Gå til innhold

Kan jeg kreve penger i stedet?


Anbefalte innlegg

Hei

Jeg kjøpte en denne http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=590483

sdd disken til å bruke som system disk. Den kostet meg 4200kr for 2,5 år siden.

Men her om dagen krasja disken totalt, fikk ikke formatert den en gang.

Så jeg sende den inn til komplett ettersom produsentens garanti er på 36 mnd.

Fikk svar i dag at dem hadde sendt meg denne disken http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=777315

Men nå sitter jeg å lurer på om det er mulig å kunne kreve penger tilbake i stedet ettersom jeg ga 4300kr for disken når jeg kjøpte den og den dem sender tilbake koster 1500kr. Er det noen måtte jeg kan komme bedre ut av dette.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Hei

Jeg kjøpte en denne http://www.komplett....aspx?sku=590483

sdd disken til å bruke som system disk. Den kostet meg 4200kr for 2,5 år siden.

Men her om dagen krasja disken totalt, fikk ikke formatert den en gang.

Så jeg sende den inn til komplett ettersom produsentens garanti er på 36 mnd.

Fikk svar i dag at dem hadde sendt meg denne disken http://www.komplett....aspx?sku=777315

Men nå sitter jeg å lurer på om det er mulig å kunne kreve penger tilbake i stedet ettersom jeg ga 4300kr for disken når jeg kjøpte den og den dem sender tilbake koster 1500kr. Er det noen måtte jeg kan komme bedre ut av dette.

 

Dersom du får pengene dine tilbake kan jo du kjøpe en bedre SSD, så jeg ville satset på å få pengene tilbake, men jeg er veldig usikker på om du har rett på pengene tilbake. Ihvertfall, så skal du ha en vare som er på lik pris som du kjøpe den SSDen for.

Lenke til kommentar

Jeg tror du har rett på en erstatningsvare med tilsvarende eller bedre kvalitet. Hvis ikke du vil ha dem så tror jeg du kan få penger som tilsvarer verdien til en tilsvarende disk til dagens pris. Med andre ord tror jeg du bare kan glemme å få 4200kr tilbake.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Nyph har rett, da forbrukerkjøpsloven sier at SSDer skal vare i fem år og om de går istykker gjennom vanlig bruk før det har du rett på samme eller tilsvarende produkt. Med tilsvarende menes det et produkt som yter tilsvarende. Erstatningsdisken din yter tilsvarende og litt til, så her blir loven holdt og du vil ikke få dine 4000 kroner. Den gamle disken din er uansett ikke verdt 4000 kroner lenger og erstatningen er like god/bedre, så du har ikke tapt noe.

Endret av Lakus
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Nyph har rett, da forbrukerkjøpsloven sier at SSDer skal vare i fem år og om de går istykker gjennom vanlig bruk før det har du rett på samme eller tilsvarende produkt. Med tilsvarende menes det et produkt som yter tilsvarende. Erstatningsdisken din yter tilsvarende og litt til, så her blir loven holdt og du vil ikke få dine 4000 kroner. Den gamle disken din er uansett ikke verdt 4000 kroner lenger og erstatningen er like god/bedre, så du har ikke tapt noe.

Vet du om han eventuelt kan kreve pengene lik verdien til en tilsvarende disk? altså ~1500 kr

Lenke til kommentar

Kun dersom kravene om en tilsvarende eller bedre vare ikke kan overholdes (Forbrukerkjøpsloven).

 

Om han er heldig sier produsentens egen garanti at det er pengene tilbake dersom SSDen går dunken innen hans tidsperiode. Må nesten sjekke hva produsenten sier om dette for å vite 100% sikkert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kjøpte en tv på en elektrobutikk for noen år tilbake (32" LCD til 8500kr med PVR opptaksfunksjon type LG). 4 år senere sendte jeg den inn på grunn av at coax kontakt ikke fungerte og samtidig kommenterte jeg en høyfrekvent lyd som var der så lenge tv var kald, men på.

 

De fikset tv-en og den var på vei tilbake fra verksted da den gikk i bakken under lasting til transportbil (vinter og glatt).

