Gå til innhold

Med denne mini-pluggen skal Google ta Apple TV


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Chromecast vs. AirPlay: how do they compare?

 

chromecastFINAL.png

 

 

 

Keeping it simple: Chromecast, Google TV, and the zen of a $35 dongle

 

Unfortunately, Chrome tab projection isn’t really a useful workaround. WebRTC doesn't have the same benefits of low-latency and high-bandwidth that you get with something like AirPlay or even Miracast. In our brief testing, videos streamed over Google Cast had audio sync issues, and Chandra tells us that "around certain Wi-Fi configurations we're not as resilient as we want to be." Although, as Chandra says, "there's no restrictions on what can be done" with tab projection when it comes to content restrictions, streaming a Hulu video will not be an enjoyable experience. As for future restrictions, Chandra wouldn’t comment on hypotheticals, "Our stance right now, what we're enabling, is no different than an HDMI cable connecting your laptop to your TV."

 

It also only works in Chrome and specific apps, a significant limitation. That means that your local content, like your photos and videos, will be difficult to get on your television. Calling streaming local content an "open question," Chandra says "I'm not going to say we're not going to do it." For now, users will need to find a way to get their content into the cloud where either Chrome or an app can access it and stream it. Chandra believes that this issue will become less problematic over time: "At the end of the day, we're Google, we assume more and more stuff is going to the cloud."

 

Those limitations also preclude any sort of real games from working with Chromecast — for now at least. High latency and the lack of support for direct, local streaming means the kind of tablet / TV gaming combinations we're seeing on iOS with AirPlay aren't possible yet. "I think gaming is an obvious use case that we want to continue to invest in," Chandra says, "but from my standpoint it's not the number one priority for us."

 

Tror ikke at Apple trenger å bekymre seg, når det nå viser seg at Chromecast inneholder en mengde tekniske og praktiske begrensninger som ikke ble nevnt i den innledende propagandaen fra Google...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Chromecast vs. AirPlay: how do they compare?chromecastFINAL.pngKeeping it simple: Chromecast, Google TV, and the zen of a $35 dongle

Unfortunately, Chrome tab projection isn’t really a useful workaround. WebRTC doesn't have the same benefits of low-latency and high-bandwidth that you get with something like AirPlay or even Miracast. In our brief testing, videos streamed over Google Cast had audio sync issues, and Chandra tells us that "around certain Wi-Fi configurations we're not as resilient as we want to be." Although, as Chandra says, "there's no restrictions on what can be done" with tab projection when it comes to content restrictions, streaming a Hulu video will not be an enjoyable experience. As for future restrictions, Chandra wouldn’t comment on hypotheticals, "Our stance right now, what we're enabling, is no different than an HDMI cable connecting your laptop to your TV."It also only works in Chrome and specific apps, a significant limitation. That means that your local content, like your photos and videos, will be difficult to get on your television. Calling streaming local content an "open question," Chandra says "I'm not going to say we're not going to do it." For now, users will need to find a way to get their content into the cloud where either Chrome or an app can access it and stream it. Chandra believes that this issue will become less problematic over time: "At the end of the day, we're Google, we assume more and more stuff is going to the cloud."Those limitations also preclude any sort of real games from working with Chromecast — for now at least. High latency and the lack of support for direct, local streaming means the kind of tablet / TV gaming combinations we're seeing on iOS with AirPlay aren't possible yet. "I think gaming is an obvious use case that we want to continue to invest in," Chandra says, "but from my standpoint it's not the number one priority for us."
Tror ikke at Apple trenger å bekymre seg, når det nå viser seg at Chromecast inneholder en mengde tekniske og praktiske begrensninger som ikke ble nevnt i den innledende propagandaen fra Google...

Du kan bruke AirPlay i Windows med et program kalt Airfoil :-)

 

Lenke til kommentar

chromecastFINAL.png

 

Det er ikke mye som er værre enn en fjernkontroll, hater de dyra, værste UIen som finns. Hadde TVen hatt støtte for det hadde jeg latt dem støve vekk og brukt mobilen/taben.

