Gå til innhold

Er PCI Express raskere enn AGP?


Troy Henrik

Anbefalte innlegg

PCI express grafikkort, hovedkort og chipset kommer ikke før til neste år,

kanskje sent i år.

 

Ellers sies det at man skal kunne benytte vanlige PCI-kort i PCI express

slot, men da tror jeg hastigheten til PCI express vil gå dramatisk ned,fra

den originale 133 mhz hastigheten til den gamle PCI hastigheten (33 mhz).

Med andre ord ingen lur ide.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Okay, så AGP-pro er en "midlertidig standard" som vil bli erstattet av PCI-Express; med andre ord - jeg bør gå for et PCI-Express basert grafikkort hvis jeg skal være fremtidsrettet? Right?

Det er for tidlig å tenke på det ennå. Det har ennå ikke blitt lansert ett eneste hovedkort med PCI express og heller ingen skjermkort. Dette kommer sikkert til å vli et hett tema om ca et halvt år. (om det lønner seg eller ikke) men per i dag er det ikke noe å tenke på.

Lenke til kommentar

Der er bra og vel med ny teknologi som PCI express men stopp og tenk. Det er ingen skjermkort til dags dato som er produsert som kan utnytte AGP 8x standeren. Både Radeon 9800 pro (8x) og GF 5900 ultra (8x) kan kjøre uten merkbart tap pa 4x bus. I syntetiske tester kan gjerne toppen eller peak-power'en gå litt over 4x. Så 8x bussen har nok en levetid på et par år til om utviklingen går i samme tempo som de siste åra. Det må til en revolusjon i teknologien (GPU og VRAM) om PCI express skal være i nærheten av å kunne utnyttes i større grad enn AGP 8x.

Lenke til kommentar
Okay, så AGP-pro er en "midlertidig standard" som vil bli erstattet av PCI-Express; med andre ord - jeg bør gå for et PCI-Express basert grafikkort hvis jeg skal være fremtidsrettet? Right?

 

AGPPro er bare, som nevnt tidligere, en AGP slot som overfører mer effekt (Watt) til skjermkortene. Ingenting med hastigheten å gjøre (Blabla, 2x/4x). De er ellers prikk like de "vanlige" AGP slotene.

 

Det sier også seg selv at siden PCI-Express er av nyere teknologi, så er dette også det som er fremtidsrettet. Det virker som om alle fabrikantene er positive til denne teknologien. MEN, det skader ingen å vente litt når PCI-Express blir lansert for å se hvem som tar denne i bruk.

 

Edit: PCI-E. er jo allerede lansert ifølge Anandtech's artikkel (Slik blir en når en går i militæret...).

Lenke til kommentar
Der er bra og vel med ny teknologi som PCI express men stopp og tenk. Det er ingen skjermkort til dags dato som er produsert som kan utnytte AGP 8x standeren. Både Radeon 9800 pro (8x) og GF 5900 ultra (8x) kan kjøre uten merkbart tap pa 4x bus. I syntetiske tester kan gjerne toppen eller peak-power'en gå litt over 4x. Så 8x bussen har nok en levetid på et par år til om utviklingen går i samme tempo som de siste åra. Det må til en revolusjon i teknologien (GPU og VRAM) om PCI express skal være i nærheten av å kunne utnyttes i større grad enn AGP 8x.

 

Dette er opp til spill utviklerene å ta nytte av. Spillene i dag blir lagd med tanke på restriksjonene til AGP bussen. Men med AGP texturing vil AGP bussen uansett bli utnyttet ganske bra og for 128MB kort vil nok PCI express ha effekt fra dag en med tanke texture overflow med høy oppløsning og FSAA.

Fra det jeg skjønner er både skjermkort/chip bransjen og spill utviklere ganske entusiastiske til PCI express.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...