Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg skal til høsten begynne å jobbe for en fotograf som lærling. Vi har blitt enige om at jeg skal fakturere han en fast sum gjennom mitt enkeltmannsforetak hver måned i ett år. Vi ble enige om at 10 000 er helt ok lønn i forhold til at det er en læresituasjon.

 

Det som jeg lurer på er, når jeg blir mva pliktig i november, kan jeg da legge på 2500 i mva?

Må jeg trekke 36% skatt av disse 10 000 eller av 12 500?

 

Skjønner at jeg må anskaffe en regnskapsfører etterhvert, da jeg har lite greie på trekk etc.

 

Takk for alle svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor i all verden skal du ikke være ansatt når du er lærling? Å skulle fakturere som lærling høres utrolig kunstig ut, og virker som en voldsom ansvarsfraskrivelse fra fotografen sin side. Godkjenner lærlingekontoret den typen løsninger overhodet?

 

10000 i måneden er også veldig lavt om du i tillegg skal miste alle rettighetene du har som ansatt, så selv om lærlingekontoret/utdanningskontoret godtar det så ville ikke jeg gjort det om det kan unngås.

Lenke til kommentar

Med lærling, sikter du da til den formelle betegnelsen "lærling" slik den er brukt i videregående skole og opplæringslova? I så fall vil denne faktureringen via enkeltmannsforetak være ulovlig - opplæringslova pgf 4-2 annet ledd første punktum fastslår at en lærling eller lærekandidat skal være arbeidstaker.

 

Når (eller om) du blir merverdiavgiftspliktig avhenger av hva slags tjenester du yter for disse pengene. Skatt skal du alltid betale av eks.mva.

Lenke til kommentar

Takk for raskt svar.

 

Ser at jeg har skrevet noe upresist angående "lærlingsituasjonen". Jeg mente at jeg skal være assistent og at det da blir i en slags "lærlingssituasjon" uten at det kan kalles lærling i den formelle betegnelsen.

 

Kan en få støtte fra NAV i en slik situasjon, eller vil en defineres som "frilanser"?

Lenke til kommentar

10.000 kr i månden + 25% MVA = 12.000 kr

Av dette skal de 2000 kronene i MVA betales som terminbeløp til Skatteetaten.

Skatt betaler du kun av beløpet uten MVA, dog til høyere sats enn om du var ansatt.

 

Dette er en dårlig løsning, for hvis du skal koste regnskapsfører på 10k i måneden, tror jeg nok du kan få deg en opplevelse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...