 

Appmangel gidder jeg å bry meg om før den har vært ute en stund, er ikke så ofte man har alle appene ved lansering.

 

Dual-screen gaming er så godt som ikke implementert i Epleland heller, selv om muligheten er kul.

 

At det ikke finnes tredjeparts hardware rett etter launch er kanskje ikke noe å skrike om?

 

Nå er jeg ikke så oppdatert på Apple TV, men er det ikke slik at du lager et speil av innholdet og må vise det samme på begge skjermene? Hvordan er det med Airplay inn til en Mac? Og kan man speile alt eller bare utvalgte apper?

 

Og siden Google støtter en langt større del av forbrukere til 1/3 -ish av prisen, ved å låse deg til en nettleser du kan bruke på alle platformer istedet for hardware tror jeg nok de kan få rimelig god penetrasjon av markedet. Men blir gøy å se fremover om det kommer bedre løsninger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har testet å bruke mobilen som fjernkontroll, men ulempene er for store for min del.

Man må aktivisere enheten og helst se på den for å se hvor man trykker.

Har man besøk, må de i såfall bruke mobilen eller brettet ditt.

Må man ut et lite ærend (f.eks for å kjøpe potetgull) må man la enheten ligge igjen, eller så må de som er på besøk pent se på det du satte på sist.

 

Spotify fra brettet til stereoanlegget via Apple TV fungerer derimot strålende når man har fest. Da går brettet på rundgang og folk blar rundt og setter på den musikken de vil.

 

På Apple TV kan man speile alt fra en iOS-enhet, også hjemskjermene, men noen spill (har ikke oppdatert meg stort på hvilke) kan ha f.eks banekart eller annen info på iPaden og spillet på TV-en.

 

Airplay fra Mac har jeg ikke testet selv, men programmet Beamer skal visstnok være bedre pluss at det virker på eldre maskiner:

http://www.cultofmac...deo-on-any-mac/

Lenke til kommentar

Ah, takk, ser problemet med telefon som fjernkontroll, jeg ville nok valgt en tabelt, jeg må se på fjernkontrollen som det er, makan til uinteligent knappeplasering på de jeg har.

 

Nå er jeg ikke så interesert i Airplay ut av Macen, men inn til, for det er i mitt tilfelle mye mer sannsynelig at jeg vil streame en nettside fra telefonen til PCen, og jeg antar at Google etterhvert vil bygge det inn i Chrome.

Lenke til kommentar

Er det mulig å plugge denne inn i en forsterker, slik at man får lyd på anlegget?

 

På PC'n kan jeg velge amerikansk Netflix og norsk Netflix (Mediahint addon). Hvis jeg bruker denne som Netflix-device, vil jeg bare kunne se på norsk Netflix?

 

 

Hva gjør denne? Er det sånn at filmen jeg har på mobilen spilles av på mobilen min, og så sender mobilen min videosignaler til Chromecast?

Eller er det sånn at filmens "URL" sendes til Chromecast, og selve Chromecast spiller denne av?

 

Edit: Fant ut at Chromecast finner filmene og musikken selv via internett, og er dermed ikke en "speiling" av den mobile enheten.

Endret av Nerowulf
Lenke til kommentar

Har testet å bruke mobilen som fjernkontroll, men ulempene er for store for min del.

Man må aktivisere enheten og helst se på den for å se hvor man trykker.

Har man besøk, må de i såfall bruke mobilen eller brettet ditt.

Må man ut et lite ærend (f.eks for å kjøpe potetgull) må man la enheten ligge igjen, eller så må de som er på besøk pent se på det du satte på sist.

 

Spotify fra brettet til stereoanlegget via Apple TV fungerer derimot strålende når man har fest. Da går brettet på rundgang og folk blar rundt og setter på den musikken de vil.

