Gå til innhold

Er PCI Express raskere enn AGP?


Troy Henrik

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Håper noen andre også svarer, for jeg føler ikke heelt at jeg har kontroll, men jeg vil prøve i hvert fall. :)

 

PCI-Express er raskere (i hvert fall teoretisk) enn AGP. Det sies også at PCI skal være kompatibelt med PCI-Express, men jeg vil tro at du ikke vil få særlig gode resultater med et PCI-Expresskort i en vanlig PCI-slot.

 

Tror du trenger nytt hovedkort hvis du skal kjøre noe kraftige greier med PCI-Express.

 

Mvh.

Dings

Lenke til kommentar

Leste en artikkel fra Intel om PCI Express, og der sto det at den gamle PCI og AGP teknologien ville bli faset ut etterhvert; altså vil nye hovedkort som kommer med PCI Express neste år ha både det og vanlig PCI og AGP i en periode.

 

-Akkurat som de gamle ISA slotene fortsatte å være på nye hovedkort en stund selv om teknologien var gammel. Men nå er vel ISA sloter ikke å finne på nye hovedkort mer.

 

Så i 2006 er det vel kanskje kun PCI Express som gjelder(?).

Lenke til kommentar
Det snakkes om at PCI Express 16x vil ha en overføringshastighet på rund 8 GB/s. Derfor vil jeg anta at hastighetene vil bli:

 

16X - 8GB/s

8x - 4 GB/s

4x - 2 GB/s

2x - 1 GB/s

1x - 0,5 GB/s

Flott du kom med disse tallene.

PS. PCI-Express er 2 veis (dual simplex) så de tallene du skriver er vel hastigheten hver vei? (Siden de sier 16 GB/s totalt på PCI SIG sidene)

Lenke til kommentar

Det lille ekstra med AGP Pro er at den gir mer effekt til skjermkortet, som da også må være AGP Pro. Vanlig AGP gir vel ut 25 W, mens Pro gir ut 110 W. Da er det kjekt med en god strømforsyning. Vanlige AGP-kort kan ikke utnytte dette, selv om det står i en Pro-slot. Det er vel derfor nyere skjermkort har en 12 V plugg slik at de får mer effekt fra strømforsyningen, siden AGP-sloten ikke gir nok.

 

AGP Pro blir garantert erstattet av PCI Express.

 

Korriger meg hvis jeg tar feil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...