Gå til innhold

Anarki eller Demokrati ?


Anbefalte innlegg

I et anarki så må man drepe en morder som går fri, mens i et sosialdemokrati trenger man ikke? Har jeg oppfattet riktig?

Blir litt vanskelig å gjøre det annerledes når ingen kan bestemme over noen...

Sosialdemokrati er et feil bruk av begrep her. Demokrati med rettstat holder i massevis.

 

Hvorfor kan du ikke bare låse morderen i kjelleren din, i stedet for å gjøre noe du ikke mener er riktig?

Kunne jeg godt. Om jeg hadde hatt muligheten til det, så ville jeg kanskje gjort det i stedet ja.

Beste er selvsagt å låse vedkommende inne...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så Christiania er et eksempel på vellykket anarki mener du?

  • De aller fleste der går på trygd fra staten
  • De benytter seg av helsetjenester fra staten
  • De betaler moms til staten
  • De bor på en gammel militærbase lagd av staten som de har okkupert ulovlig
  • Det patruljerer politi der fra staten
  • De er beskyttet som hele Danmark av det Danske militæret som er en del av staten
  • osv.

Og det eneste av inntekt utenom trygd de har er turisme og cannabis. Og turismen er bare pga at stedet er en kuriositet og hvis dette hadde blitt vanlig ville de heller ikke hatt turismen altså, og det samme gjelder cannabis salget hvis det hadde blitt lovlig andre steder.

 

Kort sagt de er ikke noe anarki, de er rett og slett bare snyltere som vil sanke godene fra staten, men ikke bidra og ikke rette seg etter statens lover.

 

Og selvsagt utvikles eller lages ingen ting av teknologi der, kun gammelt håndverk for det er kun det man kan gjøre uten store selskap eller ihvertfall råvarer fra store selskap.

Fortell meg flesvik, du som er så livredd for at anarkier skal skape voldsorgier: Hvem er det som lager bråk i Christiania?
Lenke til kommentar
Drap er ikke greit verken i et anarki eller i et demokrati... Men det er jo enkelt for meg å leie en leiemorder i et anarki å drepe den som drepte bestemora og bestefaren min, i et slikt, siden det ikke finnes noen fengsler eller noe politi til å ta dem, straffe dem og sette dem i fengsel.

Du sa i en annen tråd at du mener dødsstraff er en befrielse, mens tortur er skikkelig straff. Likevel er ikke drap greit, men tortur er det?

 

Og at du gjør noe du selv ikke synes er greit bare fordi du lever i et anarki sier mye mer om deg enn om anarkismen.

Endret av Lime Canes
Lenke til kommentar

Fortell meg flesvik, du som er så livredd for at anarkier skal skape voldsorgier: Hvem er det som lager bråk i Christiania?

Tja noen av dealerene f.eks. de har jo stått bak mord i Cristiania blant annet.

 

Men det er utenom poenget. Som jeg har vist så er christianitter flest snyltere som stjeler fra staten (og dermed også folket) og da er det ikke noe rart hvis staten "bråker" litt tilbake. Ville ikke du også ha lagd litt støy hvis du hadde hatt en hytte og noen hadde okkupert den og jevnlig spasert inn i huset ditt å forsynt seg av maten din og tingene dine uten å betale for seg?

 

Og som jeg har vist så er det ikke noe anarki, men en gjeng med snytere som lever på staten som ikke ville klart seg hvis det ikke var for staten som de snylter på.

 

Å påstå at en gjeng med folk som lever på trygt er anarkister må jo være toppen av idioti.

Endret av flesvik
Lenke til kommentar
Og som jeg har vist så er det ikke noe anarki, men en gjeng med snytere som lever på staten som ikke ville klart seg hvis det ikke var for staten som de snylter på.
Du har misforstått poenget. Christiania innad opererer som et anarki.

 

Å påstå at en gjeng med folk som lever på trygt er anarkister må jo være toppen av idioti.

Kilde?
Lenke til kommentar

Fristaten i Ukraina, Fristaden Christiania. To fredelige steder. Der anarkier har fått sjansen til å blomstre, har de fungert.

 

Vis til et sted der jeg skrev nøyaktig det du ber meg om å bevise. :)

Nei. Den diskusjonen har vært tatt før. Og med Island, Irland og Spania. Det er ennå IKKE bevist at det har eksistert anarki noen steder, av betydning.

Er det ikke på tide å slutte med slike udokumenterte påstander?

 

Fortell meg flesvik, du som er så livredd for at anarkier skal skape voldsorgier: Hvem er det som lager bråk i Christiania?