 

På Apple TV kan man speile alt fra en iOS-enhet, også hjemskjermene, men noen spill (har ikke oppdatert meg stort på hvilke) kan ha f.eks banekart eller annen info på iPaden og spillet på TV-en.

 

Airplay fra Mac har jeg ikke testet selv, men programmet Beamer skal visstnok være bedre pluss at det virker på eldre maskiner:

http://www.cultofmac...deo-on-any-mac/

 

Er et par ting du ikke har tenkt på her ang fjernkontroll; Fjernkontrollen er ikke begrenset til bare en enhet. Så lenge enheten kjører iOS,Android eller Chrome, så kan du fjernstyre. Flere kan fjernstyre på en gang, og man kan pause eller gå frem og tilbake fra lockscreen. Så da er d ikke no problem at du stikker av med mobilen din, sjangsen er stor for at minst en av kompisene dine har en ios eller android enhet.

 

Har lest at noen skrev at det funker via reciever. Men da bør den nok støtte hdmi CEC

Endret av madmats
Lenke til kommentar

Chromecast SDK ble lansert 24.juli.

 

Hvordan skulle utviklerne til Hulu,HBO,Spotify osv allerede ha implementert dette allerede nå? og hva er vitsen med en medfølgende fysisk fjernkontroll, kunne like gjerne lagt med en murstein i esken (det er ingen GUI til chromecast-mottakeren).

Var ikke dette hovedargumentet til kritikerne av Apple maps at all funksjonalitet og kvalitet burde vært inne i v1.0?

 

Du kan bruke AirPlay i Windows med et program kalt Airfoil :-)

Det er tonnevis av programmer som gir Airplay funksjonalitet på enheter som ikke er støttet uavhengig av OS. Men de fungerer på langt nær like godt. Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Det er ikke mye som er værre enn en fjernkontroll, hater de dyra, værste UIen som finns. Hadde TVen hatt støtte for det hadde jeg latt dem støve vekk og brukt mobilen/taben.

 

Appmangel gidder jeg å bry meg om før den har vært ute en stund, er ikke så ofte man har alle appene ved lansering.

 

Dual-screen gaming er så godt som ikke implementert i Epleland heller, selv om muligheten er kul.

 

At det ikke finnes tredjeparts hardware rett etter launch er kanskje ikke noe å skrike om?

 

Nå er jeg ikke så oppdatert på Apple TV, men er det ikke slik at du lager et speil av innholdet og må vise det samme på begge skjermene? Hvordan er det med Airplay inn til en Mac? Og kan man speile alt eller bare utvalgte apper?

 

Og siden Google støtter en langt større del av forbrukere til 1/3 -ish av prisen, ved å låse deg til en nettleser du kan bruke på alle platformer istedet for hardware tror jeg nok de kan få rimelig god penetrasjon av markedet. Men blir gøy å se fremover om det kommer bedre løsninger.

Du har kanskje ikke orientert deg om flerskjermstøtten i Maverick? Ellers greit å lese seg opp på Airplay før man kritiserer :)
Lenke til kommentar

Var ikke dette hovedargumentet til kritikerne av Apple maps at all funksjonalitet og kvalitet burde vært inne i v1.0?

Apple hadde vel tilgang til å utvikle sin egen app? Hulu og alle andre 3.partsutviklere fikk ikke google cast SDK før 24. Juli. Går ikke å sammenligne akkurat.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har ikke lest igjennom alle posten, men:

- Vedr. tabell sammenlikning med Apple - gjenta etter meg "kildekritikk, kildekritikk, kildekritkk"... i dobbel forstand, når vi ser hvem som poster her.

- Umiddelbart ser kvaliteten til å være en begresning (802.11n og 720 "hugh bitrate"), men ser for meg en v2 med ac-standard og 1080

- Er for øvrig åpen API. Kan bli veldig spennende å se hva man kan få ut av det!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...