Gå til innhold

Handelshøyskolen Trondheim eller BI Oslo?


Anbefalte innlegg

Jeg kom akuratt ikke inn på NHH, men har fått tildelt plass på Handelshøyskolen i Trondheim, og BI Oslo. Det jeg lurer på er hva jeg skal velge? Hvordan er egentlig skolen i Trondheim sammenlignet med BI Oslo? Har lite referanser på TØH som den het før, men vet at et nytt bygg for økonomistudentene er under oppbygning. Noe sier meg likevel at BI er en bedre skole, med bedre kontakter til næringsliv og utveklingsmulgheter. Noen som har erfaringer/tips, samt formeninger på hva jeg bør velge?

 

Tenker uansett å prøve å ta master'n på NHH.. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Oslo. Rett og slett fordi Oslo er en kulere by sånn overall. Bor rett ved skolen selv og kjenner folk som går der.

 

Jeg har ikke gått på BI, så jeg vet lite om forskjellene på BI i Oslo og Trondheim. Går på en annen privatskole i Oslo og vet at Oslo er en super by å være student i. :thumbup: Generelt ellers også.

 

Tviler på at så mange her har gått på BI både i Trondheim og Oslo så det blir mer svar som går på byer vil jeg tro. Hvis jeg skal tenke logisk vil jeg kanskje tro BI Oslo er det beste alternativet blant de to da de beste professorene er her(?) og fordi jobbmarkedet er enda større i tigerstaden.

Endret av Krokanrull
Lenke til kommentar

Takk for svar! ;) Noen som vet om HIST i det hele tatt? Noen som vet prestisjen på den skolen kontra BI? Selv om bacheloren ikke har så mye å si om jeg tar mastern på NHH vil jeg gjerne velge den skolen med mest prestisje, også når det gjelder kontakter med næringsliv etc.

 

Personlig tror jeg Trondheim som studenby er best, og slipper jo utgiftene der på skolen i motsetning til BI, men det som gjør meg så usikker er hvor bra Handelshøyskolen i Trondheim er.

Lenke til kommentar

BI Trondheim og BI Oslo koster vel det samme?

 

Å kjøre på med masteren på NHH tror jeg også er lurt med tanke på hvordan den har høyt snitt og er vanskelig å komme inn på. Vil hvertfall tro at kontakten med næringslivet står høyest hos BI i Oslo kontra BI ellers i landet.

 

Hva du "tror" er best som studentby er jo ganske irrelevant da. Jeg er sikker på at folk som sier de studerer i Oslo og liker det vil si Oslo er den beste og de som studerer i Trondheim vil si den er best. :p Kommer ingen vei med det. Jeg vet hvertfall at kollektivtrafikken i Oslo er hestehoder foran noen annen by og at studentrabatten generelt er billigere. En veldig god ting med Oslo og studentlivet er logistikken og hvordan nattbuss og lignende ikke er tillegg i prisen. Det er herlig. Så vidt jeg vet er det den eneste byen i Norge som har det slik. Når noen busser da i tillegg går 24/7 er jo også dette fantastisk.

 

Med utvalget Oslo har ellers passer jo det helt ypperlig for oss studenter. :)

Endret av Krokanrull
Lenke til kommentar

BI Trondheim og BI Oslo koster vel det samme?

 

Å kjøre på med masteren på NHH tror jeg også er lurt med tanke på hvordan den har høyt snitt og er vanskelig å komme inn på. Vil hvertfall tro at kontakten med næringslivet står høyest hos BI i Oslo kontra BI ellers i landet.

 

Hva du "tror" er best som studentby er jo ganske irrelevant da. Jeg er sikker på at folk som sier de studerer i Oslo og liker det vil si Oslo er den beste og de som studerer i Trondheim vil si den er best. :p Kommer ingen vei med det. Jeg vet hvertfall at kollektivtrafikken i Oslo er hestehoder foran noen annen by og at studentrabatten generelt er billigere. En veldig god ting med Oslo og studentlivet er logistikken og hvordan nattbuss og lignende ikke er tillegg i prisen. Det er herlig. Så vidt jeg vet er det den eneste byen i Norge som har det slik. Når noen busser da i tillegg går 24/7 er jo også dette fantastisk.

 

Med utvalget Oslo har ellers passer jo det helt ypperlig for oss studenter. :)

 

Takk for gode innspill! Men du misforstod meg. Jeg mener skolen som tidligere het "TØH", men som nå har endra navn til Handelshøyskolen i Trondheim. Dette er en offentlig skole, så der betaler jeg ikke for skolen, men for bo. Dette slipper jeg i Oslo da jeg bor litt utenfor byen. Men alt i alt er det billigere å gå i Trondheim, men BI virker som en bedre skole...

Lenke til kommentar

Jeg har hatt omtrent nøyaktig samme problemstilling som deg. Jeg endte opp med å velge TØH, elller HHiT (Handelshøyskolen i Trondheim).

 

Jeg har allerede flere verdifulle kontakter innen næringsliv, og disse ga meg et inntrykk av at hvor jeg tar bacheloren spiller pent liten rolle. BI Nydalen har et godt rykte og er i større grad regnet som en prestisjeskole, men jeg tror TØH er up and coming. Om du uansettt skal ta masteren på NHH (som også er min plan), kan du spare deg verdifulle penger på TØH. I Trondheim har skolen et godt rykte, og det nye bygget blir (om enn litt mindre) mye mer sentralt.

 

Angående kontakter i Oslo vs. Trondheim er det litt hva du selv gjør det til. Jeg vet iallefall at de veldig ofte har bedriftspresantasjoner på TØH, og jeg tror at man, om så med litt eget initativ, kan få mange kontakter der.