Ingen av betydning. Dansk politi ville avsluttet det. Hvordan det hadde sett ut uten at det danske storsamfunnet hadde passet på, er en annen sak.

Lenke til kommentar

Og at du gjør noe du selv ikke synes er greit bare fordi du lever i et anarki sier mye mer om deg enn om anarkismen.

Men hva hadde skjedd i Christiania dersom den danske staten hadde kuttet all utbetaling/støtte til de som bor der? Tror du virkelig de hadde klart seg når pengene tar slutt?

Lenke til kommentar

Nei. Den diskusjonen har vært tatt før. Og med Island, Irland og Spania. Det er ennå IKKE bevist at det har eksistert anarki noen steder, av betydning.

Er det ikke på tide å slutte med slike udokumenterte påstander?

 

Ingen av betydning. Dansk politi ville avsluttet det. Hvordan det hadde sett ut uten at det danske storsamfunnet hadde passet på, er en annen sak.

Forklar meg hvorfor fristater uten herskere ikke kan kalles anarkier.

 

Dansk politi er de som lager bråk i Christiania når de peiser bulldosere inn der for å nekte folk å kjøpe hasj.

Men hva hadde skjedd i Christiania dersom den danske staten hadde kuttet all utbetaling/støtte til de som bor der? Tror du virkelig de hadde klart seg når pengene tar slutt?

Tar pengene slutt fordi staten ikke deler dem ut? Eller finnes det andre måter å sørge for kontantstrømmer på?

Lenke til kommentar

Forklar meg hvorfor fristater uten herskere ikke kan kalles anarkier.

 

Dansk politi er de som lager bråk i Christiania når de peiser bulldosere inn der for å nekte folk å kjøpe hasj.

Om du ikke kan bevise at det noen gang har eksistert et fungerende anarki, hjelper det ikke at at du kan (en) definisjon på anarki.

Det man i dagligtale kaller for anarki (med borgerkrig og flere herskere) har eksistert mange ganger, alt etter hvordan man definerer det.

 

 

Dansk politi hindrer at det blir anarki/borgerkrig i Christiania.

 

 

Lenke til kommentar

Om du ikke kan bevise at det noen gang har eksistert et fungerende anarki, hjelper det ikke at at du kan (en) definisjon på anarki.

Det man i dagligtale kaller for anarki (med borgerkrig og flere herskere) har eksistert mange ganger, alt etter hvordan man definerer det.

 

 

Dansk politi hindrer at det blir anarki/borgerkrig i Christiania.

 

 

Om du bruker ordet anarki i betydningen "borgerkrig", og Lime Canes bruker ordet anarki i betydningen "samfunn uten herskere" så følger det nødvendigvis at dere vil snakke om hverandre. Velkjent som http://en.wikipedia.org/wiki/Equivocation

 

Ettersom ordet "anarki" har mange forskjellige og vekslende betydninger vil jeg tro der er mer givende å diskutere videre uten å bruke dette ordet i det hele tatt.

 

 

Diskusjonsemnet blir da enten:

 

"Borgerkrig eller Demokrati?"

 

eventuelt

 

"Samfunn uten herskere eller Demokrati?"

Lenke til kommentar

Dansk politi hindrer at det blir anarki/borgerkrig i Christiania.

 

 

Hahaha, hvor er det du har lest om anarki, egentlig?

 

Kan ikke dere i det minste holde dere litt innafor når dere diskuterer? Skal jeg begynne å kalle en Høyre-regjering for NSDAP bare fordi jeg synes det høres pent ut også? Eller at eldreomsorgen fremmer AIDS?

Endret av Lime Canes
Lenke til kommentar

Hahaha, hvor er det du har lest om anarki, egentlig?

 

Kan ikke dere i det minste holde dere litt innafor når dere diskuterer? Skal jeg begynne å kalle en Høyre-regjering for NSDAP bare fordi jeg synes det høres pent ut også? Eller at eldreomsorgen fremmer AIDS?

 

Traff jeg noe ømt eller? Å kalle en Høyre-regjering for NSDAP er sikkert din gate, sett ut fra din lemfeldige omgang med sannhet.

 

Har bedt dere før om å komme med dokumentasjon på deres påstander, men det har til nå vært fånyttes. Enten kommer det ingenting, eller det kommer noe som ikke beviser noe. Eller det kommer så mye at man må be om å peke på hvor man kan lese noe som har med saken. Og der er det ingenting som beviser noe.

 

Finnes sikkert mange krimminelle som hadde søkt tillflukt i Christiania, om dansk politi holdt seg utenfor.

 

Edit: takker for turbokorrektur.

Endret av toreae
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...