Gå til innhold

Her er Dells nye Haswell-maskiner


Anbefalte innlegg

Hvem i huleste kommer til å kjøpe en laptop med en så bedriten oppløsning i 2013? Og i tillegg med en prislapp på over 10 000 kroner? Snakk om å drepe et produkt i krybben.

 

Har vindu-shoppet laptop i et halv år nå, og det alle maskinene faller på er bedriten oppløsning. Og om de har FHD er det som oftest i kombinasjon med knøttsmå 13"-skjermer.

Bedrifter speccer som regel maskinene selv og betaler en helt annen pris enn det man får oppgitt på nettsida til f.eks Dell. Man betaler også for ekstra service og support som man ikke får på billige konsumentmodeller.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvem i huleste kommer til å kjøpe en laptop med en så bedriten oppløsning i 2013? Og i tillegg med en prislapp på over 10 000 kroner? Snakk om å drepe et produkt i krybben.

 

Har vindu-shoppet laptop i et halv år nå, og det alle maskinene faller på er bedriten oppløsning. Og om de har FHD er det som oftest i kombinasjon med knøttsmå 13"-skjermer.

Jepp. Oppløsninga gjør disse øyeblikkelig uaktuelle, og jeg vil ikke anbefale noen å kjøpe slike.

 

Jeg hadde egentlig tenkt å oppgradere fra min gamle C2D laptop til Ivy i fjor, men det var ingen maskiner som oppfyllte kravene jeg hadde, selv ikke etter forandringer jeg kunne gjøre selv som å bytte lagring/RAM.

 

For de som ser etter en "workstation" type laptop men ikke har krav til CUDA eller gaming vil jeg anbefale å sjekke disse 2 SKU'ene av Multicom Arctic:

Multicom Arctic W740SU-CFB1 14" Full-HD: 8595kr, 8GB (2x4GB 1600MHz), Intel 335 180GB 2,5", ledig mSATA.

Multicom Arctic W740SU-CFB2 14" Full-HD: 9495kr, 16GB (2x8GB 1600MHz), Intel 525 120GB mSATA, 1TB 5400RPM.

Felles for begge:

14" matt 1920x1080

i7-4750HQ (2.0-3.2GHz quadcore med Iris Pro grafikk)

trådløst Intel Centrino Advanced-N 6235 802.11 a/b/g/n, Gbit ethernet

HDMI 1.4, mini-DP, 3x USB3

53Wh batteri

1,9kg, 20,9mm tykk

 

Jeg skulle helst sett at det gikk å velge custom oppsett med de slik tidligere multicom bærbare kunne, nå er det bare den dyreste varianten som støtter det (som er en helt annen platform). Jeg ville byttet ut lagring til Crucial M500 240GB mSATA og latt 2,5" brønnen være tom, ellers er disse det nærmeste jeg har funnet mine ønsker for en ny laptop. Jeg hadde gitt 2000kr mer for identiske specs men 15" 1920x1200, men det er umulig å finne en laptop med 1920x1200 av sandy bridge eller nyere. Ideelt ville jeg hatt lignende specs men 17" med 2560x1440 eller enda bedre 2560x1600.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Jepp. Oppløsninga gjør disse øyeblikkelig uaktuelle, og jeg vil ikke anbefale noen å kjøpe slike.

 

Jeg hadde egentlig tenkt å oppgradere fra min gamle C2D laptop til Ivy i fjor, men det var ingen maskiner som oppfyllte kravene jeg hadde, selv ikke etter forandringer jeg kunne gjøre selv som å bytte lagring/RAM.

 

For de som ser etter en "workstation" type laptop men ikke har krav til CUDA eller gaming vil jeg anbefale å sjekke disse 2 SKU'ene av Multicom Arctic:

Multicom Arctic W740SU-CFB1 14" Full-HD: 8595kr, 8GB (2x4GB 1600MHz), Intel 335 180GB 2,5", ledig mSATA.

Multicom Arctic W740SU-CFB2 14" Full-HD: 9495kr, 16GB (2x8GB 1600MHz), Intel 525 120GB mSATA, 1TB 5400RPM.

