Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Bruk av videoopptak som bevismateriale..


Snylter

Anbefalte innlegg

I et gitt tilfelle der jeg kjører bil og har opptak av kjøringen min.

Vil politiet kunne bruke disse opptakene mot meg uten mitt samtykke dersom jeg gjør noe ulovlig?

 

Videre, vil politiet kunne publisere mitt opptak i ettertid dersom de finner det for godt å gjøre dette?

 

La oss ta utgangspunkt i at opptakene ikke er publisert av meg, og heller ikke vil bli det. Altså at det er opptak kun av egeninteresse og med hensikt på å ha klarhet i skyldspørsmål ved eventuelle trafikkuhell dersom jeg ønsker å bruke opptakene i slik sammenheng.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har vel stort sett råderett over egne opptak, men om de skal brukes som bevis i en straffesak mot deg så tror jeg politiet kan bruke dem uten ditt samtykke. Publiseringen er det nok verre med, med mindre media bruker deler som er fremlagt i en evt rettsak. Er en forskjell mellom sitering og plagiering.

Lenke til kommentar

Denne saken er bakgrunnen for spørsmålet mitt..

Jeg har dog ikke fått noe klart svar på om dette faktisk er noe politiet kan gjøre..

Dersom du dokumenterer en straffbar handling, så kan selvfølgelig dokumentasjonen brukes som bevis. Dersom du f. eks. fører skyggeregnskaper over all svart omsetning i restauranten din kan åpenbart politiet bruke disse i en straffesak.

 

Her tipper jeg, som over, at det er pressen som har offentliggjort dette, og ikke politiet. Straffesaker er tross alt som hovedregel åpne, slik at det ikke er vanskelig å få tak i utlevert/framlagt bevis dersom man bare møter opp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg trodde det var slik at vi ikke har noen plikt til å inkriminere oss selv, altså gi tilgang til bevis mot oss selv..

Kan politiet virkelig ha lovlig tilgang til slike data som er trygt lagret ombord i min bil?

 

I tilfelle er det jo grunn til å avskaffe dashcamet..

 

Det må vel ingen straffesak til for å frata noen førerretten og ilegge en bot?

Hvis vedkommende innrømmer alt er vel dette en sak som gjøres som et enkeltvedtak?

Endret av Snylter
Lenke til kommentar

Jeg trodde det var slik at vi ikke har noen plikt til å inkriminere oss selv, altså gi tilgang til bevis mot oss selv..

Kan politiet virkelig ha lovlig tilgang til slike data som er trygt lagret ombord i min bil?

 

I tilfelle er det jo grunn til å avskaffe dashcamet..

 

Det må vel ingen straffesak til for å frata noen førerretten og ilegge en bot?

Hvis vedkommende innrømmer alt er vel dette en sak som gjøres som et enkeltvedtak?

 

Hvis du blir stoppet på grunn av tips om uvettig kjøring har politiet "skjellig grunn" som jeg mener det heter. Er ikke 100% sikker men tror da at de da kan "ransake" bilen og bruke det de eventuelt finner som bevis i en eventuell rettsak. Eller at de rett og slett ser kameraet og da logisk nok sannsynlig har bevis som de kan koble til saken på grunn av bevisets "art".

 

Tror ihvertfall det er slik... hadde politiet sett en PC nedpakket i en sekk i gulvet ved passasjersiden hadde de nok ikke uten videre kunne beslaglagt PC-en og dets innhold da den PC-en logisk nok har lite med uvettig kjøring å gjøre.

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

Hva er forskjellen på ei minnebrikke som viser ulovlige handlinger, og evnt narkotika som er ulovlig? Begge kan jo finnes i bilen, og begge deler kan brukes mot en?

 

Minnebrikken er en lovlig gjenstand, det samme er dashcamet.

Narkotikaen er derimot ikke det.

 

De må jo på et eller annet vis ha en fullmakt til å innhente slike bevis, å kjøre litt fort eller ta en forbikjøring tante Olga oppfatter som farlig er jo ikke mer enn en trafikkforseelse.

Det er relativt stor forskjell på dette og grov kriminalitet.

 

Uansett, jeg ønsker svar fra noen som kan lovverket, ikke fra tilfeldige synsere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Politiet har lov til å gripe inn når det er snakk om ferske spor. Skjellig grunn til mistanke og fare for bevisforspillelse gjør at politiet kan ha hjemmel for å konfiskere og gå gjennom et dash-cam.

Det er ikke å inkriminere seg selv når politiet ber om å få et opptak. Å tilstå eller uoppfordret levere et slikt opptak er, som politiet ikke vil finne, er å inkriminere seg selv. Det er man altså ikke pålagt å gjøre.

Om politiet stjeler kameraet ditt så kan de likevel bruke det som bevis i en rettsak selv om beviset er ulovlig innhentet. (Bare ganske sikker her, men Krikkert kommer nok å retter hvis det er feil.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

2 kamerater råkjørte en gang på en fotballbane og politiet tok begge telefonene og gikk gjennom dem siden det var en sånnn ting man "kunne ha filmet" og de ble vist skyldig siden han ene hadde tatt opptak av sladding osv med telefon. Selvom det var nokså klart at det var de som hadde gjort det så ikke politiet at det skjedde.

Lenke til kommentar

Politiet kan under etterforskning ta beslag i mer eller mindre alt. Dette inkluderer foto/video/data som du har lagret for din egen del.

 

Det er likevel begrensninger i bevisføring for retten. Det er forbud mot bevis skaffet på ulovlig/utilbørlig måte. Eksempelvis er det ikke sikkert du får legge frem videobevis mot dine ansatte som stjeler fra kassen o.l. At du har tatt film av dine ulovlige handlinger vil ikke begrense muligheten til å legge det frem som bevis. Det er først og fremst av hensyn til andre at det er slike begrensinger.

Lenke til kommentar

Retten til å ikke måtte gi vitnesbyrd mot seg selv gjelder kun deg og innsiden av ditt eget hode. Eiendelene dine er ikke omfattet av dette prinsippet.

 

Det er ingen formell begrensning basert på sakens alvorlighet - i teorien kan politiet beslaglegge bilen din som bevis i en sak om fartsovertredelser. I praksis setter straffeprosessloven pgf 170a som forbyr tvangstiltak som er uforholdsmessige når de holdes opp mot det målet som søkes oppnådd en stopper for slike tiltak.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...