Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Bruk av videoopptak som bevismateriale..


Snylter

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Til de kyndige:

 

Du kjører bergen-voss i en grå toyota en fredag ettermiddag. Politiet har fått inn melding om at en grå toyota har gjort farlige forbikjøringer på vei til voss, og når du kommer til voss står de klar for å snakke med deg.

 

De ser at du har dashcam og bestemmer seg for å sikre bevismateriale i etterforskningen.

 

Nå har det seg slik at det var en annen grå toyota som kjørte som et svin og du har ikke gjort noen farlige forbikjøringer i dag, for det gjør du ikke.

 

Men, du har en lei vane med å ligge i 100 i 80-sonen på motorveien, noe du har gjort til og fra jobb hele uken.

 

Kan politiet da gå inn og bøtelegge deg for dette?

Lenke til kommentar

Hehe, så hvis jeg kjører med dashcam med 2 ukers lagring så kan politiet gå inn og akkumulere bøter for alt de finner der, hvis de ellers hadde en grunn til å se filmen?

 

Nå skal det sies at jeg ikke tror de hadde funnet så mye på meg siden jeg stort sett kjører pent, men jeg ser jo andre som ville kunne slite etter en slik gjennomgang.

 

Menmen, om de faktisk gjør de og jobber på den måten er vel en annen sak.

Lenke til kommentar

Dersom du faktisk krypterer innholdet i telefonen din med et fornuftig passord, er svaret stort sett nei.

 

Svaret er JA men spørsmålet er vel hvor mye ressurser de vil legge i det.

 

Om kompetansen ligger i politiet eller om det er noen de samarbeider med eller leier inn skal jeg ikke uttale meg om men ja... politiet har den kompetansen.

 

Hvis du selv hadde filmet at du drepte noen og den krypterte filmen var eneste bevis... tror du virkelig du hadde sluppet unna?

Lenke til kommentar

Nasciboy:

Hvilke teknologier kan de komme seg forbi da?

 

Eksempelvis en AES-256 algoritme vil de bruke svært lang tid på å knekke..

 

Er ikke ekspert på dette og tviler på at du også er det... men at de knekkes når en sak blir lagt ressurser i er jeg ikke tvil om.

 

Kanskje går man heller veien om å knekke passordet... ikke vet jeg!

Lenke til kommentar

Er ikke ekspert på dette og tviler på at du også er det... men at de knekkes når en sak blir lagt ressurser i er jeg ikke tvil om.

 

Kanskje går man heller veien om å knekke passordet... ikke vet jeg!

 

Nå beveger vi oss vekk fra trådens emne, men det er faktisk slik at god nok kryptering er umulig å knekke, selv for politiet når det «legges ressurser i saken». Politiet har ingen superdatamaskin som finner alt bare saken er viktig nok.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

Er ikke ekspert på dette og tviler på at du også er det... men at de knekkes når en sak blir lagt ressurser i er jeg ikke tvil om.

 

Kanskje går man heller veien om å knekke passordet... ikke vet jeg!

 

Å knekke passordet er den eneste muligheten de har.

Har du et komplekst passord tar også dette svært lang tid..

Og om du får det til det i det hele tatt skyldes dette for dårlig sikkerhet i utgangspunktet.

 

Dette ligger innenfor fagområdet mitt.

Endret av Snylter
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis du selv hadde filmet at du drepte noen og den krypterte filmen var eneste bevis... tror du virkelig du hadde sluppet unna?

Ja. Med mindre det er hardwaresvakheter i telefonen som gjør softwarecryptoløsningen (som jeg vet er sikker) sårbar, er det faktisk ikke realistisk at politiet skal kunne knekke den. Det mest praktiske er å spraye flytende nitrogen ned i telefonen, lodde av RAMbrikken fra hovedkortet uten å varme den opp, og forhåpentligvis lese ut krytponøkkelen før informasjonen forsvinner. Ikke veldig realistisk i dette scenarioet ihvertfall. ;)
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Trenger litt hjelp her. 5 Oktober i fjor ble jeg stoppet av Politiet av fikk beskjed om at dette var førerkort beslag. Akkurat 126 km i 90 sona. Ble super paff og fikk knapt 3-4 ord. Tok kortet mitt på stedet, men jeg fikk kjøre hjem som er ca 6 mil. Når jeg setter meg i bilen så ser jo mitt cam som jeg satt på kl 22-54-23 står det på filmen. Ringer til politibilen og spør når de begynte og måle meg. Ca kl 22:54 sier politiet og da målte vi deg i 1 minutt, 22 sekunder og 22 hundredeler. Så da får de min film som varer i over 3 minutter, den viser at jeg ikke er over 126, men meget nærme. Nå ti mnd etter kommer det en tiltalebeslutning i Posten. Der står det nå. Den 5 okt CA klokken 22:55 førte han en Fiat Punto i en fart av 126 km. På min film så viser mitt cam at jeg hadde 117 km. Da sier aktor som jeg har ringt og sendt brev at denne filmen kan ikke brukes i Norsk rett. 1  ting til. CA? § 237 står det at Politiet skal ha konkrete bevis.

De klarte ikke beramme saken i fjor heller, så jeg ruslet opp på politistasjonen og hentet kortet mitt 3 uker etterpå. Kjørt bil siden. Så først nå i august skal jeg møte i retten. Davis mot Goliat liksom. Har noen noen tips og triks her? en gammel advokat som har noen lure §? og det er mere rart i denne saken. Fant krav spesifikasjonen til Polis pilot apparatet til Politiet på nett. Side 8 står det. Et krav skal være: klokken skal vise timer, munutter og sekunder + hundredeler. Hvorfor kommer de med to forskjellige tider og skriver CA?????

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...