Felles for begge:

14" matt 1920x1080

i7-4750HQ (2.0-3.2GHz quadcore med Iris Pro grafikk)

trådløst Intel Centrino Advanced-N 6235 802.11 a/b/g/n, Gbit ethernet

HDMI 1.4, mini-DP, 3x USB3

53Wh batteri

1,9kg, 20,9mm tykk

 

Jeg skulle helst sett at det gikk å velge custom oppsett med de slik tidligere multicom bærbare kunne, nå er det bare den dyreste varianten som støtter det (som er en helt annen platform). Jeg ville byttet ut lagring til Crucial M500 240GB mSATA og latt 2,5" brønnen være tom, ellers er disse det nærmeste jeg har funnet mine ønsker for en ny laptop. Jeg hadde gitt 2000kr mer for identiske specs men 15" 1920x1200, men det er umulig å finne en laptop med 1920x1200 av sandy bridge eller nyere. Ideelt ville jeg hatt lignende specs men 17" med 2560x1440 eller enda bedre 2560x1600.

 

OI!

Dette er jo den perfekte surfe/film laptop for tur for meg :D Det viktige er at det er haswell og minst 1080p.

 

Takk for tips :)

 

Edit: Kanskje overkill til mitt bruk, men det får gå for denne gang :p

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Problemet er at disse skal være ultrabook og veier 1.3 kg. Der jeg jobber har vi hatt 6430u på test men brukerne klagde over at den var for tung også 1.3 kg. Brukerne vi har vil helst ha en laptop på rundt 1 kg siden de er så vant med ipad. Vaio pro veier 1 kg så vil si den er et bedre kjøp for hjemme brukere men er ikke noe for bedrifter da den ikke har pxe boot.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+152

Sitter å venter på nye Haswell pcer, så tenkte at disse kanskje kunne vært interresante...

 

Men for 10500kr får man her altså:

- 12.5/14" skjerm med 1366x768

- 4GB ram

- IKKE SSD!!

 

Hahahah, nei takk!!

 

Lenke til kommentar

I e forbanna!

 

Hva feiler det PC produsenter nå til dags? Har de lært INGENTING av Apple? Jeg foretrekker Apple sine produkter fremfor alt annet pga hvis jeg skal kjøpe en Air så er det en faktisk ultrabook, ikke en litt tynnere laptop med 90-talls design og funksjonalitet som Dell lager nå.

Snakkes så mye for tiden om hvordan PC holder på å forsvinne fra markedet og erstattes av tablet. Og ikke rart det når slike ellers renomerte old-school produsenter klarer å drite seg på leggen gang etter gang etter gang.

Snurredisk, 4gb med ram og så-vidt-over-720p oppløsning?

Kan ikke la være å kommentere James Rolfe fra Cinemassacre: "WHAT WERE THEY THINKING?!?"

 

Er Dell, HP, Toshiba etc helt tomme for innovative folk? Er det bare gamlinger født før 1970 som jobber for de eller?

Takk og lov i det minste at vi har Samsung, for ellers kunne alt som heter markedskonkurranse begraves for godt.

Lenke til kommentar

Fordi det kom ut en PC som ikke er "up to specs" så er du forbanna? :p

 

Dell, Apple, HP osv.. er ikke de som pusher frem nye innovasjoner og teknologier eller grenser. De er forholdsvis store giganter som liker å holde seg til trygge baner. En gang i ny og ne så kjøper de opp noen, eller kjøper ny teknologi de tror kan være verdt å satse på. Mellom de få gangene så er det bare frem og tilbake med de samme brikkene og funksjonene. Bare i litt forskjellig mengde og bittelitt variasjon.

 

Inntil da så er det bare å vente på at Intel, Samsung (og deres teknologi/utviklingsavdelinger som bla skjerm og minnei hvert fall), AMD, Nvidia, Atmel og mange andre mindre selskaper skal komme med nye produkter disse gigantene kan sette i maskinene sine og selvsagt sette navnet sitt på. ;)

 

Om Dell, HP, Apple osv.. Pakker utstyret inn i sølv, gull, aluminium eller plast, spiller i grunn ikke så mye rolle når det kommer til innmaten, som alt for ofte er den samme. I denne sammenhengen så treffer Apple din kundegruppe bedre, som nok ikke er den samme som produktet fra Dell. Men prinsippet er den samme, det er ikke noe ny tankemåte, revolusjonerende design, funksjonalitet, maskinvare eller noe som helst i hverken denne Dell'en eller Apple sin Air.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Men prinsippet er den samme, det er ikke noe ny tankemåte, revolusjonerende design, funksjonalitet, maskinvare eller noe som helst i hverken denne Dell'en eller Apple sin Air.

 

Har du gått glipp av retina skjerm og den nye SSD typen som er brukt i air bare for å nevne de to siste tingene. Det er selvfølgelig ikke utviklet av apple, men de var først ute med å få dette inn i laptoper med volum salg.