 

Jeg fikk melding om dette og at jeg skulle få en ny av dem. Dro til butikken og de tilbydde meg en tv til 2,2K som de mente var nok. Den hadde riktignok samme oppløsning og var LCD. Men den mangler PVR. Jeg klaget på dette men fikk ingen gehør. Valgte tilslutt å legge litt ekstra penger i ny tv og fikk meg en 40" LED fullhd.

 

Egentlig skulle jeg vel ha fått en TV med PVR mulighet og minst like mye harddiskplass som den gamle men det droppet jeg tilslutt når jeg skjønte at her var det ikke stort mer å få.

Lenke til kommentar

Selv om det hadde vært grunnlag for heving (pengene tilbake) ville du ikke hatt krav på 4200 kroner tilbake, men cirka 3000 (4200 minus bruksfradrag pluss forsinkelsesrente).

 

Men du har ikke fått kjøpet hevet (har heller ikke krav på det), men omlevert. Det vil, som flere også sier, si at du skal få samme eller tilsvarende vare, uavhengig av dagens verdi på varen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hskaug: Du sauser sammen tre ulike ting her. For å ta det hver for seg:

 

Garanti: Du sier 36 måneder og det kan sikkert stemme. Hva garantien inneholder er helt fritt opp til leverandøren så der må du sjekke leverandørens betingelser. Norsk lov sitt eneste krav i forbindelse med garanti er at garantien må gi det noe MER enn det vanlig reklamasjonsrett gir. Altså minst en bitteliten ekstra fordel.

 

Reklamasjonsrett: Den er en lovfestet rett gjennom forbrukerkjøpsloven. Her kan ikke leverandøren justere noe. Alt er lovbestemt. For SSDer er reklamasjonstiden 5 år og du har blant annet krav på såkalt avhjelp dersom feilen blir "godkjent", altså ikke noe selvforskyldt eller normal slitasje. Avhjelp kan være enten reparasjon, penger tilbake, omlevering av det samme produktet, omlevering av et tilsvarende eller bedre produkt, prisavslag eller andre ordninger. Hvilken type avhjelp du får bestemmer leverandøren, ikke kunden/du. Det er først hvis avhjelpen for samme feil ikke fungerer 3. 2. gang at du får utvidet dine rettigheter (4. 3. gang), altså til å kunne kreve nytt produkt eller pengene tilbake. Så vidt jeg forstår er du bare på 1. gangs reklamasjon for denne SSD-en. Ved reklamasjon skal du ikke betale noen frakt hverken tur eller retur. Klarer de ikke å gi deg avhjeløp innen 14 dager kan du be om et låneprodukt inntil avhjelpen blir utført.

 

Angrerett: Er en annen norsk lov og har ingenting med reklamasjon å gjøre. Reklamasjon er noe man gjør med produkter som har en eller annen feil eller mangel. Angrerett kan man benytte på fult fungerende varer. Forutsetningene er at det må gjøres innen 14 dager etter kjøpet (utvides til 6 måneder under visse betingelser, men det gjelder neppe her). Angreretten gjelder nettkjøp, postordre, dørselgere etc, men ikke kjøp i butikk (altså over disk). Angreretten er ment for de som ikke har mulighet for å kjenne på, lukte på, se på eller erfare produktet før kjøpet. Har du mulighet til å se og kjenne på produktet f.eks i en butikkhylle så gjelder altså ikke angreretten. Ved bruk av angreretten må du betale frakt den ene veien (vanligvis retur).

 

Jeg er litt usikker men så vidt jeg husker får du ikke angrerett på den nye SSDen, men du får 5 års reklamasjonsrett som regnes fra dagen du mottar den. Antall avhjeøpsforsøk settes til 0 når du får en ny vare. I tillegg får du eventuelt produsentens garanti, men det er altså helt frivillig og opp til produsent og leverandør.

Endret av Simen1
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er først hvis avhjelpen ikke fungerer 3. gang at du får utvidet dine rettigheter (4. gang), altså til å kunne kreve nytt produkt eller pengene tilbake.