 

Men uansett blir dette bare sysning. Jeg har snakket med flere som har gått/går TØH, og ingen fra BI Oslo. Helt ærlig tror jeg at hvilken skole man tar bacheloren på spiller liten rolle, jeg vil heller bo i Trondheim enn i Oslo (pga kjæreste), samt at plent nekter å betale 180 000 kr for å gå BI Oslo. Siden jeg ikke hadde godt nok snitt (og heller ikke lyst til å ta bacheloren i Bergen), landet jeg ganske enkelt på TØH.

 

Angående kollektivtrafikken i Oslo vet jeg bare det jeg leste her av Krokanrull. I Trondheim har du buss 5 som går til TØH der skolen er nå på Moholt, og det bør være rimelig greit å komme seg til feks Samfundet så du kan hoppe på buss 5. Når skolen flytter blir den nærmere byen, så hvor du bor avhenger om du i det hele tatt trenger å ta buss da.

 

Masse lykke til med valget!

 

 

Edit: leif

Endret av Gullsmeden
  • Liker 1
Lenke til kommentar

nå er det jo ikke mye prestisje å gå på BI i det hele tatt heller da, så hvis det er viktig ta Hist, Trondheim regnes også som norges beste studentby med 30.000 studenter.

Der tar du feil. BI er kjent som en meget god skole blant de aller fleste arbeidsgivere i Norge, og feks en master fra BI Nydalen blir sett på som meget attraktivt på arbeidsmarkedet. NHH, BI og NTNU (indøk) er kjent som de beste skolene i landet. Selv om TøH helt sikkert er en god skole.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Der tar du feil. BI er kjent som en meget god skole blant de aller fleste arbeidsgivere i Norge, og feks en master fra BI Nydalen blir sett på som meget attraktivt på arbeidsmarkedet. NHH, BI og NTNU (indøk) er kjent som de beste skolene i landet. Selv om TøH helt sikkert er en god skole.

 

Ja, dette varierer sikkert, men inntrykket jeg helt klart har fått er at BI består av folk med lavere karaktersnitt, slik er det for de jeg kjenner også. Og karakterene er lettere å hente der, du betaler tross alt mer også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Der tar du feil. BI er kjent som en meget god skole blant de aller fleste arbeidsgivere i Norge, og feks en master fra BI Nydalen blir sett på som meget attraktivt på arbeidsmarkedet. NHH, BI og NTNU (indøk) er kjent som de beste skolene i landet. Selv om TøH helt sikkert er en god skole.

 

Går du på BI? Er bare nyskjerrig.

 

BI er et sjansespill for arbeidsgiver (ifølge pappa er det mange som har vært inkompetente med B snitt fra BI kontra NHH), altså ikke samme kvalitetssikkerhet som kandidater fra NHH.

Endret av Trådstarter
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Går du på BI? Er bare nyskjerrig.

 

BI er et sjansespill for arbeidsgiver (ifølge pappa er det mange som har vært inkompetente med B snitt fra BI kontra NHH), altså ikke samme kvalitetssikkerhet som kandidater fra NHH.

 

Jeg tok bachelorgraden min på BI, med A i snitt. Og har nå fullført første året av en master i finans på NHH også med A i snitt. Det er ca 8-9 personer (som jeg vet om) jeg gikk sammen med på bacheloren som også tar masteren på NHH, samtlige av dem gjør det like bra på NHH.

 

Hvem er du til å si at det er et sjansespill for arbeidsgiver å rekruttere fra BI? Jeg regner med at du er rekrutteringsansvarlig i en større bedrift siden du har belegg for å komme med en slik påstand? Å skrive "i følge pappa" sier meg i midlertidig at du ikke vet hva du snakker om. Dersom bedriften ansetter personer som ikke er gode nok er det HR avdelingen i din fars bedrift som ikke gjør jobben sin godt nok. B i snitt er også alt fra 3,5 til 4,49, så B i snitt sier ikke så veldig mye.

 

Det at BI studenter er attraktive i arbeidsmarkedet er det ikke poeng i å diskutere engang, for det er jeg 100 % sikker på at de er. De største fordommene mot BI møter man vanligvis fra studenter fra andre økonomiskoler.

 

Det at det er større sannsynlighet for å finne gode studenter på NHH kontra BI er en annen sak. NHH tar kun inn en brøkdel av studentmassen BI gjør, så nåløyet er smalt ved inntak til både bachelor og master. Noe som tyder på at gjennomsnittstudenten ved NHH er sterkere akademisk enn gjennomsnittstudenten ved BI. Jeg skal heller ikke argumentere mot at det er en del inkompetente studenter ved BI, for det er det, men det er også veldig mange ekstremt dyktige studenter der. Studenter med gode karakterer, men som sliter i praksis finner du ved alle skoler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Snakket med en person med en betydelig stilling i en stor norsk bank. Han sa at han ikke brydde seg om hvor bacheloren ble tatt. Han la derimot større vekt på intervjuet, fagsammensetning og karakterer. I Norge er det ikke amerikanske tilstander der skolevalget betyr så utrolig mye. Heldigvis, tenker nå jeg :)

Lenke til kommentar

nå er det jo ikke mye prestisje å gå på BI i det hele tatt heller da, så hvis det er viktig ta Hist, Trondheim regnes også som norges beste studentby med 30.000 studenter.

 

Hvorvidt Trondheim regnes som "norges beste studentby" blir vel veldig subjektivt eller?

 

Og forresten, om noen ikke var klar over det så dekker lånekassen pengene det koster å gå på privat høyskole uansett. Alle studenter har studielån når de er ferdig, privatelevene litt mer når de er ferdig, men det går som regel raskt unna med jobben man anskaffer seg, ofte spesielt i det private. Mange arbeidsgivere betaler jo også bort studielånet for deg om du er heldig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...