Lenke til kommentar
KVar vert det av 11" - 14" laptops med 16:10 eller meir kvadratisk skjerm?

Her har du en komplett liste

Her er de som har kommet ut i år

Her er de som kom ut i fjor

 

Selv om man øker skjermstørrelsen er det bare apple som har 16:10 skjermer i år. Det er en tydelig ettespørsel etter 16:10 laptopper fra entusiaster, men få entusiaster vil ha apple, så det er et vakuum i markedet etter dette som noen kunne tjent godt på. Det ser ut som Fujitsu prøvde seg i fjor med Lifebook, men ingen har gjort det i år.

Lenke til kommentar

I e forbanna!

 

Hva feiler det PC produsenter nå til dags? Har de lært INGENTING av Apple? Jeg foretrekker Apple sine produkter fremfor alt annet pga hvis jeg skal kjøpe en Air så er det en faktisk ultrabook, ikke en litt tynnere laptop med 90-talls design og funksjonalitet som Dell lager nå.

Snakkes så mye for tiden om hvordan PC holder på å forsvinne fra markedet og erstattes av tablet. Og ikke rart det når slike ellers renomerte old-school produsenter klarer å drite seg på leggen gang etter gang etter gang.

Snurredisk, 4gb med ram og så-vidt-over-720p oppløsning?

Kan ikke la være å kommentere James Rolfe fra Cinemassacre: "WHAT WERE THEY THINKING?!?"

 

Er Dell, HP, Toshiba etc helt tomme for innovative folk? Er det bare gamlinger født før 1970 som jobber for de eller?

Takk og lov i det minste at vi har Samsung, for ellers kunne alt som heter markedskonkurranse begraves for godt.

 

Forsåvidt enig i at det kommer mye trauste PC produkter. De store produsentene fyller dog en viktig plass i markedet. Har Brita i NAV behov for en ultraslim og høyoppløst laptop, så lenge hun stort sett har den docket? Tror du NAV er villig til å betale for feks en MacBook Pro med Retina til Britt? Du får en ok spekket og robust bærbar til 5.000 kr med 3 års neste arbeidsdag support. Eller de kan handle inn en tynnklient til 2.000 kr som vil leve i 6-7 år.

 

Ikke glem at kanskje spesielt Dell ikke har en reel satsning mot konsumere. Det er ikke der de vil kjempe, fordi man ser at mulighetene for å tjene penger i konsumermarkedet med standard Intel hardware og Microsoft er særdeles små.

 

SIden når har en vanlig bruker behov for mer enn 4gb minnne? Snurredisk, ok.. det er kjipt.. men har fortsatt en kostnadsfordel kontra SSD. Husk at denne spesifikke modellen kan specces slik man vil, med SSD, Full HD display med touch etc. "I e forbanna" - Både HP og Dell bør legge seg flate for sinna moldenseren.

Endret av fflex
Lenke til kommentar
Forsåvidt enig i at det kommer mye trauste PC produkter. De store produsentene fyller dog en viktig plass i markedet. Har Brita i NAV behov for en ultraslim og høyoppløst laptop, så lenge hun stort sett har den docket? Tror du NAV er villig til å betale for feks en MacBook Pro med Retina til Britt? Du får en ok spekket og robust bærbar til 5.000 kr med 3 års neste arbeidsdag support. Eller de kan handle inn en tynnklient til 2.000 kr som vil leve i 6-7 år.

 

Dette er snakk om en laptop i samme prisklasse (!!!) som Air, som taper mot Air på absolutt alle punkter bortsett fra kapasitet på en dinosaur av en lagringsenhet som den har. Å dra inn sosialklienter, de som har ikke råd til sko eller vann etc blir helt usakelig, siden den er snakk om laptop til 10k.

Ang tynnklient er du så på bærtur at det er ikke måte på, for jeg har aldri i mitt hele liv sett noen privatersoner bruke tynnklient... strike that, faktisk ingen på noen arbeidsplasser jeg har vært på heller!

Lenke til kommentar

Dette er snakk om en laptop i samme prisklasse (!!!) som Air, som taper mot Air på absolutt alle punkter bortsett fra kapasitet på en dinosaur av en lagringsenhet som den har. Å dra inn sosialklienter, de som har ikke råd til sko eller vann etc blir helt usakelig, siden den er snakk om laptop til 10k.