Leverandør/selger har kun to avhjelpsforsøk for samme feil. Det vil si at om feilen fortsatt er tilstede etter andre avhjelpsforsøk, har man rett på heving av kjøp (med visse forbehold). Ved forskjellige feil er det ingen spesifikk grense satt i Forbrukerkjøpsloven, men bransjestandard tilsier tre avhjelpsforsøk.

Antall avhjeøpsforsøk settes til 0 når du får en ny vare.

Omlevering (ny vare) regnes som et avhjelpsforsøk på lik linje med reparasjon/retting av feil. Så hvis man får reparasjon en gang, ny vare andre gang og feilen fortsatt oppstår, har man rett på heving av kjøp.

Endret av Schwarzwald
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Klarer de ikke å gi deg avhjeløp innen 14 dager kan du be om et låneprodukt inntil avhjelpen blir utført.

Hvis service tar over 7 dager har man krav på låneprodukt med mindre det er en urimelig ulempe for selger.

 

Jeg er litt usikker men så vidt jeg husker får du ikke angrerett på den nye SSDen, men du får 5 års reklamasjonsrett som regnes fra dagen du mottar den. Antall avhjeøpsforsøk settes til 0 når du får en ny vare. I tillegg får du eventuelt produsentens garanti, men det er altså helt frivillig og opp til produsent og leverandør.

Såvidt meg bekjent er det bransjepraksis at reklamasjonsretten gjelder fra kjøpstidspunkt. Hvis et produkt er kjøpt 01.08.08 og kunde har fått ombytte i 2010 og 2012 så er reklamasjonsfristen gått ut, og kunde kan ikke kreve retting av feil. Er dog en av de elementære delene i produktet byttet(f.eks hovedkort i en PC) har kunde reklamasjonsrett på den delen i fem år. På samme måte kan man vel argumentere at et ombytte tilsvarer at selger "bytter alle deler" i et produkt, og at man dermed har reklamasjonsrett på de nye elementære delene i produktet...

 

Hvorvidt garantien gjelder det nye produktet varierer fra butikk til butikk, og fra leverandør til leverandør. I min erfaring er det vanlig å få garanti på hvert nye produkt, ikke bare på hvert nye kjøp.

 

Ang. angrefrist så gjelder det som du sier et nykjøp. Da det i trådstarters tilfelle er snakk om en reklamasjonssak - der dette er første avhjelpsforsøk - er det ingen angrerett. Dét sagt så er det fullt mulig at bedriften er litt hyggelige og gir pengene for SSD-en tilgode. Du kan blant annet argumentere med at de nye disken har lavere kapasitet.

Lenke til kommentar

Leverandør/selger har kun to avhjelpsforsøk for samme feil. Det vil si at om feilen fortsatt er tilstede etter andre avhjelpsforsøk, har man rett på heving av kjøp (med visse forbehold). Ved forskjellige feil er det ingen spesifikk grense satt i Forbrukerkjøpsloven, men bransjestandard tilsier tre avhjelpsforsøk.

 

Et viktig forbehold er at det må være en mangel også den tredje gangen, noe som i praksis betyr inn på verksted for bekreftelse.

Lenke til kommentar

 

Hvis service tar over 7 dager har man krav på låneprodukt med mindre det er en urimelig ulempe for selger.

 

Såvidt meg bekjent er det bransjepraksis at reklamasjonsretten gjelder fra kjøpstidspunkt. Hvis et produkt er kjøpt 01.08.08 og kunde har fått ombytte i 2010 og 2012 så er reklamasjonsfristen gått ut, og kunde kan ikke kreve retting av feil.

 

Hva som er bransjepraksis er en ting. Hva FTU har slått fast er noe annet.

Lenke til kommentar

Hva er poenget med innlegget ditt? Hva menet du ikke stemmer?

 

Omleveringsprodukt har full reklamasjonsrett fra datoen du får det levert. Eller for å ta et eksempel: Om du får byttet ut en PC etter 4 år, så får du 5 nye år med reklamasjonsrett fra den dagen du fikk den nye.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...