårligere inntrykk av Microsoft og de kan fort brenne litt for mange bruer ved å tviholde på produkter som gir kunder et negativt og halvveis inntrykk av Microsoft i "post-PC" markedet vi befinner oss i nå.

Lenke til kommentar

Si gjerne i fra om jeg tar feil, men er det ikke slik at Win 8 er utelukkende skrevet for x86/x64 arkitekturen (noe som inkluderer all .exe støtte). Win RT er derimot skrevet for Arm arkitekturen som da ikke har støtte for programmer skrevet for x86/x64. De velger da å lage en separat butikk hvor de kan tilby nye programmer skrevet på en universell kode som er støttet på flere plattformer. På den nylig lanserte Win RT så velger de da å bare ha støtte for installasjon via butikken slik at de unngår at folk prøver å installere x86/x64 programmer på en plattform som ikke støtter det.

 

slik jeg ser det så er det ikke MS som står skyldig i en fail på dette området, for det er for øyeblikket ingen x86/x64 prosessorer som kan gi i nærheten av god nok batteri levetid sammenlignet med prosessorer basert på Arm. Det er jo kanskje ikke uten grunn at RT failer da folk forventer at denne skal kjøre det samme som Win 8 (noe media lager stort styr over at den ikke kan), på denne måten mister de kunder før de får sjans til å få noe signifikant markedandel.

 

Bare noen tanker om det fra mitt hold, men om det ikke stemmer med at .exe er eksklusiv ovenfor x86/x64 så si bare i fra.

Lenke til kommentar

Bare noen tanker om det fra mitt hold, men om det ikke stemmer med at .exe er eksklusiv ovenfor x86/x64 så si bare i fra.

Det stemmer at et program kompilert til maskinkode ikke er kompatibel fra x86 til ARM instruksjonssett. Men de fleste programmer i dag er skrevet i et språk som kan kompileres for ulike prosessorer. Full Windows NT var faktisk tilgjengelig for flere RISC-CPUer i tillegg til x86 så tidlig som på midten/slutten av 90-tallet, men siden ingen av disse tok av på destop markedet kuttet Microsoft støtten etter NT4. Poenget er uansett at Windows er ganske portabelt og kan rekompileres for ulike plattformer. Sannsynligvis er det en del kode som må tilpasses spesielt, men det er bare en liten del av systemet.

 

Så når Microsoft lanserer Windows 8 for x86 og RT for ARM er sannsynligvis langt over 90% felles kode, kanskje over 99% også som er rekompilert for en ny plattform (eksakt hvor mye vet bare Microsoft). Når Microsoft sperrer desktopen for andre enn seg selv og evetnuelt utelater å supportere noen API'er så er det primært posisjonering og ikke tekniske årsaker til det.

 

Hvis de er redde for at folk skal installere inkompatible exe-filer på sine maskiner så kan de jo bare la alt gå gjennom appstoren. Ingenting i veien for å selge desktop applikasjoner der. Det finnes forøvrig en del desktop applikasjoner kompilert for RT allerede som virker fint, men OSet må da hackes for å få kjørt de. Desktop-miljøet er jo der, det er bare sperret for alt annet enn noen Microsoft-programmer.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...