Ang tynnklient er du så på bærtur at det er ikke måte på, for jeg har aldri i mitt hele liv sett noen privatersoner bruke tynnklient... strike that, faktisk ingen på noen arbeidsplasser jeg har vært på heller!

 

Haha du beviser jo bare poenget mitt. Dette er IKKE en modell rettet mot forbrukermarkedet. Du kan sammenligne så mye specs, vekt og oppløsning du bare vil vs Air. Kommer med Air med støtte for docking? Lang kontrollerbar livssyklus på 18 måneder, sølesikkert tastatur, garantinivå du kan bestemme selv opp til 5 år, driverpakker for utrulling i SCCM? Tilbyr de imageload fra fabrikk for bedriftene?

 

Om du i det hele tatt tror jeg mente at "Brita" skulle bruke en tynnklient hjemme så er det du helt på bærtur. Mange store offentlige institusjoner bruker tynnklient som standard, feks NAV... derfor jeg tok det opp. Mente da selvfølgelig ikke å referere til en NAV-klient uten jobb.

 

Jeg tror du ikke kjenner til bedriftsverden vs konsumer.

Endret av fflex
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kommer med Air med støtte for docking? Lang kontrollerbar livssyklus på 18 måneder, sølesikkert tastatur, garantinivå du kan bestemme selv opp til 5 år, driverpakker for utrulling i SCCM? Tilbyr de imageload fra fabrikk for bedriftene?Om du i det hele tatt tror jeg mente at "Brita" skulle bruke en tynnklient hjemme så er det du helt på bærtur.

 

Dock - Air Play/thunderbolt, trådløs testatur med mus/touchpad som ikke trenger kobles til.

Driverpakker? Uhørt på OSX. Plug and play for 99% av alt som finnes.

Imageload? For hva da? Fjernadministreringsfunksjonene er derimot bygget hvert enkelt mac via Remote Desktop, som inkluderer muligheter mass-deployment av hva som helst admin måtte ønske, uten at brukeren så mye som ser det skje.

 

I tillegg slipper Brita å vente i en halvtime for hver gang hun starter en eller annen program med en SSD som har nesten 900MB båndbredde og mer IOPS enn 10 slike Dell maskiner, og skulle Brita miste maskinen sin kan den fjernlåses (innebygget i OSX), ikke bry seg om sensitiv info på avveie (kryptering innebygget i OSX), og aldri miste det hun har ved å enten bruke gratis iCloud sync eller hvis hun trenger mer plass og mer fart på backup - ha det skje via TIme Capsule ... noe som vil skje helt automatisk.

Skulle Brita også være på vei til et møte lanngt unna kan hun jobbe i 12 timer i strekk på en batteriladning.

 

Eller så kan hun selvfølgelig kaste vekk penger på Dell og bruke flerforldige timer på tek support for noe som fungerer ikke out-of-the-box. Problemet er at Brita lever i 90-tallet, IMHO, som 90% av alle bedrifter som vet ikke hva slags svindel de går med på ved å kjøpe hardware/software som treger kontinuerlig support.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+152

Lenovo ThinkPad T440s. Er vel ingen annen laptop jeg ville vurdert enn denne for tiden. Kanskje med unntak av Dell XPS 13 :)

 

Denne jeg går å venter på også. Men de får jo aldri rotet seg til å release den?! Først sa ryktene sent juli, så første del av august, og nå er det vel september/oktober som er gjeldende rykte.

Lenke til kommentar

Den ThinkPaden så også interesant ut i 1080p versjonen, men den er ikke på markedet, og jeg vil ha min laptop klar ved eller like etter semesterstart, så da er den uaktuell.

Multicom Arctic er så nærme "kravspec" jeg har kommet, så da blir det den. Er ikke helt sikker på hvilken av variantene jeg skal gå for, bestemmer meg nok i løpet av dagen eller i morgen.

Lenke til kommentar

Kult! Jeg kopierte innlegget ditt og sendte det til IT-sjefen i Statoil, NAV og Aker Solutions. De har åpenbart gjort kritiske og dårlige valg, og bør revurdere å standardisere på Apple over hele linja

 

Ha ha ha, jeg HAR selv snakket med sjefen av IT i Statoil noen år siden selv ang et teknisk problem med deres maskiner, helt urelatert fra denne diskusjonen vi har nå, og da skjønte jeg at jeg kunne lige greit ha snakket med veggen - for veggen sier ikke dumme ting tilbake. Så du trenger ikke prøve deg med han engang for min del, selv ikke i et hypotetisk ironi-sammenheng .

 

So been there, done that.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...